Opeopiskelija-lehti
Aimo Jalla: Analogisaation riemuvoitto
Kun digitalisaatio on vain kaukainen muisto.
Keitä ovat tanssinopettajaopiskelijat?
Aurinkoisena helmikuun aamuna bussi notkahtaa pysäkilleen Oulussa. Vastaan astelee hymyilevä opettajaopiskelija reippahalla askeleella; ”Tervetuloa Kotkantielle!” huudahtaa Maiju Laurila, Tanssinopettajaopiskelijat ry:n puheenjohtaja.
Urheilija, opiskelija vai molempia?
Monet aktiiviurheilijat hikoilevat saman yhtälön parissa: kuinka sovittaa sekä urheilu että opiskelu samanaikaisesti osaksi arkea. Yhtälön ratkaisemista on yrittänyt myös SOOLin jäsen, hiihtäjä Emma Hämäläinen.
Askel kerrallaan
Tammikuun lopulla pidetyssä SOOLin teemaseminaarissa ”Pienin rohkein askelin” pohdittiin opettajuuden ensiaskelia ja uusia tuulia. Monipuolisten puheenvuorojen myötä selvitettiin mentoroinnin hyödyt ja tubettamisen aakkoset opettajille, tutustuttiin tulevaisuuden työelämätaitoihin sekä kuultiin, miten teekkarit innostuivat peruskoulusta.
Oi jospa kerran sinne leirikouluun käydä vois...
Talvipäiväraportti 2018.
Digitaalinen teknologia kodin ja koulun välisessä yhteistyössä - haaste vai mahdollisuus?
Osa 2010-luvun tutkimustuloksista osoittaa, etteivät kaikki aiemmin toimiviksi todetut kodin ja koulun yhteistyötavat enää toimi 2000-luvun digitalisoituvassa yhteiskunnassa yhtä hyvin kuin ennen.
Pää kylmänä kohti tulevaa
Kenties näistä saadaan ne koulutuksen ja sivistyksen vaalit, jotka edellisten piti olla.
Jäsenkyselystä suuntaviivoja toiminnan kehittämiselle
SOOLin jäsenet arvostavat edunvalvontaa ja vakuutusetuja.
SOOL sun opekampuksella 2018
SOOLin aluetoiminta on suunnattu kaikille opetus- ja kasvatusalan opiskelijoille Helsingissä, Joensuussa, Jyväskylässä, Oulussa, Raumalla, Rovaniemellä, Savonlinnassa, Tampereella ja Turussa. Kevätkauden painopisteenä on jäseneduista tiedottamisen lisäksi erityisesti työelämään ja valmistumiseen liittyvät teemat.
Aimo Jalla: Kanssabörjet
Aimolta jäi kannattajakortit keräämättä.
Räppäävä lastentarhanopettaja
SOOLin Talvipäivillä esiintyvissä Gaselleissa räppää lastentarhanopettajaksi viime vuonna valmistunut Miikka Niiranen.
Reilu kunta
Kiitos kunnat, jotka katsotte pidemmälle tulevaisuuteen, ettekä sorru hetken säästöihin.
Luovuus ja kamppailu käsitteistä
Luovuus on universaalisti arvossa pidetty asia, mutta mitä se oikeastaan tarkoittaa? Tässä kirjoituksessa sukelletaan syvälle luovuuden käsitteeseen ja siitä käytävään kamppailuun.
Suomalaisen koulutuksen maailmanvalloitus
Eri maiden kiinnostus laadukasta koulutusta kohtaan on synnyttänyt Suomeen markkinat, joista puhutaan usein koulutusvientinä. Koulutusviennistä ei kuitenkaan kauhean paljon puhuta opettajankoulutuksen aikana, vaikka alan ydin tuntuisi olevan suomalaisten opettajien asiantuntijuudessa.
Kuinka maahanmuuttajaoppilaan osallisuutta voi edistää?
Osallisuus on henkilökohtainen kokemus siitä, että kuuluu johonkin yhteisöön ja saa mahdollisuuden vaikuttaa tämän yhteisön toimintaan. Osallistuminen ryhmän toimintaan on ensimmäinen askel kohti täyttä osallisuutta, mutta osallisuus on kuitenkin enemmän kuin pelkkää mukana olemista.
Edunvalvonta on yhteinen tehtävä
Ilman yhteistä panostusta jäämme helposti paitsioon.
Opiskelijoiden auttamishalusta järjestöksi ja globaalikasvattajaksi
Suomalaiset nuoret ovat tehneet taksvärkkiä jo 50 vuoden ajan. Opiskelijoiden auttamishalusta lähtenyt liike on näiden vuosien aikana kasvanut järjestöksi ja kehitysyhteistyön rinnalle on 2000-luvun aikana tullut myös suomalaisiin kouluihin kohdistettu globaalikasvatus.
MusTa ry - nimestään huolimatta valovoimainen
Ammattikorkeakouluopiskelijoiden edustus opeopiskelijoiden yhteisössä vahvistui, kun Tampereen ammatilliset musiikinopiskelijat liittyi SOOLin jäsenyhdistykseksi syyskuussa.
Pohjoismaiden opeopiskelijat Helsingissä
Pohjoismaiset opettajaopiskelijat kokoontuivat vuotuiseen tapaamiseensa tällä kertaa Helsinkiin 6.–8. lokakuuta. Mukana oli 26 opeopiskelijaa Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Suomesta. Tapaamisen järjesti NLS eli Nordiska Lärarorganisationers Samråd.
Älä ole hiljaa, opettajankoulutus ei ole valmis
Vaikuttaminen opettajankoulutukseen on sekä opiskelijayhteisöjen että jokaisen yksittäisen opeopiskelijan asia.