Opeopiskelija-lehti
Opiskelija päättää, SOOL toteuttaa
SOOL on sen jäsenyhdistysten perustama yhteistyöelin ja jäsenistö myös käyttää liiton ylintä päätösvaltaa määrittelemällä liittokokouksessa toiminnan suuntaviivat.
Opettajan ammatti = (ei-)oppiva ammatti?
Opettajan perustutkinto tuli nähdä alkuna ammatilliselle kehittymiselle, joka jatkuu valmistumisen jälkeen.
Koulutuksen tasa-arvosta
Opettajan ammattiin ei leveän leivän perässä eksytä.
Väri on yhdistävä tekijä
Tutkimuskohteena opiskelijahaalarit.
Erkka Experiense 2015
Erkka Eksperiense on kaikkien Suomen erityispedagogiikkaa pääaineenaan opiskelevien vuotuinen viikonlopputapahtuma, jonka isäntänä jokainen erkkakaupunki vuorollaan toimii.
Vaihtelevin keinoin onnistuneeseen koulutusjärjestelmään
SOOL osallistui lokakuussa Tukholmassa pidettyyn pohjoismaiseen opettajaopiskelijoiden tapaamiseen, Studerandeforumiin. Jokavuotisen kokoontumisen mahdollistaa NLS eli Nordiska Lärarorganisationers Samråd, joka on pohjoismaisten opettaja-ammattiyhdistysten yhteistyöelin.
Tietoa ei voi kaataa suoraan kenenkään päähän
Oppilaslähtöisyys ei ole anarkiaa, se on hallittu kaaos.
Opettajajohtoinen opetus voi olla oppilaslähtöistä tehokkaampaa
Kari Laasasenaho ja Hanna Kuusela testasivat biologian opetusharjoittelussa onko opettajalähtöisellä ja oppilaslähtöisellä oppimisella eroja yläkoululaisten ympäristöasenteiden kehittymisessä.
Lastentarhanopettaja - ei mikään täti tai setä
Aamupäivällä kesken opetustuokion vanhempi astuu sisään päiväkotiryhmän tilaan lapsensa kanssa. Hän keskeyttää meneillään olevan tuokion huikkaamalla opettajalle: “Meidän Iina on sitte nukkunu vähän huonosti viime yönä”, ja kääntyy takaisin lapsensa puoleen. “No niin, menehän sinne tädin luokse, niin isi pääsee töihin.” Täti. Siinä se sana taas on. Mielikuva keski-ikäisestä, kadulla vastaan kävelevästä täti-ihmisestä hiipii taas mieleeni.
Myytit syyniin: Diginatiivi on aikamme suurin huijaus!
Dynaamisilta kuulostavat fraasit on helppo ostaa, sillä ne ovat pikaratkaisuja kroonisiin ongelmiin.
Muutosta ja muutosturvaa
Opettajankoulutuksen kehittämisfoorumi, jota SOOL ja OAJ ovat pitkään ajaneet, on nyt toteutumassa.
Vuoropuhelua tulevaisuudesta
Moniin viimeaikaisiin koulutuspoliittisiin ja yhteiskunnallisiin kysymyksiin ei ole olemassa oikeita tai vääriä vastauksia.
Koulutuksella on valtaa
Bipin Shresthan piti ryhtyä pankkiiriksi, mutta nyt hän toteuttaa ympäristökasvatus- ja sosiaalisen vastuun ohjelmia nepalilaiskouluissa.
Kohti ekososiaalista sivistystä
Opettajaopiskelijat olivat Raumalla suurten kysymysten äärelle, kun SOOLin teemaseminaarin aiheena oli ympäristökasvatus. Koivun katveessa! -seminaari tarjosi aiheeseen paljon sellaista tietoa mitä opettajankoulutuksesta uupuu, mutta ennen kaikkea se voimautti tulevia opettajia toimimaan kestävämmän elämäntavan puolesta. Seminaarissa sukellettiin myös syvälle Suomen metsiin ja pohdittiin miten luontoa voisi hyödyntää enemmän oppimisympäristönä.
Sinulla on valta ja vastuu
Ajat ovat synkeitä niille, joilla ei ole yritystä veroparatiisissa.
Ensimmäinen opesyksyni
Työelämään siirtyminen opiskelijaelämästä on iso muutos kenelle tahansa. Kun siihen yhdistää pitkän maantieteellisen välimatkan Rovaniemeltä Helsinkiin on muutos päätähuimaava.
Kasvatus ja koulutus tapetilla
Ehdottaisin uuden vuoden siirtämistä syyskuun alkuun.
Uskonnonopetusmallit opettajaopiskelijoiden puntarissa
Syrjäyttääkö Ruotsin malli oman uskonnon opetuksen? Lukas Priklopil selvitti kanditutkielmassaan opettajopiskelijoiden näkemyksiä siitä, miten katsomusaineita pitäisi Suomessa opettaa.
#tuntiverkossa
Sähköistyminen ja virtuaaliset oppimisympäristöt ovat muuttaneet opettajan ja oppijan välistä vuorovaikutusta sekä hyvässä että pahassa. Ja muutos jatkuu.
Gradutuksesta
Minua pyydettiin kirjoittamaan aiheesta, joka kokemukseni mukaan jakaa mielipiteet opiskelijoiden keskuudessa: pro gradu -tutkielman tekemisestä. Opiskelijoiden keskuudessa se tunnetaan välillä gradutuksena. Tarkoituksenani ei ole hehkuttaa gradun tekoa maailman mukavimpana juttuna. Opiskelijana asiaa voi lähestyä eri näkökulmista.