Opeopiskelija-lehti
Tuhannen ja yhden yön tarinoita
Kun puhutaan SOOLista, mainitaan usein edunvalvonta ja koulutuspolitiikka. SOOLilla on kuitenkin myös toinen tärkeä tehtävä: SOOL yhdistää opettajaksi opiskelevat ympäri Suomen.
Näin tehtiin Talvipäivät
Talvipäivien järjestäminen on ennen kaikkea hauskaa, mutta myös raskasta, aikaa vievää ja joskus stressaavaakin. Projekti kuitenkin antaa enemmän kuin ottaa.
Opetusharjoittelussa tiimityö vahvistaa omaa osaamista
Kesälukioseura järjestää kesäisin yli kaksikymmentä kesälukiota eri puolilla Suomea, joissa lukiolainen voi suorittaa lukion pakollisia, syventäviä ja soveltavia kursseja. Kesälukioiden lisäksi Kesälukioseura järjestää suomen kielen ja kulttuurin kursseja ulkosuomalaisille lapsille ja nuorille. Opettajaopiskelijoille kesälukiot ja ulkosuomalaiskurssit tarjoavat oivan mahdollisuuden hyödyntää kesäkuukaudet opintojen edistämiseen suorittamalla harjoittelunsa intensiivisillä kesäkursseilla.
Kasvatuskumppanuus koulussa
Minkälaiset ovat uuden opettajan valmiudet?
Valoa kohti ja tuulta päin
Opiskeluajasta voi saada niin paljon muutakin kuin pelkän oppiarvon.
Pe-da-GO!
Jyväskylän luokanopettajaopiskelijoiden aineyhdistyksen tulevaisuudennäkymät ovat varsin valoisat, sillä uusilta opiskelijoilta löytyy virkistystoiminnan ohella kiinnostusta myös hallituskuvioihin ja muihin vastuutehtäviin.
Ruotsin koulu on aallonpohjalla
Pintaan nouseminen vaatii opiskelijajärjestön mukaan koko koululaitoksen uudelleenorganisoinnin.
Kuka tyhjensi eläkepajatson?
Uusi eläkeratkaisu on epäoikeudenmukainen ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa opiskeleville nuorille, jotka panostavat omaan ja yhteiskunnan tulevaisuuteen kouluttautumalla.
Turvallisuuden työkaluja
SOOLin teemaseminaari keräsi taas yhteen opettajaopiskelijoita ympäri Suomea. Kuten SOOLin teemaseminaareissa yleensäkin, myös nyt etsittiin vastauksia kysymyksiin, joihin opettajankoulutus ei anna tarpeeksi vastauksia. Tällä kertaa Joensuussa pureuduttiin Turvatakuu-otsikon alla turvallisuuden monisyiseen teemaan.
Mistä on aineopet tehty?
Jos jokin koulumaailmassa säilyy, niin opestereotypiat: aikain saatossa syntyneet yleistykset eri aineiden opettajista värittävät yhä niin oppilaiden kuin opettajienkin ajattelua.
Ironinen tapaustutkimus opettajiin kohdistuvista vaatimuksista
Jyväskylän yliopiston luokanopettajaopiskelijat julkaisivat syyskuussa asiaankuuluvaa kohuakin aiheuttaneen tyttökalenterin. Kalenteri-idean taustalla olivat opettajuuteen liittyvät tabut.
Perusopetuksen OPS-muutokset ovat haaste opettajankoulutukselle
SOOLin mukaan Opetushallituksen luonnoksissa uusiksi perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiksi on paljon positiivisia uudistuksia. Huolta aiheuttaa kuitenkin opinto-ohjauksen riittävyys ja tulevien opettajien erityispedagoginen osaaminen.
Pohjoismaiden opettajaopiskelijat vaativat turvallisia työoloja
NLS Studerandeforum tarjoaa yhteistyökanavan Pohjoismaiden opettajaopiskelijoille.
Odotuksia ja oletuksia
Vapaus on sitä, että voi olla oma itsensä huolimatta toisten mielipiteistä.
Akwaaba...
...tarkoittaa tervetuloa twin kielellä, joka on yksi yli seitsemästäkymmenestä Ghanan paikallisesta kielestä. Johanna Jalonen suoritti opetusharjoittelun ghanalaisessa sairaanhoito-opistossa.
Täytyy uskaltaa
Vaikka opettajat ovatkin eduskunnan suurin yksittäinen ammattiryhmä, ei meidän asioistamme kuitenkaan kuule isossa talossa juuri puhuttavan tai vähintäänkin puhetta on liian vähän.
Yhdeksän ajatusta ohjelmoinnin opettamisesta
Koodaus tulee peruskouluun syksyllä 2016. Koodi2016-oppaasta selviää mistä on kysymys.
Opettajan vaihtelevat työllistymisnäkymät
Opettajan ammattia pidetään usein varmana valintana työllistymisen kannalta: opettajille on aina töitä. Alkuun voi olla kesät työttömänä ja saattaa joutua muuttamaan peräkyliin, mutta työttömyyttä ei tarvitse pelätä. Pitääkö tämä ajattelu paikkaansa? Kyllä ja ei.
Harjoitteluvuoden aikana ei tehdä valmiita opettajia
SOOL valitsi keväällä Vuoden 2014 harjoittelunohjaajaksi Jaana Ailinpietin, joka toimii biologian ja maantiedon opetuksen harjoittelunohjaajana Jyväskylän normaalikoulussa.
Tee työtä, jolla on tarkoitus
Meidän tulee muistaa myös itse olla rohkeita ja ilmaista oma mielipiteemme meitä koskevissa asioissa.