Vuoden opeopiskelija

Valitsemalla Vuoden opeopiskelijan SOOL haluaa olla mukana luomassa opettajan opinnoista ja ammatista kiinnostavaa ja positiivista kuvaa.

Vuoden opettajaksi opiskelevan valinnassa on painotettu eri vuosina muun muassa ehdokkaan sitoutuneisuutta opintoihinsa ja oman ammatti-identiteettinsä kehittämiseen, ansioituneisuutta opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisessä tai toimintaa opeopiskelijoita ja opiskelijayhteisöä yhdistävänä tekijänä. 

SOOL on valinnut vuoden opettajaksi opiskelevan jo vuodesta 2001. Valinta julkistetaan vuosittain keväällä, ja Vuoden opeopiskelijan jäsenyhdistykselle luovutetaan vuodeksi kiertopalkintolautanen. Valittujen haastattelut julkaistaan Opeopiskelija-lehdessä.


Vuoden opeopiskelijat kautta aikojen

2024 Lotta Nuutinen
kotitalousopettajaopiskelija, Helsinki

"Lotta on nähnyt vaivaa yhdistääkseen kopedalaisia ja hän on kannustanut opiskelijoitamme tutustumaan toisiinsa yli vuosikurssirajojen." Kopeda ry

Lue haastattelu

2023 Satu Palomäki
varhaiskasvatuksen opiskelija, Jyväskylä

"Satu säteilee auttamisen energiaa. Hän aidosti välittää lasten ja ylipäätään muiden ihmisten hyvinvoinnista, ja omalla toiminnallaan pyrkii aina edistämään tätä." (Kukka, varhaiskasvatuksen opiskelija)

Lue haastattelu

2022 Heli Lounila
tanssinopettajaopiskelija, Oulu

"Heli haluaa ja osaa auttaa tilanteessa kuin tilanteessa. Hän on aurinkoinen ja innostava, eikä energia lopu kesken, vaikka takana olisi pitkä päivä pelkkiä tanssitunteja." (Meeri, tanssinopettajaopiskelija)

Lue haastattelu

 

2021 Katri Jurvakainen
luokanopettajaopiskelija, Tampere

"Katri on esimerkillään näyttänyt opiskelijayhteisöllemme, että perehtymällä johonkin kasvatuksen todelliseen dilemmaan, on mahdollisuus löytää syvemmän tason ymmärrystä ja sitä kautta jopa ratkaisuehdotuksia pirullisimpiinkin ongelmiin." Oka ry

Lue haastattelu

2020 Viivi Vainikainen
ohjauksen opiskelija, Joensuu

"Kannustava ja tsemppaava ryhmätöissä, koulussa ja vapaa-ajalla. Antaa kullanarvoisia vinkkejä ja neuvoja, oli kyseessä sijaisuus, koulutehtävä tai oman elämän kriisi. Tulevaisuudessa loistava opo." Opossumi ry

Lue haastattelu

2019 Wilson Nuckols
luokanopettajaopiskelija, Helsinki

"Kaikki, mihin hän koskee, elävöittyy, olipa kyse ainejärjestöstä, edunvalvonnasta, henkilökunnan ja opiskelijoiden väleistä, tiedekuntajärjestöstä, illanistujaisista ja kaiken maailman kissanristiäisistä.” Peduca ry

Lue haastattelu

2018 Mona Oksanen
luokanopettajaopiskelija, Savonlinna

"Hän on ryhmätöiden halutuimpia jäseniä, koska varmoilla diplomaattitaidoilla ryhmädynamiikka saadaan varmuudella toimimaan." Pedary ry

Lue haastattelu

2017 Marja Suvanto
lastentarhanopettajaopiskelija, Jyväskylä

”Hän haluaa ymmärtää jokaista, niin lasta kuin aikuista, ja ajattelee, että tekojen taustalla on aina jokin syy, miksi ihminen toimii niin kuin toimii.” Varkaat ry

Lue haastattelu

2016 Aimo Laitamo
musiikin aineenopettajaopiskelija, Jyväskylä

"Hän mukautuu välittäväksi ja innostavaksi opettajaksi kaiken ikäisille oppilaille alakoulusta lukioon." Pedaali ry

