19.9.2014

Varhaiskasvatukseen ei euroakaan?

SOOLin ja Lastantarhanopettajaliiton mielestä on huolestuttavaa, ettei valtion ensi vuoden budjettiin ole varattu euroakaan varhaiskasvatuslain uudistamiseen. Järjestöt vaativat lakivanhuksen päivittämistä nykypäivään.

SOOLin ja LTOL:n KANNANOTTO

Eduskunta on saanut ensi vuoden budjetin hyväksyttäväksi. Opetusalan kannalta on erittäin huolestuttavaa, ettei budjettiin ole varattu varhaiskasvatuslain uudistamiseen rahaa euroakaan. Voimassa oleva päivähoitolaki on yli 40 vuotta vanha ja täysin aikansa elänyt.

Kaikkein tärkeintä olisi saada uusi varhaiskasvatuslaki, jonka lähtökohtana on subjektiivinen oikeus pedagogisesti ohjautuvaan, laadukkaaseen ja suunnitelmalliseen varhaiskasvatukseen. Lisäksi varhaiskasvatushenkilöstön nimikkeet ja tehtävät tulisi määritellä. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet tulee asettaa normiksi.

Nämä varhaiskasvatuksen laadun kannalta merkittävät muutokset voidaan toteuttaa lähes kustannusneutraalisti. Opettajaksi Opiskelevien Liitto ja Lastentarhanopettajaliitto vaativat yhdessä koko opetus- ja kasvatusalan kanssa, että lakivanhus saadaan vihdoin päivitettyä nykypäivään!

Muokattu 19.9.2014: "Eduskunta on saanut ensi vuoden budjetin hyväksyttäväksi." Alkuperäisessä tekstissä todettiin virheellisesti, että eduskunta on jo käsitellyt budjetin.

 


Lisää aiheesta

18.11.2024

Raha ei tee onnelliseksi, mutta…

Kaikki mittarit kertovat karua kieltä opiskelijoiden toimeentulosta ja velkaantumisesta.

18.11.2024

Töissä opintojen ohella: Tasapainoilua arkihaasteiden pyörteissä

Moni opeopiskelija työskentelee opintojensa ohella erilaisissa osa-aikaisissa tehtävissä. Syitä on monenlaisia, mutta tärkein niistä on raha. Suomen hallituksen toimet puskevat opiskelijoita entistä enemmän työpaikoille ensisijaisen opiskelun ohella, mikä saattaa kuormittaa jo ennestään uupuneita opiskelijoita.

14.11.2024

Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle

Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.

14.10.2024

Jäsenyhdistyskysely 2024

Kyselyn tarkoituksena on kerätä jäsenyhdistyksiltä palautetta sekä kehitysehdotuksia SOOLin toimintaan liittyen. Vastausaikaa on 24.11. asti.

8.10.2024

Opettajarekisteri nyt – turvallisuus ja opettajan profession arvostus ei voi jäädä vain puheeksi

Opettajaopiskelijat eivät halua, että opettajan tutkinnon arvoa heikennetään antamalla olettaa opettajan profession olevan kenen tahansa hoidettavissa. Opettajarekisterin luominen ja opettajan ammattinimikkeen suojaaminen toisivat turvaa sijaisuustilanteeseen ja opettajaksi opiskelevan tulevaisuuden työllisyystilanteeseen.

Jaa sivu somessa

Tweet