19.12.2014

Varhaiskasvatuslaki: Nimi yksin ei takaa laadukasta varhaiskasvatusta

Hallituksen esityksessä varhaiskasvatuslaiksi on SOOLin mukaan tyydytty lähinnä muuttamaan lain nimi päivähoitolaista varhaiskasvatuslaiksi. Sisällölliset uudistukset ovat jääneet tekemättä, muun muassa henkilöstön tehtävät olisi tullut määritellä paremmin.

KANNANOTTO

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry on pettynyt hallituksen esitykseen varhaiskasvatuslaiksi. Kunnollista lakia ei ole saatu valmisteltua. Nykyinen ehdotus on ristiriidassa EU:n ja OECD:n varhaiskasvatuksen merkitystä korostavien linjausten kanssa. SOOL ei ole lakiesitykseen lainkaan tyytyväinen.

– Laadukas varhaiskasvatus on perusta, jolle lapsen kehitys ja oppimispolku rakentuvat. Tämän takaamiseksi on jo pitkään odoteltu lakia, joka vahvistaa koulutuksellista ja yhteiskunnallista tasa-arvoa lastemme tulevaisuuden parhaaksi. Missä se viipyy? kysyy puheenjohtaja Maiju Laurila.

Hallituksen esityksessä varhaiskasvatuslaiksi on tyydytty lähinnä muuttamaan lain nimi päivähoitolaista varhaiskasvatuslaiksi. Sisällölliset uudistukset ovat jääneet. Hyvää oli lähinnä Opetushallituksen velvollisuus valmistella varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Lakiesitys on linjassa vuoden 2013 päätöksen kanssa siirtää varhaiskasvatus hallinnollisesti sosiaalipalveluista kasvatus- ja koulutuspalveluksi.

SOOL peräänkuuluttaa varhaiskasvatuslakia, jolla lapsille ja heidän vanhemmilleen pystytään takaamaan laadukas, suunnitelmallinen ja pedagogisesti ohjautuva varhaiskasvatus sekä muistuttaa, että mikä tahansa lasten parissa tapahtuva toiminta ei ole pedagogista varhaiskasvatusta. Henkilöstön tehtävät ja varhaiskasvatus käsitteenä olisi tullut lakiesityksessä nykyistä paremmin määritellä.


Lisää aiheesta

23.1.2025

Lapsille enemmän tilaa unelmoida ja liikkua

Päiväkotien ja koulujen piha-alueet ovat viime vuosikymmeninä pienentyneet hälyttävästi. Tämä on vakava ongelma, joka rajoittaa lasten mahdollisuuksia leikkiä, liikkua ja kehittyä kokonaisvaltaisesti. Joukkuepelit ja yhteisleikit opettavat lapsille empatiaa ja kykyä ottaa muut huomioon, mikä vahvistaa myös varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen yhteishenkeä.

18.11.2024

Raha ei tee onnelliseksi, mutta…

Kaikki mittarit kertovat karua kieltä opiskelijoiden toimeentulosta ja velkaantumisesta.

14.11.2024

Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle

Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.

14.10.2024

Jäsenyhdistyskysely 2024

Kyselyn tarkoituksena on kerätä jäsenyhdistyksiltä palautetta sekä kehitysehdotuksia SOOLin toimintaan liittyen. Vastausaikaa on 24.11. asti.

8.10.2024

Opettajarekisteri nyt – turvallisuus ja opettajan profession arvostus ei voi jäädä vain puheeksi

Opettajaopiskelijat eivät halua, että opettajan tutkinnon arvoa heikennetään antamalla olettaa opettajan profession olevan kenen tahansa hoidettavissa. Opettajarekisterin luominen ja opettajan ammattinimikkeen suojaaminen toisivat turvaa sijaisuustilanteeseen ja opettajaksi opiskelevan tulevaisuuden työllisyystilanteeseen.

Jaa sivu somessa

Tweet