Opeopiskelija-lehti
Opettajankoulutusta Tanskassa
Pohjoismaiden opeopiskelijat vaihtavat vuotuisessa tapaamisessa kokemuksiaan edunvalvonnasta ja koulutuspolitiikasta. Tänä vuonna aiheena olivat myös oppimisympäristöt, joista laadittiin yhteinen julkilausuma.
Opintopsykologi ohjaa pattitilanteissa
Yiopistoon tullessaan opiskelija on uuden äärellä. Akateeminen vapaus, entistä laajemmat opiskeltavat kokonaisuudet, joillakin muutto uudelle paikkakunnalle sekä itsenäisyys myös kotona ovat kaikki antoisia ja kiinnostavia mahdollisuuksia. Joskus kuitenkin muutosten määrä itsessään voi kuormittaa ja stressata.
Kaikki ei mene aina niin kuin...
Opinnäytetyön teon aikana voi ilmetä monenlaisia ongelmia. Siksi SOOL laati opiskelijan tueksi teesit kandidaatin- ja pro gradu -tutkielmien sekä ammattikorkeakoulujen opinnäytetyön tekemiseen.
Nykyinen opettajankoulutus ei vastaa työelämän tarpeisiin
SOOLin ja Otuksen selvitys osoitti, että opettajankoulutus ei nykyisellään vastaa tulevien opettajien työelämän tarpeisiin ja koulutus kaipaa remonttia.
Pokkaa oppia?
Soolibooli otti selvää mistä on kysymys Dare to Learn -tapahtumassa, jota järjestäjät kutsuvat festivaaliksi, jossa oppiminen ajatellaan uusiksi.
Raumalle nousee Pikkunorssi
Viisi vuotta sitten opettajankoulutuksen jatkosta Raumalla ei ollut varmuutta. Nyt kaupunkiin on nousemassa ensimmäisenä Suomessa tuliterä harjoittelupäiväkoti varhaiskasvatuksen opiskelijoille. Mitä tapahtui?
Kutsumus työhön ei kompensoi matalaa palkkaa
Kutsumus ei ole jotain, mitä opettaja työstään saa. Kutsumus on jotain mitä opettaja työllensä antaa.
Miten päädyin järjestötoimintaan?
Järjestötoiminta antaa paljon tekijöilleen ja ihmiset ovat mukana monista syistä. Jopa saman yhdistyksen puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja voivat olla toiminnassa mukana eri lähtökohdista ja syistä.
Tunne oikeutesi, opeopiskelija!
Jokaisella opeopiskelijalla on paljon oikeuksia ja velvollisuuksia opinnoissaan. Mikäli tunnet omia oikeuksiasi loukatun, älä vaikene, mutta muista käyttäytyä rauhallisesti.
Laulunopetus paransi opettajien äänellistä ilmaisua
Opettajilla on äänihäiriöitä enemmän kuin muilla ammattiryhmillä. Nykyisessä opettajankoulutuksessa on kuitenkin jo pidemmän aikaa laiminlyöty puhe- ja lauluäänen tavoitteellinen koulutus. Hannele Valtasaaren väitöstutkimuksen mukaan laulupedagogiikalla olisi mahdollista ehkäistä ongelmia jo opettajaopiskelijoilla.
Kuka pelkää gradumörköä?
Aiheuttaako gradu ahdistusta ja pelkoa? Gradumörkö kannattaa rohkeasti kohdata.
Riittämättömyys - hyvinvoinnin ark(k)ivihollinen
Pitäisikö arkeen sisällyttää enemmän hengähdyksen hetkiä ja levollisuutta?
Hyvinvoiva liitto lähtee hyvinvoivasta jäsenistöstä
Yksittäinen opiskelija ei saa hukkua kunnianhimoisten visioiden ja hankkeiden alle.
Aimo Jalla: Tarina Bill Portista
Nyt Diki loikkaa.
Open työaika murroksessa
Elokuussa starttaa kolmen vuoden perusopetuksen vuosityöaikakokeilu seitsemässä kunnassa. Tavoitteena on turvata riittävä aika opetuksen suunnitteluun ja arviointiin.
Millaisia mahdollisuuksia ja kohtaamisia opetuksestasi löytyy?
Anu Kajamiehen väitöstutkimus osoittaa, että oppimisen lukkojen avaaminen on mahdollista. Opettajan tulisi jatkuvasti kuunnella ja jatkaa oppilaan luomia oppimismahdollisuuksia liittämällä ne osaksi oppimistavoitteisiin tähtäävää vuorovaikutusta. Jos tässä onnistutaan, oppimisvaikeusoppilaiden taidot lähtevät kehittymään kohti ikäryhmän vertailutasoa.
Opetuksen digiloikka ei ole valmis
Digiloikasta on opetusmaailmassa puhuttu vuosikausia. Kouluihin ja päiväkoteihin on hankittu suurella rahalla uutta teknologiaa, jota on perusteltu opetustyön tukemisella. On selvää, että koulujen ja päiväkotien digiloikassa ei ole kyse yhdestä toimenpiteestä, jolla kerran uudistetaan opetustyötä, vaan pysyvästä tilasta, jossa opetuksen tulee aina vastata ympäröivän maailman kehitykseen.
Tärkeää on olla selvillä mitä luokassa tapahtuu
Vuoden harjoittelunohjaajaksi valittu Johanna Hildén haluaa opiskelijoiden mukaan oppia myös harjoittelijoilta, ei ainoastaan antaa palautetta ja jakaa omaa osaamistaan tuleville opettajille. Hildén työskentelee Tampereen normaalikoulussa luokanopettajien harjoittelun ohjaajana.
Monet hyvät asiat katoavat Savonlinnan kampuksen myötä...
Vuoden opeopiskelija Mona Oksanen, 22, tunnetaan Savonlinnan yliopistokampuksella aktiivisena toimijana omassa ainejärjestössään Pedary ry:ssä jo usean vuoden ajalta. Kanssaopiskelijoiden mukaan hän on osoittanut äärimmäistä sitoutumista, mutta ennen kaikkea uskoa onnistumiseen. Hänellä on jalat jykevästi maassa ja leveä hymy valloittaa koko kampuksen päivästä toiseen.
Soihtua eteenpäin
Edunvalvonnan keskiöön ensi lukuvuonna nousevat väistämättä eduskuntavaalit.