Petra Rahkonen
Ehdolla SOOLin hallitukseen 2025 - 2026.
Opiskelee: aineenopettajaksi (käsityö)
Opiskelupaikka: Helsingin yliopisto
Opinnot alkoivat: 2022
Jäsenyhdistys: Käsitys ry
LINJAUKSET
SOOL on opettajaopiskelijoiden ääni ja yhteisö, joka tukee jäseniään niin opinnoissa kuin edunvalvonnassa. Yhdessä voimme vaikuttaa opettajankoulutuksen kehittämiseen ja opiskelijayhteisön hyvinvointiin niin paikallisella kuin valtakunnallisella tasolla. SOOL näkyy ja vaikuttaa monilla tavoilla, ja alla on vain pintaraapaisu omista ajatuksistani.
Opiskelijayhteisön hyvinvointi ja turvallisuus ovat minulle keskeisiä teemoja. Meiltä tulevilta opettajilta odotetaan paljon, mutta saammeko koulutuksessa tarpeeksi valmiuksia puuttua kiusaamiseen, ratkaista konflikteja tai toimia yllättävissä tilanteissa? Opettajankoulutuksen tulisi tarjota konkreettisia työkaluja, jotta kukaan ei jää yksin näiden tilanteiden kanssa. Hyvinvoivat opettajaopiskelijat jaksavat paremmin niin opinnoissaan kuin tulevassa työssään. Siksi on tärkeää, että saamme jo opiskeluaikana valmiuksia huolehtia sekä omasta että oppilaidemme turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Tämä ei ole vain yksilön vastuulla, vaan meidän on yhdessä rakennettava toimintakulttuuria, jossa tuki ja ennaltaehkäisevät toimet ovat keskiössä.
Yliopistoissa turvallisuus tarkoittaa enemmän kuin vain hyviä tiloja; se tarkoittaa sitä, että jokaisella opiskelijalla on mahdollisuus opiskella ilman pelkoa, jaksamisen rajoilla sinnittelyä tai yksin jäämistä. Tarvitsemme toimivia tukirakenteita ja yhteisöllisyyttä, jotta opiskelijat voivat keskittyä opiskeluun ja valmistautua tulevaan opettajuuteen.
SOOL näkyy jäsenyhdistystensä kautta ja järjestöjen tukeminen on ensiarvoisen tärkeää nyt ja tulevaisuudessa. Opiskelijajärjestöillä on keskeinen rooli opiskelijoiden hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden tukemisessa. SOOLin tulee tukea ja kouluttaa järjestöjä, jotta ne voivat tehokkaasti puuttua esimerkiksi kiusaamiseen ja tuoda opiskelijoiden äänen kuuluviin paikallisesti. Yhteistyössä tärkeässä asemassa ovat sun soolilaiset eli ihanat aluetoimijat, joiden kanssa tehtävä paikallinen yhteistyö on avainasemassa opiskelijoiden tavoittamisessa. Toimiva sun soolilaisten yhteistyö tukee parhaimmillaan kampusten sisäistä yhteisöllisyyttä ja tuo SOOLin edunvalvonnan ja ydinasian näkyväksi suoraan kampuksille. Opeopiskelijoiden edunvalvonta on mahdollista vain, jos tiedämme mitä kampuksilla ja opintosuunnissa tapahtuu.
Opetuksen laadun turvaaminen on yksi SOOLin tärkeimmistä ydintehtävistä. Siksi SOOLin tehtävä on valvoa, että kaikki opettajaksi opiskelevat saavat tarvitsemansa tuen sekä laadukasta opetusta ja ohjausta opinnoissaan. Tällä hetkellä yksi konkreettinen esimerkki tästä on tarve rajata sisäänottomääriä korkeakouluissa, jotta voidaan varmistaa opetus – ja tilaresurssien riittävyys. Liian suuret sisäänottomäärät voivat heikentää opetuksen ja ohjauksen laatua merkittävästi. Tässä SOOlilla on opettajaksi opiskelevien asiantuntijana vaikuttamisen paikka valtakunnallisella tasolla.
