Opeopiskelija-lehti

5.5.2022

Kouludemokratiaa teoriasta käytäntöön

Oppilaiden vaikutus­mahdollisuuksia voi edistää luokka­valtuustoissa.

5.5.2022

Vaiettu ongelma esille: Välineitä väkivaltaan puuttumiseen kouluissa

Miten kohdata nuori, joka kokee sukupuolen ilmaisuun pohjautuvaa syrjintää? Miten puuttua tilanteeseen, jossa oppilaasta levitellään loukkaavia kuvia sosiaalisessa mediassa? Miten ottaa puheeksi nuoren kohtaama seksuaaliväkivalta?

5.5.2022

Mitä sitten kun kaikki loppuu?

Uusia ideoita ei synny, jos päättäviltä paikoilta katsovat aina samat kasvot.

5.5.2022

Lakkojen kevät

Opetus- ja kasvatusala on valmiina puolustamaan omaansa.

5.5.2022

Kampuksilla: Tila- ja yhdenvertaisuuskysymyksiä

SOOL on jäsenistön ja jäsenyhdistystensä tukena kaikessa edunvalvonnassa, tarvittaessa myös paikallisesti kaikilla kampuksilla. Tässä tilannekatsaukset Tampereelta, Espoosta, Raumalta, Joensuusta ja Jyväskylästä.

5.5.2022

Aimo Jalla: Arvo Tasa & Yhdenvertaiset

Paremmassa iskussa kuin koskaan.

4.5.2022

Vuoden opeopiskelija Heli Lounila: Oulussa opiskelijan on hyvä olla!

SOOL on valinnut Vuoden opeopiskelijan jo 22 kertaa. Valinnassa on vaihtelevasti painotettu muun muassa ehdokkaan sitoutuneisuutta opintoihinsa ja oman ammatti-identiteettinsä kehittämiseen sekä ansioituneisuutta opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisessä.

4.5.2022

Vuoden harjoittelunohjaaja Tiina Pajunoja: Kuuntelu on puhumista tärkeämpää

Valitsemalla Vuoden harjoittelunohjaajan SOOL haluaa kiinnittää huomiota asiantuntevan harjoittelunohjauksen merkitykseen opiskelijoiden opettajuuteen kasvussa ja opettajaidentiteetin löytymisessä. Vuoden harjoittelunohjaaja valitaan SOOLin jäsenistöltä tulleiden esitysten perusteella.

10.2.2022

Monta kokemusta rikkaampi

Tunteille ja kokemuksille annetaan vähemmän tilaa, kuin suorituksille tai saavutuksille.

10.2.2022

Speksi – Hikeä ja heittäytymistä

Speksi on interaktiivista musikaaliteatteria, jonka opiskelijat toteuttavat alusta loppuun.

10.2.2022

Sitsit - kolminäytöksinen komedia opiskelijaryhmälle

Sitsaamaan oppii vain sitsaamalla. Sitseihin keskeisesti kuuluvat kirjoitetut ja kirjoittamattomat säännöt erottavat sitsit tavallisista bileistä.

10.2.2022

Pieni kipinä sytyttää suuren tulen

Seminaarin Kipinä ry eli ­tuttavallisemmin Kipinä tarjoaa ­matalan ­kynnyk­sen­­ liikunta- ja kulttuuri­toimintaa luokan­opettajaopiskelijoille Tampereella. Naisvoimis­telusta aloittaneen kerhon toimintamuodot ovat vuosien aikana muuttuneet paljon ja ­nykyisin tärkeää on yhden­vertaisuus ja kaikkien opiskelijoiden huomioon ottaminen.

10.2.2022

Onko kaikilla kivaa?

Turvallinen opiskelijakulttuuri on meidän kaikkien vastuulla.

10.2.2022

Student societies – englantilaisen opiskelijakulttuurin helmet

Suomessa opettajaopiskelijakulttuuri rakentuu vahvasti paikkakuntien ainejärjestöjen sekä opiskelijayhdistysten ympä­rille, kun taas Englannissa student societies eli vapaasti suomennettuna opiskelijayhteisöt määrittävät opiskelijaelämää sekä -kulttuuria.

10.2.2022

Onko opiskelijakulttuuria enää jäljellä?

Kun aika taas koittaa, on melkeinpä opiskelijoiden velvollisuus aloittaa opiskelijaelämän uusi renessanssi.

10.2.2022

Koulut tulevaisuuden tekijöinä ja yhteiskunnan uudistajina

Uhkaavien kriisien edessä tulevaisuudesta on tehty vaihtoehdotonta. Opetussuunnitelmien perusteisiin on kuitenkin jo kylvetty muutoksen siemen.

10.2.2022

Ilmastokriisistä kohti onnellisempia vesiä

Koulut voivat opettajien johdolla toimia arjen ilmastosankareina ja rakentaa omalla toiminnallaan parempaa tulevaisuutta myös ilmaston näkökulmasta. Vaikka ilmastokriisi aiheuttaa haasteita ihmisille ja maapallolle, se voi myös tarjota mahdollisuuden miettiä koulua, opettajuutta ja ihmisyyttä uudenlaisista näkökulmista.

10.2.2022

Aimo Jalla: Outoja aikoja

Olisiko aika, joko loppui paha taika?

18.11.2021

Turvallisen elämän perusta rakennetaan jo lapsena

Opettajan on oltava valmis kohtaamaan turvallisuusriskejä työssään. Hätä- ja kriisitilanteet ovat asioita, joihin monet eivät osaa varautua ja kun vastuulla on lapsia, täytyy osata toimia rauhallisesti, mutta sitäkin varmemmin.

18.11.2021

Miksi maailma on sellainen kuin on, ja miksi se ei voisi olla toisenlainen?

Globaalikasvatuksen tavoitteena on auttaa hahmottamaan, miten moninainen maailma on.

Jaa sivu somessa

Tweet