Opeopiskelija-lehti
Miksi maailma on sellainen kuin on, ja miksi se ei voisi olla toisenlainen?
Globaalikasvatuksen tavoitteena on auttaa hahmottamaan, miten moninainen maailma on.
Turvallinen oppimisympäristö on kulttuurisesti ja katsomuksellisesti moninainen
Jokainen koulu on kulttuurisesti ja katsomuksellisesti moninainen. Jokaisella oppilaalla on omanlaisensa perinteet ja maailmankuva. Lisäksi oppilas kohtaa moninaisuutta kokemusmaailmassaan sekä verkossa että mediassa. Kuinka huomioida turvallisuus kulttuurisen ja katsomuksellisen moninaisuuden näkökulmasta?
Tuttu ja turvallinen turvallisuus
Absoluuttista turvallisuutta ei tule olemaan, sillä sitä on mahdotonta määritellä.
Odotus palkitaan taas
Pitkään sitä on odotettu, mutta SOOLin Talvipäivät on taas tulossa.
Turvallinen koulu ei synny itsestään
Turvattomassa ilmapiirissä huomio kiinnittyy helposti pois perustehtävästä eli oppimisesta.
Voi hyvin tulevassa työssäsi
Tunnekuormitusta on mahdollista vähentää.
Aimo Jalla: Muutoksen kourissa
Vanhempi lehtori kömpi kokovartalopeilin eteen.
Sinulle, uusi opeopiskelija
Onneksi olkoon mahtavasta valinnasta lähteä opiskelemaan opetus- ja kasvatusalaa!
Iso läksy
Gradulla on monta nimeä. Opinnäytetyön tekeminen sai Hagos Berhanen miettimään elämänsä suuntaa laajemminkin.
Muutos ei tarkoita juoksuvauhdin lisäämistä
Opettajan työn ikiaikainen osa on saattaa, mahdollistaa ja auttaa oppijaa oppimaan. Tässä monimutkaisessa maailmassa harva ammattilainen voi mennä päivittäin töihin ajattelen: ”tiedän mitä teen ja miksi se on tärkeää”. Opettajalla on tähän mahdollisuus.
Kuka puhuu koulusta?
Miten koronasta selvitään? Kuuluuko opetuskentän ääni päätöksenteossa tarpeeksi? Millainen on suomalainen koulu 2040-luvulla?
Pitääkö kaiken aina muuttua?
Suuri muutos on yleensä hidasta ja koostuu pienistä asioista.
Edelleen olemassa
Aivan kaikki toiminta ei ole loppunut, muuttunut kokonaan tai mennyt tauolle koronan aikana.
Korvaako robotti opettajan? Ammatillisen opettajankoulutuksen opiskelijat kristallipallon äärellä
Miltä näyttää opettajuus lähivuosina? Tässä artikkelissa asiaa penkovat kolme ammattiopeopiskelijaa. Käymme läpi ajatuksia tulevaisuuden opettajan työstä ja sen haasteista. Tulevaisuuden ennustaminen lienee mahdotonta, mutta jotakin voimme tutkimuksen menetelmin saada selville.
Elämyksellisyyttä oppimiseen VR-teknologian avulla
Millaista lisäarvoa VR-teknologia voi tuoda opetukseen? Kenelle VR-laitteiden opetuskäyttö soveltuu ja mitä opettajan kannattaa huomioida virtuaalitodellisuutta hyödyntävien laitteiden opetuskäytössä?
Medialukutaito ja lapsen oikeudet
Mitä digitaaliset ympäristöt tarkoittavat lapsen oikeuksille, yksityisyydelle, syrjimättömyydelle ja koulutukselle? Medialukutaidon opetuksen ei pitäisi enää olla opettajakohtaista ja yksittäisen opettajan kiinnostuksen varassa.
Eiku hommiin
Moni työuraa aloitteleva opettaja kokee työssään riittämättömyyden tunteita, vaikka moni asia olisi korjattavissa.
Valmistuminen tulee, oletko valmis?
Valmistumaan ehtii koska tahansa, joten sillä on turha stressata.
Etäilystä hybridiin – harjoittelut poikkeusoloissa
Pandemian tuoma yllättävä, pakotettu digiloikka vaati kaikilta paljon lyhyessä ajassa. Niin myös opeopiskelijoilta, joista osa lähtee nyt työelämään ilman käytännön kokemusta lähiopetuksesta.
Ekokriisin ratkaiseminen on ennen kaikkea kasvatuksellinen kysymys
Vuoden opeopiskelijaksi valittu Katri Jurvakainen on opintojensa aikana pureutunut ekokriisin juurisyihin.