23.1.2015

Uuden opettajan oltava tarkkana työnhaussa!

Osa kunnista suunnittelee palkkaavansa uudet opettajat ensi lukuvuodelle vasta elokuun puolivälistä eikä vakiintuneen käytännön mukaisesti 1.8. alkaen. Tämä vie pohjan laadukkaalta opetustyön suunnittelulta ja useissa tapauksissa vaikeuttaa merkittäväsi vastavalmistuneen opettajan ensimmäistä työvuotta.

KANNANOTTO

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL on erittäin pettynyt joidenkin kuntien toimintaan koskien uusien opettajien rekrytointia ensi lukuvuodelle. Ainakin Helsinki, Vantaa, Espoo, Kauniainen, Kirkkonummi, Vihti, Salo, Masku ja Vaasa suunnittelevat palkkaavansa uudet opettajat vasta elokuun puolivälistä eikä vakiintuneen käytännön mukaisesti 1.8. alkaen. Kuntien tekemä päätös vie pohjan laadukkaalta opetustyön suunnittelulta ja useissa tapauksissa vaikeuttaa merkittäväsi vastavalmistuneen opettajan ensimmäistä työvuotta.

Uusi opettaja tarvitsee aikaa suunnitteluun, oppilaiden erityistarpeisiin tutustumiseen, oppimissuunnitelmiin perehtymiseen ja muuhun valmistelutyöhön. Tämä työ on tehtävä, mutta ei palkatta! Uusi palkkauskäytäntö asettaa opettajat epätasa-arvoiseen asemaan. Oppilaiden oikeus laadukkaaseen opetukseen on vaarassa, jos opettaja saapuu töihin vasta opetuksen alkaessa. Opettajaa ei voi myöskään velvoittaa tekemään valmistelutöitä ilmaiseksi.

Kyseinen hakumenettely on harhaanjohtava ja määräysten vastainen. Viranhakuilmoituksissa ilmoitetaan työn alkavan ”elokuussa 2015”, vaikka ilmoituksista tulisi käydä ilmi tarkka päivämäärä. SOOL katsoo tällä tavoin menettelevien kuntien väheksyvän opettajan työtä ja kehottaa valmistuvia opettajia olemaan erityisen tarkkana työnhaussa ja työsopimusta allekirjoittaessaan. Hyväksyessäsi elokuun puolivälissä alkavan palvelussuhteen hyväksyt kahden viikon palkanalennuksen.

Tausta:
SOOL tyrmää Helsingin, