Opeopiskelija-lehti
Harkkahyvinvoinnin ABC
Mitä tehdä, kun harjoittelu tuntuu käyvän yltiöpäisen raskaaksi? Oppituntien pitäminen jännittää pirusti ja seuraavien päivien suunnittelu lohkaisee omasta vapaa-ajasta tuntuvan siivun. Tuttu tunne!
Palaudun sitten arjessa (haudassa)
Vapaapäivät eivät ole palautumista varten, vaan vapaapäivän viettoa varten.
Huomiota hyvinvointiin
Suomi tarvitsee kokonaisvaltaisesti hyvinvoivat opettajaopiskelijat, opettajat ja oppijat.
Kirje sopolta
Anni Pitkänen päätyi sattuman kautta ainejärjestönsä sosiaalipoliittiseksi vastaavaksi.
Fingo ja globaalikasvatusverkosto
Suomalaisten kehitysjärjestöjen yhteistyöjärjestö Fingo syntyi viime vuonna, kun kaksi entistä kehitysyhteistyön kattojärjestöä Kehys ja Kepa yhdistyivät. Fingo koordinoi globaalikasvatusverkostoa, johon kuuluu noin sata kansalaisjärjestöä, mukaan lukien SOOL.
Mitä hallituksen kokouksissa oikeasti tapahtuu?
SOOLin hallituksessa käsiteltävät asiat vaihtelevat hyvin konkreettisista todella abstrakteihin.
Aimo Jalla: Hyvinvointivalmennusta
Keskittykää terapeuttisiin sanoihini, kuunnelkaa sametinpehmeää ääntäni.
Opettajuus kiinni ajassa
Mitä opettajuudelta ja opettajankoulutukselta edellytetään tulevaisuudessa? SOOL edusti opeopiskelijoita Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n järjestämässä Opettajuus-seminaarissa syyskuussa Helsingissä.
Suuri pohjoismainen opettajapula
Miten ratkaistaan opettajapula? Erityisesti tätä kysymystä pohdittiin lokakuussa pohjoismaisten opettajaopiskelijoiden tapaamisessa Tukholmassa. Vuosittaisessa Nordiska Lärarorganisationers Samråd NLS Studerandeforumissa oli paikalla edustajat kaikista Pohjoismaista.
Kuka päättää opettajan palkasta?
Monissa työpaikkojen hakuilmoituksissa törmää muotoiluun ”lähetä hakemuksesi ja palkkatoiveesi”. Opettajan töiden kohdalla näin ei kuitenkaan ole. Miten siis opettajan palkka päätetään? Ja miksi jo opeopiskelijana olisi hyvä tietää sen taustoista?
Perusasioiden äärellä
Uusi opeopiskelijoiden luontoryhmä innostaa Tampereella, koska luonnon keskellä on helppoa olla oma itsensä. Tamperelaiset haastavat myös muiden paikkakuntien opeopiskelijat etsimään yhdessä positiivisia luontokokemuksia.
Oppimaan metsään ja kaupunkiin
Maastossa liikkuminen on erinomainen keino kehittää motorisia taitoja.
Miksi tulevan opettajan tulisi tunnistaa lajeja?
Ulkona opiskelemiseen saa luontevasti mukaan kaikki aistit.
Ylätasolla ilmastonmuutoksesta
Miksei yliopistossa ole koskaan aikaa puhua siitä, mitä kasvatus todellisuudessa on?
Jokainen vuosi on yhtä tärkeä
SOOL on nyt 60-vuotias. Olisi aika mahtavaa palata historiassa taaksepäin, juuri siihen hetkeen, kun opeopiskelijat eri puolilta Suomea päättivät luoda yhteisen valtakunnallisen edunvalvojan.
Mites ilmastoasiat sun kampuksellasi?
Toivon näkeväni useamman opettajankoulutusyksikön mukana SOOLin ilmastohaasteessa.
Aimo Jalla: Sovitaan ja kätellään
Kun mustat autot kaarsivat pihaan.
Aimo Jalla: Runoja kesästä
Runous on kivaa kesällä.
Fokusta onnistumisiin
Mahtuuhan joukkoon edes pieniä positiivisia hetkiä?
Hakuna matata
Hyvinvoivat opiskelijat ovat tulevaisuudessa hyvinvoivia työntekijöitä.