Lue haastattelu

2015 Sara Peltola
ohjauksen opiskelija, Joensuu

"Tuutorina toimiessaan Sara loi ilmapiirin, jossa jokaisella fuksilla oli turvallinen olo, ja jokainen sai olla juuri oma itsensä. Ohjaajana hän kannustaa nuoria löytämään omat vahvuutensa." Opossumi ry

Lue haastattelu

2014 Erkka Pönni
liikunnan aineenopettajaopiskelija, Jyväskylä

"Erkalla on loistava asenne opiskeluun, opiskelijakavereihin ja henkilökuntaan. Hän on huumorintajuinen, empaattinen ja hyvällä tavalla tilanteisiin heittäytyvä." Sporticus ry

Lue haastattelu

2013 Anu Kaseva
äidinkielen aineenopettajaopiskelija, Jyväskylä

"Anu ottaa oppilaansa reilusti ja kunnioittavasti, antaa heille sopivasti haastetta ja hänen opetusmetodinsa ovat todella vuorovaikutuksellisia." Jano ry

2012 Tiia Saatio
luokanopettajaopiskelija, Rovaniemi

"Lasten etu on Tiialle tärkeää ja hän painottaa sitä myös opintojen kehittämisesssä." Lapikas ry

2011 Janni Vanhanen
kotitalousopettajaopiskelija, Helsinki

"Janni on ollut opiskeluaikanaan kiinnostunut myös koulutuspoliittisista asioista ja koulutuksemme kehittämisestä." Kopeda ry

2010 Päivi Jokinen
luokanopettajaopiskelija, Oulu (Master of education)

"Yksikin ihminen voi käynnistää muutoksen, jolla on kauaskantoisia vaikutuksia." Pedo ry

2009 Ilmari Hannula
luokanopettajaopiskelija, Oulu

"Hän on kriittinen keskustelija, joka kyseenalaistaa itsestäänselvyyksiä ja vaatii usein luennoitsijoilta aihesisältöjen yhdistämistä käytännön opetustyöhön." Pedo ry

2008 Timo Aro
teknisentyön aineenopettajaopiskelija, Rauma

"Hänen lämmin, vastuuntuntoinen ja isällinen otteensa on saanut huomiota myös harjoittelukoululla." Opekas ry

2007 Laura Juuti
luokanopettaja- ja opinto-ohjaajaopiskelija, Joensuu

"Hän tuo esille ajatuksen globaalista kehityksestä ja pyrkii ohjaamaan lapsia aktiivisiksi, suvaitsevaisiksi ja ajatteleviksi kansalaisiksi."  Popsi ry & Opossumi ry

2006 Mari Louhi
luokanopettajaopiskelija, Rauma

"Mari omaa poikkeuksellisen pedagogisen ajattelun lisäksi ilmiömäisen taidon ja tahdon sovittaa yhteen opiskelu ja perhe." Opekas ry

2005 Marjo Riihimäki
musiikin aineenopettajaopiskelija, Jyväskylä

"Opettajapersoonana Marjo on kannustava ja innostava ja toivoo että kipinä musiikkiin syttyisi kaikissa oppilaissa edes jotenkin." Pedaali ry

2004 Hannu Päivinen
lastentarhanopettajaopiskelija, Tampere

"Hän on nuori nelikymppinen, joka lasten kanssa työskennellessään selviää tilanteesta kuin tilanteesta." Itu ry

2003 Katja Muurinen
erityisopettajaopiskelija, Jyväskylä

"Hän tietää mitä erityisopettaja tekee tänään. Laitoksemme opettajakunnalla ei aina ole tuota näkökulmaa." Abakus ry

2002 Mari Ylipiha
kuvataiteen aineenopettajaopiskelija, Rovaniemi

"Hän käyttää luovasti ja ennakkoluulottomasti erilaisia opetusmenetelmiä tuoden kuvataiteeseen poikkitaiteellisen aspektin." Taika ry

2001 Tuomas Yläkorhola
luokanopettajaopiskelija, Joensuu

"Positiivisella asenteellaan hän luo myönteistä ilmapiiriä homeiseen opiskeluympäristöömme." Popsi ry

Jaa sivu somessa

Tweet