Senni Vähäkuopus
Ehdolla SOOLin hallitukseen kaudelle 2023 - 2024.
Opiskelee: varhaiskasvatuksen opettajaksi
Opiskelupaikka: Oulun yliopisto
Opinnot alkoivat: 2020
Jäsenyhdistys: Oulun varhaiskasvatuksen ylioppilaat ry (Lastarit)
LINJAUKSET
- Maisterin tutkinto osaksi varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuutta
- Yhdenvertainen opettajankoulutus
- Kestävyyttä SOOLin Talvipäivien järjestämiseen
Maisterin tutkinto osaksi varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuutta
Varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuuteen riittää tällä hetkellä kandidaatin tutkinto, ja moni jatkaakin heti kandin jälkeen töihin. Tulevaisuudessa varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuusvaatimuksen tulisi sisältää kasvatustieteen maisterin tutkinto. Varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuusvaatimuksen nostaminen lisäisi myös tasa-arvoa sekä yhdenvertaisuutta opettajan koulutusten välillä. Varhaiskasvatus tulisi nähdä yhtä lailla oppimisen paikkana kuin koulutkin, eikä vain perustana myöhemmälle oppimiselle. Maisterin tutkinto ja siitä seuraavat lisäopiskeluvuodet antaisivat aikaa kasvaa opettajuuteen ja kehittää omaa ammatti-identiteettiään. Kaikilla paikkakunnilla ei edes ole tällä hetkellä mahdollisuutta käydä varhaiskasvatuksen maisteritutkintoa, mikä asettaa opiskelijat lähtökohtaisesti epätasa-arvoiseen asemaan. Eduskuntavaalien jälkeisenä aikana SOOLin tulee linjojensa mukaisesti olla varmistamassa, että kelpoisuusvaatimusta ei ainakaan löyhennetä työvoimapulan ratkaisemiseksi, vaan olla ajamassa yhdenvertaista opettajankoulutusta ja kelpoisuusvaatimuksen nostamista.
Yhdenvertainen opettajankoulutus
Tällä hetkellä opettajaksi pystyy opiskelemaan monella eri paikkakunnalla mutta, koulutuksissa on kuitenkin suuria kaupunki kohtaisia eroja. Vaikka kaupunkien erilaiset painotukset koulutuksissa ovat oivia lisäämään yksittäisten koulutusten vetovoimaa ja pitämään eri koulutuslaitokset omaleimaisina, eivät ne saa vaikuttaa siihen, millaiset lähtökohdat opiskelijalla on työelämään. SOOLin tulee varmistaa, että kaikilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet tulevaan ammattiin. Jotta kokonaiskuva opettajankoulutuksen nykyisestä kentästä saadaan maalattua, tarvitaan selvityksiä koulutuksien eroista, mahdollisuuksista sivuaineisiin ja lisäkelpoisuuksiin, käytänteistä aiemman oppimisen hyväksilukemisessa (esimerkiksi siirryttäessä toiselta opettaja-alalta toiselle tai eri kaupunkiin opiskelemaan), yhteistyöstä eri korkeakoulujen välillä sekä mahdollisuuksista jatkokouluttautumiseen.
Kestävyyttä SOOLin Talvipäivien järjestämiseen
SOOLin Talvipäivät ovat Suomen suurin yksittäisen opiskelualan tapahtuma. Nimestä huolimattaan järjestysvastuu vaihtuu vuosittain eri opeopiskelijakaupunkien välillä, eli tapahtumaa ovat järjestämässä täysipäiväisesti opiskelevat ja työssäkäyvät vapaaehtoiset opiskelija-aktiivit.
Talvipäivät ovat kasvaneet viime vuosien aikana todella suureksi ja moniosaiseksi tapahtumaksi, jonka vuoksi on välttämätöntä, että SOOL ottaa roolia tapahtuman järjestelyissä ja tukee Talvipäiväyhdistyksiä tiiviimmin. On tärkeää, että Talvipäivät saavat olla järjestäjäkaupungin ja sen opeopiskelijoiden näköiset, mutta byrokraattisiin ja tapahtumatuotannollisiin asioihin vaaditaan järjestelmällistä tukea. Talvipäivien tukeminen on myös SOOLille taloudellisesti kannattavaa, sillä iso osa jäsenrekrytoinnista ja sitä kautta valtakunnallisen edunvalvonnan mahdollistamista tuloista, ovat Talvipäiviin liitännäisiä.
Useimmiten Talvipäiviä järjestävä yhdistys on jäänyt kaukaiseksi SOOLin organisaation toiminnasta ja siksi SOOLin hallitukselle ei ole ollut tarjolla tarpeeksi tietoa Talvipäivien järjestämisestä. Jotta rakenteellisia muutoksia, jotka mahdollistavat pidemmällä tähtäimellä esimerkiksi kattavan tietopankin kerryttämisen tai jopa Talvipäiväyhdistyksen tukemiseen tarkoitetun tapahtumakoordinaattorin palkkaamisen, on realistista tehdä, olisi suuri etu saada SOOLin hallitukseen kokemusta siitä, mitä Talvipäivien järjestäminen on.
MIKSI MINÄ?
Opiskelen Oulun yliopistossa kolmatta vuotta varhaiskasvatuksen opettajaksi ja olenkin mukana nyt toista vuotta oman kotijärjestöni Lastarit ry:n hallituksessa. Tällä kaudella olen toiminut varapuheenjohtaja, joka on mahdollistanut sen, että olen päässyt keskittymään enemmän edunvalvontaan. Alkuvuodesta ollut SOOLin järkkäkurssi avasi viimeistään silmäni sille, että haluan päästä tekemään edunvalvontaa myös valtakunnallisesti. Ensi syksynä olen jatkamassa maisteriopintoihin, joten koen että nyt on optimaalinen aika hakea SOOLin hallitukseen sekä kerrytetyn ainejärjestökokemuksen kuin myös ajallisten resurssien kannalta.
Olen kartuttanut kokemusta sekä osaamista erilaisissa hallituspesteissä sekä viimeisimpänä SOOLin Talvipäiviä järjestäessä. Taustani todistaa, että minua eivät isommat, entuudestaan tuntemattomat projektit hätkäytä, vaan suhtaudun niihin tervetulleina haasteina ja mahdollisuutena itseni kehittämiselle. Talvipäivien järjestäjäporukan ollessa monilta eri opettaja-aloilta sekä vuosikursseilta oli ilo samanaikaisesti päästä oppimaan heidän opinnoistaan kuin myös löytää yhtymäpintoja yhteisen projektin myötä. Koen SOOLin vahvuudeksi tässäkin ilmenneen samanaikaisen moninaisuuden ja yhteisöllisyyden. SOOLin hallitus tarvitsee monenlaisia ja -taustaisia tekijöitä, joilla on kuitenkin kaikilla sama tavoite – olla opeopiskelijoiden asialla.