Anni Manninen
Ehdolla SOOLin hallitukseen kaudelle 2024 - 2025.
Opiskelee: luokanopettajaksi
Opiskelupaikka: Itä-Suomen yliopisto, Joensuu
Opinnot alkoivat: 2022
Jäsenyhdistys: Popsi ry
LINJAUKSET
SOOL ei näy tarpeeksi opiskelijan arjessa
SOOL edustaa meitä kaikkia opettajaopiskelijoita. On siis tärkeää, että SOOL näkyy opiskelijoiden jokapäiväisessä arjessa muuallakin kuin Talvipäivillä. Ainejärjestötoimijat varmasti näkevät ja ovat osa tätä toimintaa, mutta ns. ”tavalliselle” opiskelijalle toiminta ei ole tarpeeksi läpinäkyvää. Toiminnan läpinäkyvyys vahvistaa opiskelijoiden kokemusta siitä, että he ovat osa SOOLia. Koko maan kaikkien opeopiskelijoiden vaikuttamismahdollisuuksia tulee parantaa, sillä SOOL ei tee yhteistyötä pelkästään ainejärjestöjen, vaan myös SOOLilaisten kanssa. Vaikuttamismahdollisuuksia voidaan parantaa esim. hyödyntämällä jäsenistölle tarkoitettuja kyselyjä tai laajentaa viestintää jäsenjärjestöjen kautta saavutettavammaksi sekä lähemmäksi.
Aluetoimijoiden toiminta tulee kehittää laajemmaksi ja samalla kohdennetuksi siten, että alueelliset erot ja toiveet otetaan huomioon. Tässäkin asiassa on tärkeää selvittää ensisijaisesti, millaista toimintaa opeopiskelijat ja jäsenyhdistykset toivovat aluetoimijoilta. Lisäksi on pohdittava, mitkä jo toiminnassa olevat elementit toimivat sekä mitkä kaipaavat hiomista.
Opettajankoulutuksen tulee antaa eväät nykypäivän haasteisiin
Opettajankoulutuksen tulee käsitellä iso määrä asioita murto-osassa siihen tarvittavasta ajasta. SOOLin on tärkeää nostaa yliopistoille esiin opetussuunnitelmien tärkeimpiä sisältöjä ja muutoksia. Tämänhetkinen päiväkoti sekä koulumaailma vaatii opettajilta osaamista toimia eri lähtökohdista olevien oppilaiden kanssa. Alueellisen ja sosioekonomisen eriarvoistumisen kasvu lisää haasteita jokaiselle lasten ja nuorten kanssa työskentelevälle. Opettajankoulutuksen tulee ohjata opiskelijoita ymmärtämään Suomessa olevien kulttuurien ja uskontojen eroja sekä niiden vaikutuksia nuorten elämään. Opiskelijoille tulee antaa parempia valmiuksia työskennellä luokissa, joissa on esim. S2-oppilaita. Näin kitketään osaamiseroja, joita voidaan havaita jo alkuopetuksen loppuvaiheilla. Suomalaisen koulutusjärjestelmän tarkoitus on tarjota kaikille mahdollisimman laadukasta opetusta. Tämä vaatii opettajalta moninaisen osaamisen eriyttää opetusta erilaisille oppijoille.
Opettajankoulutuksen tulisi valmistaa opiskelijoita äkillisiin tilanteisiin sekä niiden selvittämiseen. Toimiva arjen pedagogiikka on muutakin kuin täydellisiä tuntisuunnitelmia tai oppilaita. On naiivia olla ottamatta työelämän realiteettia huomioon. Koulutuksen tulisi aina muodostua työelämän tarpeiden mukaan. Kiusaaminen, työrauha, ensiapua vaativat tapaturmat sekä kiinnipitotilanteet ovat osa nykyajan opettajien ja ohjaajien työtä. Alan ammattilaisen tulisi osata ratkaista nämä tilanteet toimivaa pedagogiikkaa varten. Osana tätä kokonaisuutta on opettajan lakiosaaminen, jota tulisi kouluttaa jo yliopistossa laajemmin. Tämä antaa opettajalle varmuutta eri tilanteiden ratkaisemiseen ja näin vältetään suuremmat kompastuskivet. Opettajilla on iso vastuu, joka on lakiinkin kirjoitettu, joten emme voi olla ottamatta tätä koulutuksessa huomioon. Lakiosaamisen ei tulisi perustua pelkästään yksilön omaan vapaaehtoisuuteen ja haluun oppia, vaan sitä tulisi vaatia kaikilta alan tulevilta ammattilaisilta.
Kohti toimivampaa edunvalvontaa
Opettajan on tärkeää tiedostaa omat oikeutensa sekä velvollisuutensa jo opintojensa aikana. Kun osataan nämä, on edunvalvonta ruohonjuuritasolla helpompaa. Näin niistä on helpompi myös pitää kiinni, eikä ole epäselvyyksiä, onko syytä ottaa edunvalvontaan yhteyttä. Toimiva edunvalvonta lähtee liikkeelle yksilöstä ja SOOLin työ on mahdollistaa tätä esimerkiksi lisäämällä SOOLin kautta tulevaa lakiosaamista jo fuksivuodesta alkaen. Edunvalvonta on osittain myös ennaltaehkäisevää työtä, joka tulee pitää mielessä. Esimerkiksi opiskelijan tietäessä oikeutensa ja velvollisuutensa kantaa osaaminen aina työelämään asti.
MIKSI MINÄ?
Olen toisen vuoden luokanopettajaopiskelija Joensuusta Itä-Suomen yliopistosta. Opiskeluiden aikana minulle on herännyt vahva huoli opettajaopiskelijoiden asemasta yliopistojen opetuksessa. Yliopistojen toiminta on vahvasti tiettyihin kaavoihin kangistunutta, eikä toimintaan vaikuttaminen ainejärjestötasolla ole aina mahdollista. Omalla toiminnallani SOOLin hallituksessa haluaisin pyrkiä vaikuttamaan koulutuksessa heränneisiin epäkohtiin. Haluan olla parantamassa opettajankoulutusta ja varmistaa, että jokainen opiskelija saa tarvitsemaansa tukea ja apua polulla omaan opettajuuteensa. Jo koulutuksen aikana saatu positiivinen minäkuva ja onnistumisen kokemukset ovat merkityksellisessä asemassa aina työelämän loppuun asti.
Olen persoonaltani vahva ja empaattinen. Vaikka olen valmis viemään asioita eteenpäin rohkeasti, kuuntelen aina muidenkin näkemyksiä. Tärkeää minulle on, että jokainen näkökanta on kuultu ennen kuin asiasta tehdään lopullisia päätöksiä. Tiedostankin, että itse en asioista aina parhaiten tiedä. Oma elämänfilosofiani perustuu vahvasti jatkuvaan oppimiseen. Haluan ajatella, että me emme ole koskaan valmiita, vaan voimme aina oppia jotain uutta. Niin työssä, opinnoissa kuin muussakin, on tärkeää oman toiminnan reflektointi ja kehitys.
Pitkä työkokemukseni lasten ja nuorten kanssa työskentelystä eri ympäristöissä antaa minulle arvokasta näkökulmaa opiskelijoiden tarpeisiin ja haasteisiin. Olen myös ollut työelämässä mukana järjestötoiminnassa sekä minulla on lisäksi kokemusta kehitystoiminnasta uimaseurassa.
Haluan olla kehittämässä SOOLin toimintaa opiskelijoita varten. Pystyä olemaan lähellä kaikkia opettajaopiskelijoita sekä ainejärjestöjä ja olla heidän kantava äänensä hallitukseen päin.