Opeopiskelija-lehti

4.5.2021

Aimo Jalla: Lähisome 2.0

Lehtori jakoi kaverikirjat kaikille oppilaille.

28.1.2021

Demokratiakasvatus 2020-luvulla - Pelkkää puhetta vai täyttä todellisuutta?

Suomalaisnuoret osaavat varsin mallikkaasti mekaanisesti kertoa, miten eduskunta toimii, mutta arjen vaikuttamisesta ja poliittisesta toiminnasta nuoret eivät paljon ymmärrä. Yksi demokratiakasvatuksen keskeisistä tehtävistä onkin kasvattaa ihmisiä ymmärtämään sitä, miten sosiaalinen ympäristö ja yhteiskunta laajemmin vaikuttavat meidän ajatteluumme ja toimintaamme.

28.1.2021

Mikä on politiikkaa?

Kaikki koulutukseen liittyvät päätökset vaikuttavat vähintäänkin epäsuorasti jonkin opettajaryhmän toimintaan.

28.1.2021

Opeopiskelijat saavat olla vaikuttajia

Olipa motivaation taustalla mikä tahansa, tulisi jokaista opiskelijavaikuttajaa arvostaa.

28.1.2021

Voiko sateenkaarilippua pitää koulun seinällä?

Sateenkaarilippuun liittyy vahvoja näkemyksiä, tunteita ja ennakkoluuloja, jotka tekevät lipusta poliittisen symbolin. Koulumaailmassakin esiintyy yhä pelkoa sitä kohtaan.

28.1.2021

Opettajuuden ja kunnallispolitiikan yhdistäminen

Miten opettajan ammatin ja kunnallispolitiikan yhdistäminen onnistuu? Onko opettajan poliittisella taustalla merkitystä opetustyön näkökulmasta? Kannattaako opeopiskelijoiden tai opettajien lähteä mukaan kuntapolitiikkaan?

28.1.2021

Ei ole sinun tehtäväsi olla kaikkea kaikille

Toisinaan on hyvä pysähtyä ja kysyä itseltään miten minä voin ja olenko minä onnellinen.

28.1.2021

Kuntien tärkein tehtävä

Keväällä on hyvä hetki pysähtyä, miettiä omia arvojaan ja ennen kaikkea äänestää. Kuntien tärkeimmäksi tehtäväksi meneillään olevan sote-uudistuksen jälkeen jää kasvatuksen ja koulutuksen toimiala.

19.11.2020

Äidinkieli ja kirjallisuus – unohdettu taideaine?

Jostain syystä äidinkieli ja kirjallisuus rajataan usein pois taito- ja taideaineiden luettelosta.

19.11.2020

Lapsilähtöistä kuvataidekasvatusta

Jokainen meistä on käynyt läpi elämässään oman kuvataiteilijaksi kasvun. Se, joka meidän suomalaisten kasvutarinaa yhdistää, on koulutuspolun tarjoama kuvataidekasvatus.

19.11.2020

Muusikkopedagogi, pedagogimuusikko vai molempia?

Musiikkipedagogiopiskelijoiden kaksi identiteettiä ja niiden synteesi. Valtaosa ensimmäisen vuoden musiikkipedagogiikan opiskelijoista mieltää itsensä ensisijaisesti muusikoksi, ei pedagogiksi. Kun korkeakouluopinnot päättyvät, on tilanne muuttunut.

19.11.2020

Työkseen tanssiva opettaja

”Vaikka töihin lähtiessä oliskin sellanen ’ei jaksa’ -fiilis niin siellä se katoaa.” Kuinka moni voi samaistua tähän lausahdukseen? Näin työtään kuvailee tanssinopettaja ja yrittäjä Varpu Allenius.

19.11.2020

Suo, kuokka ja Jussi – vai Chike?

Yhdenvertaisen taidekasvatuksen merkitys suomalaisen kulttuurin uudistamisessa.

19.11.2020

Draama on taideaine!

Yhteisöllisenä ja kehollisena taidemuotona draamalla on paljon annettavaa koulun opetukseen.

19.11.2020

Rauhaa draaman keinoin

Draama, kriisit ja konfliktit luovat tarpeen rauhan rakentamiselle, mutta toisaalta draaman avulla voidaan myös rakentaa rauhaa. Kosovon sodan aikaan perustettu Rauhankoulu käyttää ensisijaisena työtapanaan draaman keinoja.

19.11.2020

Mitä draamaharjoitteessa tapahtuu?

Draamakasvatuksen avulla pystytään ylittämään ylitsepääsemättöminäkin pidettyjä rakenteita ja saadaan oppijat uskomaan parempaan tulevaisuuteen. Draamaharjoitteita kannattaa kuitenkin tarkastella kriittisten silmälasien läpi, sillä ne voivat herkästi toistaa vallitsevia valtarakenteita.

19.11.2020

Myötätuntoa voi kehittää

Draamakasvatuksen vahvuus on sen kyky kehittää myötätuntoa ja empatiataitoja.

19.11.2020

Aimo Jalla: Taidetta ja kasvatusta

Nuorempi lehtori laittoi itsensä likoon.

28.8.2020

Yhteiskunta koulussa ja koulu yhteiskunnassa

Kasvatuksen ja koulutuksen tehtävä on monijakoinen. Yksi tehtävistä on auttaa ja tukea yhteiskunnan kehittymistä.

28.8.2020

Oppimisympäristöllä on väliä

Väitöstutkimuksessa paljastui oppimisympäristöjen merkitys oppimisen tukemisessa. Oppimisympäristöihin liittyvät ominaisuudet voivat edistää tai estää oppilaan tuen toteutumista. Oppimisen tuen käytänteitä ja oppimisympäristöjä kehitettäessä kannattaa kuunnella myös opettajien ja opettajaksi opiskelevien kokemuksia.

Jaa sivu somessa

Tweet