1.12.2015

Vaadimme yhdenvertaisuutta nuorisolakiin

Opetus- ja kulttuuriministeriö valmistelee nuorisolain uudistusta, jossa opettaja-, insinööri- ja lääketieteen opiskelijoiden järjestöt rajattaisiin valtionavustusten ulkopuolelle. Järjestöt pitävät rajausta epäoikeudenmukaisena ja täysin perusteettomana.

SOOL, IOL & Medisiinariliitto
KANNANOTTO

Opetus- ja kulttuuriministeriö valmistelee nuorisolain uudistusta. Uudistettavan lain tavoitteiksi työryhmän esityksenä on muun muassa edistää nuorten osallisuutta, vaikuttamismahdollisuuksia, kykyä ja edellytyksiä toimia yhteiskunnassa, yhteisöllisyyttä, toimintaa kansalaisyhteiskunnassa, yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa sekä oikeuksien toteutumista. Mielestämme Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL:illa, Insinööriopiskelijaliitto IOL:lla sekä Suomen Medisiinariliittolla on oma tärkeä tehtävänsä näiden tavoitteiden edistämisessä ja toteutumisessa. Näiden järjestöjen toiminta on nuorten omaehtoisesti johtamaa, suunnittelemaa ja toteuttamaa. Toiminnan keskiössä on koulutuksen kehittäminen vastaamaan opiskelijoiden tarpeita paitsi nyt, mutta myös tulevaisuuden työelämää ja yhteiskuntaa varten. Opiskeluaikana opitut aktiivisen kansalaisuuden taidot sekä osallisuus ja vaikuttamistaidot siirtyvät työelämään ja sieltä välillisesti myös seuraaville sukupolville.

Valtionavulla tuetaan aktiivisesti opiskelijajärjestöjen omaehtoisuutta ja riippumattomuutta sekä ohjataan toimintaa nuorisolain tavoitteiden suuntaan. Nuorisolain uudistusta valmistellut työryhmä esittää kuitenkin valtionapukelpoisuuden poistamista järjestöiltä, joiden pääasiallisena tehtävänä on edistää yhden koulutus-, opinto- tai vastaavan alan opiskelua. Myöskään pääasiallisesti ammatillista järjestäytymistä edistävää järjestöä ei hyväksytä valtionapukelpoiseksi. Ministeriö tulkitsee kirjauksen koskevan vain kolmea nykyisin avustettavaa ja edellä mainittua opiskelijajärjestöä. Tämän perusteella voidaan vetää johtopäätös, että ministeriön mielestä työelämätietoisuus ja ammatillinen kasvu eivät ole nyky-yhteiskunnassa tärkeitä. Paitsi että kirjaus on syrjivä, on se myös tulkinnanvarainen, sillä todellisuudessa edellä mainitut kolme opiskelijajärjestöä kattavat kukin laaja-alaisesti eri opintosuuntauksia ja tieteenaloja, eivätkä oman tulkintansa mukaan edistä ainoastaan yhden alan opiskelua.

Lain tulisi olla yksiselitteinen ja turvata samanlaiset oikeudet kaikille nuorisolaissa määritellyn kohderyhmän jäsenille. Valtionavustuksen myöntämisen kriteerinä tulisi olla toiminnan laatu, laajuus sekä vaikuttavuus, ei järjestöjen järjestäytymisperuste. Mielipiteen- ja yhdistymisvapaus ovat perustuslaillisia (6 §) oikeuksia. Ketään ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan mielipiteen takia, eikä opiskelijajärjestöä voi asettaa eriarvoiseen asemaan sen perusteella, edustaako se yhtä vai useampaa opiskelualaa. Tällainen kolme järjestöä avustuskelpoisuudesta ulosrajaava kirjaus on epäoikeudenmukainen ja täysin perusteeton, joten se tulisi poistaa lakiluonnoksesta.

Ministeriö edellyttää avustettavilta järjestöiltä yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja osallisuutta. Nyt me edellytämme samaa ministeriöltä ja vetoamme lakiehdotuksen 15§ momentin 4 poistamisen puolesta.

Julia Petäjä
pääsihteeri, Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry

Tero Rinne
asiamies, Insinööriopiskelijaliitto IOL ry

Otso Arponen
puheenjohtaja, Suomen Medisiinarililitto


Lisää aiheesta

23.1.2025

Lapsille enemmän tilaa unelmoida ja liikkua

Päiväkotien ja koulujen piha-alueet ovat viime vuosikymmeninä pienentyneet hälyttävästi. Tämä on vakava ongelma, joka rajoittaa lasten mahdollisuuksia leikkiä, liikkua ja kehittyä kokonaisvaltaisesti. Joukkuepelit ja yhteisleikit opettavat lapsille empatiaa ja kykyä ottaa muut huomioon, mikä vahvistaa myös varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen yhteishenkeä.

18.11.2024

Raha ei tee onnelliseksi, mutta…

Kaikki mittarit kertovat karua kieltä opiskelijoiden toimeentulosta ja velkaantumisesta.

14.11.2024

Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle

Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.

14.10.2024

Jäsenyhdistyskysely 2024

Kyselyn tarkoituksena on kerätä jäsenyhdistyksiltä palautetta sekä kehitysehdotuksia SOOLin toimintaan liittyen. Vastausaikaa on 24.11. asti.

8.10.2024

Opettajarekisteri nyt – turvallisuus ja opettajan profession arvostus ei voi jäädä vain puheeksi

Opettajaopiskelijat eivät halua, että opettajan tutkinnon arvoa heikennetään antamalla olettaa opettajan profession olevan kenen tahansa hoidettavissa. Opettajarekisterin luominen ja opettajan ammattinimikkeen suojaaminen toisivat turvaa sijaisuustilanteeseen ja opettajaksi opiskelevan tulevaisuuden työllisyystilanteeseen.

Jaa sivu somessa

Tweet