Kati Korteniemi

Ehdolla hallitukseen kaudelle 2023 - 2024.

Opiskelee: varhaiskasvatuksen opettajaksi
Opiskelupaikka: Oulun yliopisto
Opinnot alkoivat: 2019
Jäsenyhdistys: Oulun varhaiskasvatuksen ylioppilaat ry (Lastarit)


LINJAUKSET

Laadukas opettajankoulutus

Opettajankoulutuksen tulee olla laadukasta ja SOOL on ehdottomasti tärkein taho laadunvalvonnassa. Aloituspaikkamäärät on pidettävä kurissa, jotta resurssit riittävät opetuksen laadukkaaseen toteutukseen. Koulutuksista on saatava tarvittavat eväät aina vain vaativammaksi sekä monipuolisemmaksi muuttuvaan opettajan työnkuvaan ja omia vahvuuksiaan tai intohimojaan tulee pystyä ruokkimaan kattavan sivuainevalikoiman kautta. Sivuainehaussa ei tule suosia tiettyjä opettajankoulutuksia, vaan kaikilla tulee olla hakuprosessissa yhdenvertaiset oikeudet. Erityispedagoginen osaaminen on tärkeää kaikille opettajaopiskelijoille pääaineesta riippumatta ja erityispedagogiikkaa painottavia kursseja tulisi lisätä tutkintorakenteisiin. SOOLin tulee kannustaa opettajankoulutusta järjestäviä organisaatioita tiiviimpään yhteistyöhön tasalaatuisuuden takaamiseksi ja laajemman kurssitarjonnan mahdollistamiseksi.

Yksi laatukriteeri opettajankoulutukselle on riittävä määrä käytännön harjoittelua. Opettajaopiskelijoiden harjoittelut kouluissa ja päiväkodeissa ovat yleisesti ottaen palkattomia, vaikka etenkin korkeakouluissa opiskeltavilla aloilla palkattomat harjoittelut ovat harvinaisuus. Harjoittelujaksot ovat taloudellisesti haastavia opettajaopiskelijalle, joka ei intensiivisen harjoittelun aikana voi tehdä palkkatöitä. SOOLin tulisi nykyistä rohkeammin ja esimerkillisemmin nostaa esille tätä julkisten sektoreiden palkattomiin harjoitteluihin liittyvää ongelmaa.

SOOL lähemmäs opettajaopiskelijoita

SOOLin rooli yksittäisten opettajaopiskelijoiden elämässä on mielestäni tällä hetkellä hyvin etäinen. Jotta SOOL voi ajaa opettajiksi opiskelevien asioita, tulisi liitto tehdä tutummaksi ja läheisemmäksi opiskelijoille ympäri Suomen. Tällä hetkellä SOOLin tuttuus vaikuttaa perustuvan lähinnä Talvipäiviin. Roolia edunvalvojana ja vaikuttamiskanavana tulisi korostaa entisestään, sillä yksittäistenkin jäsenten mielipiteillä ja yhteydenotoilla on väliä. Ensiarvoisen tärkeää on, että SOOL omaa toimijoita ympäri Suomen, jotka ovat yhteydessä paikallisiin opiskelijajärjestöihin sekä opiskelijoihin aiempaa suuremmassa mittakaavassa. SOOLin järjestämää toimintaa sekä vaikutusmahdollisuuksia tulisi tarjota opiskelijoille etenkin paikallisesti näkymällä aiempaa enemmän opiskelijoiden arjessa kampuksilla ja lisäten yhteisöllisyyttä opettajankoulutusten välillä.

Inspiroiva SOOL

Inspiroiva SOOL on yksi ensi kauden korostetuista painopisteistä. Painopisteenä se onkin hyvin laaja ja siihen kitkeytyy mielestäni hyvin läheisesti myös kaksi aiemmin mainitsemaani linjausta. SOOLin tuleekin inspiroida paitsi jäsenistöään, myös laajemmassa mittakaavassa koko yhteiskuntaa. Opettajankoulutus vaatii tällä hetkellä sen yhteiskunnallisen merkittävyyden korostamista, joten meidän tulee näkyä ja kuulua niin valtamedioissa kuin opiskelijayhteisöissä. 


MIKSI MINÄ?

Sitte vähän vapaammin ja tarkemmin minusta: Mie oon 25-vuotias varhaiskasvatuksen maisterivaiheen opiskelija Oulusta, lähtöisin oon vielä hieman pohjoisemmasta, Pellosta. Minun lempparivuodenaika on kevät, ko se tuntuu aina tuovan mukanaan auringon lisäksi kaikenlaisia uusia ja kivoja juttuja. Tämä SOOLin hallitukseen hakeminen ja mahdollisesti sinne pääseminen ois just semmonen uus ja mieleinen juttu!

Ensi syksynä starttaava opintovuosi on mitä todennäköisimmin se viimeinen mulle, joten koen, että nyt murrosvaiheen lähestyessä mulla olis paljon annettavaa opettajankoulutukseen vaikuttamisen kannalta sekä tahtoa nostattaa opettajankoulutuksen arvokkuutta yhteiskunnallisella tasolla. Ainejärjestötoiminnassa mie oon ollu mukana kolmena kautena sihteerin, viestintävastaavan ja rahastonhoitajan pesteissä. Tällä hetkellä toimin Oulun yliopiston ylioppilaskunnan edustajistossa sekä keskusvaalilautakunnan jäsenenä. Opiskelujen ohella oon tehny lyhyempiä ja pitempiä sijaisuuksia niin alakoulussa kuin varhaiskasvatuksessa, joten mulla löytyy näkökulmaa opettajankoulutuksen antamista eväistä tulevaa työuraa ajatellen.

SOOLin toiminnasta, koulutuspoliittisista asioista sekä hallitukseen hakemisesta innostuin toden teolla viime syksyn järkkäkurssilla. Oon hieman harmissani siitä, että SOOL on ennen järkkäkurssia tuntunu itelle hyvin etäiseltä minun ainejärjestöaktiivitaustasta huolimatta. Järkkäkurssilla sitten koinkin jonkinlaisen valaistumisen, miten mielenkiintoista ja ennen kaikkea tärkeää työtä SOOLissa tehdään. Tahtoisinki nyt pystyä vaikuttamaan siihen, että SOOL olis merkityksellisempi ja helposti lähestyttävämpi taho ihan jokaselle opettajaopiskelijalle.

Minusta sais joustavan, reilun ja luotettavan hallituslaisen, joka ei pelkää ilmaista omaa perusteltua mielipidettään, vaikka se muista eriäiskin. Mie oon hyvä keskustelija, sillä osaan tarkastella asioita ja tilanteita useammasta perspektiivistä sekä kunnioittaa muitten näkökulmia. Uuden oppiminen ja täsmällisempi perehtyminen koulutuspoliittisiin sekä edunvalvonnallisiin asioihin kiinnostaa minua hirmuisesti! 



« Ehdokkaat 2023

Jaa sivu somessa

Tweet