SOOL tekee todella merkityksellistä työtä opeopiskelijoiden eteen ja mikäli pääsen hallitukseen, olen valmis tekemään töitä sen eteen, että turvallisuus, hyvinvointi ja opettajankoulutuksen laatu pysyvät SOOLin toiminnan keskiössä myös tulevaisuudessa. Lopulta kyse on siitä, että opeopiskelijat voivat keskittyä opintoihinsa ja tulevaisuuteen ilman huolta tai pelkoa. Yhdessä voimme varmistaa, että tulevaisuuden opettajat voivat hyvin ja, että opettajankoulutus antaa heille riittävät eväät ammatilliseen kasvuun. Opetusala on täynnä haasteita, joten meidän opettajaopiskelijoiden on pidettävä yhtä.
MIKSI MINÄ?
Hei! Olen Petra, 22-vuotias kolmannen vuoden käsityönopettajaopiskelija Helsingistä. Käsityön lisäksi olen opiskellut sivuaineena kuvataidekasvatusta sekä varhaiskasvatuksen perusopintoja. Olen aiemmalta koulutukseltani lastenohjaaja (kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto), joten minulta löytyy kokemusta ja ymmärrystä niin varhaiskasvatuksesta kuin peruskoulusta.
Vapaa-ajallani vietän paljon aikaa käsityö- ja taideprojektien parissa, joiden määrä kasvaa jatkuvasti... Tykkään rentoutua äänikirjoja kuunnellen, urheillen ja nautiskellen luonnosta. Järjestötoiminta ja opinnot rytmittävät tätä hyvin.
Lähdin heti fuksina mukaan oman ainejärjestöni Käsitys ry:n toimintaan vujutiimin jäsenenä ja sillisvastaavana, se tie veikin mennessään. Olenkin sen jälkeen toiminut useissa erilaisissa pesteissä niin aine - kuin tiedekuntajärjestö tasolla. Ensimmäisenä hallitusvuotenani toimin ainejärjestöni Käsitys ry:n sihteerinä. Sen jälkeen toimin aluksi varapuheenjohtajana, mutta hyvin pian sain hypätä syvään päätyyn ja ottaa koppia puheenjohtajan pestistä.
Vuosi puheenjohtaja ilman kunnollista perehdytystä oli hyvin hankala, mutta kauden aikana opin ihan valtavasti järjestötoiminnasta ja itsestäni. Samana vuonna toimin myös ainejärjestöni edustajana Käsityönopettajien liitossa (ent. TOL ry), SOOL-vastaavana ja vastasin edunvalvonnasta. Näissä pesteissä olen päässyt näkemään mitä edunvalvontatyö oikeasti on parhaimmillaan. Edunvalvonnan tehtävissä olen jatkanut myös tällä hallituskaudella ainejärjestöni toimihenkilönä. Lisäksi olen tänä vuonna mukana Helsingin kasvatustieteellisen tiedekunnan kattojärjestössä Condus ry:ssä sihteerinä sekä fuksi- ja tutorvastaavana. Toisin sanoen sun soolilaisena tulisin jo sitä kautta syksyllä tutuksi niin tutoreille kuin fukseille.
Näissä pesteissä olen saanut paljon arvokasta kokemusta järjestötoiminnasta erityisesti paikallisella tasolla ja oppinut, kuinka tärkeää on, että opiskelijoiden ääni tulee kuulluksi. Erityisesti edunvalvontatyö on ollut minulle palkitsevaa ja merkityksellistä. Parasta on, kun näkee mitä on omalla panoksellaan saanut aikaiseksi. Uskon, että SOOLissa voisin päästä hyödyntämään osaamistani ja oppia lisää sekä vaikuttaa opiskelijoiden oikeuksiin ja hyvinvointiin entistä paremmin.
Minulla on vahva halu edistää kaikkien Suomen opeopiskelijoiden etua ja uskon, että voisin omalla toiminnallani ja innostuksellani tuoda arvokkaan lisän SOOLin hallitukseen. Olen valmis ottamaan vastuuta ja kehittämään itseäni entistä paremmaksi järjestötoimijaksi. Näen SOOLissa mahdollisuuden olla mukana luomassa entistä vahvempaa yhteisöä, joka tukee opettajaksi opiskelevia ja vaikuttaa myönteisesti opiskelijoiden hyvinvointiin ja asemaan.
Olen valmis tekemään töitä opeopiskelijoiden hyväksi ja pyydänkin liittokokouksen luottamusta toimia SOOLin hallituksessa. Yhdessä voimme varmistaa, että opettajankoulutus ja opiskelijayhteisö pysyvät vahvoina. Nähdään Liittareilla!