15.2.2023

Varhaiskasvatus vakinaiseksi osaksi koulutuspolkua kohdennetuilla resursseilla

Varhaiskasvatuksen aloituspaikkojen lisääminen on välttämätöntä, mutta samalla on huolehdittava alan vetovoimasta ja opintojen laadusta.

KANNANOTTO

Laadukkaan varhaiskasvatuksen takaa moniammatillinen tiimi. Laadukas varhaiskasvatus tukee lapsen kasvua ja kehitystä, antaa laajat oppimisedellytykset sekä edistää koulutuksellista tasa-arvoa. Onkin erittäin huolestuttavaa, että tällä hetkellä laadukasta varhaiskasvatusta ei ole mahdollista toteuttaa ja varhaiskasvatuksen kenttä on kriisissä.

Opettajapula alalla on valtakunnallinen ongelma, joka kulminoituu tällä hetkellä pääkaupunkiseudulle. Ei mene kauaakaan, kun kriisin vaikutukset näkyvät koulutuspolun seuraavilla portailla. Etenkin, kun laskeneet oppimistulokset ja oppimisvaje herättävät keskustelua jo tässä hetkessä. Varhaiskasvatuksen tulee olla vakinainen osa koulutuspolkua, jossa huolehditaan siitä, ettei tällaisia oppimisen kuoppia synny.

Lapsen kielenkehityksen tärkeimmät vaiheet sijoittuvat varhaiskasvatusikään ja siksi varhaiskasvatuksessa harjoitettu vuorovaikutus sekä opettajan tarjoama tuki vahvistavat kielenkehitystä ja vuorovaikutustaitoja. Myös mahdollisiin tuen tarpeisiin voidaan vastata aiemmin ja laajemmin varhaiskasvatuksen erityisopettajan ammattitaidolla.

Varhaiskasvatuslaki antaa raamit laadukkaalle varhaiskasvatukselle valtakunnallisesti. Laki takaa tällä hetkellä moniammatillisen, osaavan tiimin, jossa jokaisella varhaiskasvatuksen asiantuntijalla on oma roolinsa ja tehtävänsä. Yliopistosta kelpoisuuden saaneet varhaiskasvatuksen opettajat tuovat tiimiin pedagogisen osaamisen. Siksi onkin tärkeää kouluttaa tarpeeksi varhaiskasvatuksen opettajia. Kuitenkin liian usein koulutuspaikoista puhuttaessa määrä korvaa laadun, mikä huolestuttaa meitä alalla opiskelevia.

Aloituspaikkojen määrällinen nosto on välttämätöntä opettajapulan ratkaisemiseksi, mutta se ei missään nimessä voi olla ainoa toimenpide. Täytyy huolehtia, että ala on vetovoimainen eli alalle hakeudutaan opiskelemaan ja että opinnoista valmistutaan. Opintojen tulee siis olla laadukkaat sekä valmistaa työelämään.

Varhaiskasvatuksen koulutusmäärän nostamista tulee tukea pysyvällä valtion rahoituksella, jotta resurssit laadukkaan opettajankoulutuksen toteuttamiseen ovat turvatut. Korkeakoulujen lisärahoitus on vähintä mitä laadukkaan varhaiskasvatuksen ja koulutuksen eteen on tehtävissä – muuten aloituspaikkojen lisäykset ovat turhia ja jopa haitallisia.


Lisää aiheesta

18.11.2024

Töissä opintojen ohella: Tasapainoilua arkihaasteiden pyörteissä

Moni opeopiskelija työskentelee opintojensa ohella erilaisissa osa-aikaisissa tehtävissä. Syitä on monenlaisia, mutta tärkein niistä on raha. Suomen hallituksen toimet puskevat opiskelijoita entistä enemmän työpaikoille ensisijaisen opiskelun ohella, mikä saattaa kuormittaa jo ennestään uupuneita opiskelijoita.

18.11.2024

Parikandi – kirous vai siunaus?

Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa siirryttiin keväällä 2024 käytäntöön, jossa kandidaatintutkielma pitää kirjoittaa parin kanssa. Tieto tuli opiskelijoille melko yllättäen ja aiheutti hämmennystä. Mistä parin löytäisi, ja miten yhdistää ajatukset ja taidot tärkeään opinnäytetyöhön toisen kanssa?

18.11.2024

Koulu kaiken ratkaisuna

Korkeakoulujen autonomia suojaa opettajankoulutuksen kehitystä esimerkiksi poliittisilta erimielisyyksiltä.

14.11.2024

Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle

Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.

8.10.2024

Opettajarekisteri nyt – turvallisuus ja opettajan profession arvostus ei voi jäädä vain puheeksi

Opettajaopiskelijat eivät halua, että opettajan tutkinnon arvoa heikennetään antamalla olettaa opettajan profession olevan kenen tahansa hoidettavissa. Opettajarekisterin luominen ja opettajan ammattinimikkeen suojaaminen toisivat turvaa sijaisuustilanteeseen ja opettajaksi opiskelevan tulevaisuuden työllisyystilanteeseen.

Jaa sivu somessa

Tweet