Opeopiskelija-lehti
160-vuotias kansanopetus polarisaatiota ehkäisemässä
Suomenkielinen opettajankoulutus alkoi Jyväskylässä 160 vuotta sitten. Jyväskylän opettajankoulutuslaitoksen johtajan Sirpa Eskelä-Haapasen mielestä opettajankoulutus tarvitsisi jälleen ison askeleen eteenpäin.
Mukana kehittämässä
Jokaisella SOOLin jäsenellä on mahdollisuus päästä antamaan näkemyksensä SOOLin linjauksiin.
Määräaikainen saa ansionsa mukaan?
Työttömyysturvalakia koskevat muutosesitykset kaatavat lisää kylmää vettä määräaikaisten opettajien niskaan.
Uutisvideoista oppimateriaalia
Säännöllisellä ja pitkäjänteisellä mediakasvatuksella on vahva vaikutus kasvavaan nuoreen. Tuore luokanopettaja Ida Kantanen on havainnut audiovisuaalisen sisällön auttavan koululaisia hahmottamaan asioita paremmin. Videoita hän käyttää rikastamaan opetusta.
Miksi opiskelisi sitä mitä jo osaa?
Harrastuksissa ja vapaa-ajan koulutuksissa kertyy hyödyllistä osaamista, jota opiskelijan kannattaa tarjota osaksi tutkintoa. Osaavatko opettajat riittävän hyvin tunnistaa ja tunnustaa muualla hankittua osaamista? Osaamiskiekko.fi vertailee koulutuksien sisältöjä tekoälyn avulla.
Mikä ihmeen eriyttäminen? Mitkä ihmeen tuen kirjaukset? APUA!
Tehostettua tai erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden määrä on suuri, mutta valmistaako opettajien koulutus heitä siihen? Yksi keskeinen tapa auttaa tukea kaipaavia oppilaita on eriyttäminen.
Ajatuksia ensimmäisiin työvuosiin: Jos et ole tällainen opettaja, olet sitten jotain muuta
”Jos keiden niin kouluväen tulee uskoa työhönsä, sen tuloksiin, sen oikeuteen ja ammattinsa suureen arvoon yhteiskunnan rakentajana...”
Valmistuneen tunnecoctail
On täysin okei olla vielä monien asioiden suhteen enemmän tai vähemmän kujalla.
Kiireellä tai kyydistä nauttien
Iso osa opettajan työhön valmistautumisesta kuuluu oman opettaja-identiteetin luomiselle. Sille työlle, että löytää oman äänensä ja näkökulmansa opettamisessa.
Mikä kesäloma? Opiskelijat ja palautuminen
Oi kesä, heinä, elo – siinä syitä olla opettaja! Tämä lukuisiin (mutta ei kaikkiin) opealoihin sisältyvä kieltämätön timantti tuntuu opiskelijana vielä kaukaiselta unelmalta. Kukin opiskelija voikin kysyä itseltään, milloin on ollut viimeksi oikeasti lomalla kesäloman aikana – opiskelijan kesäthän pääsääntöisesti täyttyvät kesätöistä, kesäopinnoista tai molemmista.
Avoin kirje tuoreille opeopiskelijoille
Arvosanoja ja aikatauluja tärkeämpää meidän alallamme on kokeminen, oppiminen ja kohtaaminen.
Paha, pahempi, opinnäytetyö – vai onko sittenkään?
Tässä jutussa käymme läpi muutamia opinnäytetyön tekemiseen liittyviä kipukohtia, ja vinkkejä siihen, miten niistä voi päästä yli. Vinkkejä saa käyttää, olla käyttämättä tai poimia itselleen sopivat vinkit. Juttuun on haastateltu opettajaopiskelijoita, joille opinnäytetyön kirjoittaminen on ajankohtaista tai jo takana päin.
Paistaako Aurinkorannikolla aina aurinko?
Liikunnanopettajaksi valmistunut Katariina Stenman teki päättöharjoittelun Espanjan Aurinkorannikolla Fuengirolassa.
Jokainen nuori ansaitsee kannustusta omien unelmiensa toteuttamiseen
Tällä hetkellä reilu kymmenen prosenttia Suomen korkeakouluopiskelijoista on ulkomaalaistaustaisia.
Turvallinen oppimisympäristö ei rakennu itsestään
Aikuisilta voidaan vaatia ymmärrystä heidän käyttämästään kielestä.
Kolmiloikka opeopiskelijasta opettajaksi
Isossa kuvassa opettajien mentorointi on ollut lapsenkengissä Suomessa.
Aimo Jalla: Muistoja kesästä
Taitava kirjoittaja.
Opettajuuteen kuuluu paljon
Mitä opettajuus sinulle tarkoittaa?
Identiteetit elävät
Ex-puheenjohtajan terveiset valmistumisen kynnykselllä.
Isona minusta tulee turvallinen aikuinen
Opiskelijapolvessamme on paljon opeopiskelijoita, joille oma kouluarki ei ollut kivaa.