Anni Manninen
Ehdolla SOOLin puheenjohtajaksi kaudelle 2025 - 2026.
Opiskelee: luokan- ja aineenopettajaksi
Opiskelupaikka: Itä-Suomen yliopisto
Opinnot alkoivat: 2022
Jäsenyhdistys: Popsi ry
LINJAUKSET
SOOLilla on merkittävä rooli koulutuspolitiikassa ja opettajankoulutuksen kehittämisessä. Haluan varmistaa, että SOOL toimii vahvana vaikuttajana koulutuspolitiikassa ja opettajaopiskelijoiden edunvalvojana. Meidän tulee varmistaa, että koulutuksen laatu säilyy korkeana ja opettajankoulutukseen liittyvät resurssit ovat riittävät. Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen rahoituksen muutokset eivät saa johtaa koulutuksen tason laskuun, vaan opiskelijoilla tulee olla riittävät oppimisympäristöt ja asiantunteva opetushenkilökunta.
SOOLin tulee vahvistaa asemaansa yhteiskunnallisessa keskustelussa. Opettajaopiskelijat ovat tulevaisuuden kasvattajia, ja meidän tulee varmistaa, että koulutuspolitiikka tukee kaikkien mahdollisuuksia valmistua päteväksi ja hyvinvoivaksi opettajaksi. Yksi keskeinen tavoitteeni on, että SOOL vie eteenpäin Tavoitteet opettajankoulutukselle -linjapaperin sisältämiä tavoitteita ja auttaa niiden toimeenpanossa. Meidän tulee jalkauttaa linjapaperi jäsenistön käyttöön sekä varmistaa, että toiminnassamme näkyy linjapaperin tavoitteet.
Hallituskauden aikana SOOLin tulee panostaa entistä vahvemmin harjoitteluiden kehittämiseen. Palkattomien harjoitteluiden epäkohta on ratkaistava, ja harjoitteluiden ohjauksen laatua on parannettava. Harjoittelut ovat keskeinen osa jokaisen opettajaopiskelijan opettajaidentiteetin kehitystä ja työelämään siirtymistä. Harjoittelujen aikana opiskelijoilla tulee olla mahdollisuus suorittaa harjoittelu sellaisessa paikassa, jossa he saavat myös yhteyksiä tulevaisuuden työelämää varten. Työelämäyhteydet ovat tärkeitä, jotta valmistuneilla on paremmat valmiudet työmarkkinoille siirtymiseen. Tiedämme, että valmistuvilla opettajilla on haastavaa saada vakituista työtä, sillä määräaikaiset työsuhteet ovat nuorten opettajien yksi suurimmista haasteista työelämään siirryttäessä ja sinne kiinnityttäessä.
Opintotukijärjestelmä tarvitsee kehittämistä. Opintolainapainotteinen järjestelmä ei ole kestävä, ja erityisesti palkattomat harjoittelut aiheuttavat taloudellista epävarmuutta. SOOLin tulee olla aktiivinen vaikuttaja opintotuen kehittämisessä, jotta opettajaopiskelijoilla on mahdollisuus suoriutua opinnoistaan ilman kohtuutonta taloudellista taakkaa.
SOOLin taloudellinen vakaus on kriittinen tekijä liiton toiminnan jatkuvuuden kannalta. Minulla on vahvaa osaamista talousasioista, ja tiedostan, että liittojen taloustilanteet ovat viime aikoina olleet haastavia. Meidän tulee varmistaa, että SOOLin talous pysyy kestävällä pohjalla, jotta voimme tarjota jäsenistölle parhaita mahdollisia etuja ja vaikuttamismahdollisuuksia. Tämä tarkoittaa paitsi jäsenmäärän kasvattamista myös vastuullista taloudenhallintaa. Jäsenmäärän kasvattaminen on keskeinen tavoite, sillä suurempi jäsenmäärä vahvistaa SOOLin asemaa ja taloudellista vakautta. Haluan kehittää SOOLin toimintaa niin, että yhä useampi opettajaopiskelija näkee jäsenyyden arvokkaana ja osallistuu aktiivisesti liiton toimintaan. Tämä edellyttää, että kehitämme jäsenpalveluja ja lisäämme SOOLin näkyvyyttä sekä yliopistoissa että ammattikorkeakouluissa.
MIKSI MINÄ?
Olen Anni 23-vuotias, pian valmistuva opettaja. Minulla on monipuolista kokemusta edunvalvonnasta ja koulutuspolitiikasta. Tällä hetkellä toimin SOOLin hallituksessa, Akavan opiskelijaneuvostossa sekä oman ainejärjestöni edunvalvojana. Olen opiskellut duaalimallin kummallakin puolella, joten minulla on ymmärrys sekä yliopisto- että ammattikorkeakoulutaustaisten opiskelijoiden tarpeista. Tiedostan, että ammattikorkeakoulun opiskelijat ovat usein vähemmän huomioitu ryhmä SOOLin sisällä, ja haluan varmistaa, että heidän asemansa liitossa vahvistuu.
Vahvuuksiani ovat organisointikyky, aikataulutus ja esihenkilöosaaminen. Osaan huomioida ihmisten osaamisen ja heikkoudet sekä ohjata tiimejä tavoitteellisesti kohti yhteisiä päämääriä. Johtamistapani perustuu vuorovaikutukseen ja yhteiseen kehittämiseen. SOOLin sisällä tulee olla avoin työilmapiiri sillä, se heijastuu myös ulospäin toimintaamme. Puheenjohtajana minulle on tärkeää pystyä tukemaan hallituslaisten kasvua edunvalvojina sekä koulutuspolitiikan osaajina unohtamatta ainejärjestöjen aktiiveja sekä jäsenistöä, sillä he ovat myös tärkeä osa paikallista opettajaopiskelijoiden edunvalvontaa. Yhdessä hallituksen, SOOLin työntekijöiden, aluetoimijoiden sekä ainejärjestöjen kanssa pystymme rakentamaan SOOLista entistä vahvemman ja osallistavamman edunvalvojan.
Minulla on kokemusta edustustehtävistä ja koulutuspolitiikan vaikuttamistyöstä. Osaan tuoda esiin opettajaopiskelijoiden tarpeet uskottavasti ja vakuuttavasti. SOOLilla on merkittävä vaikutusvalta OAJ:n ja muiden toimijoiden kautta, ja haluan varmistaa, että käytämme sitä tehokkaasti opettajaopiskelijoiden aseman parantamiseksi.
Minulla on osaamista, näkemystä ja vahva halu vaikuttaa. Haluan rakentaa SOOLista entistä vahvemman, opiskelijalähtöisemmän ja vaikuttavamman edunvalvojan yhdessä jäsenten kanssa ja heidän parhaakseen.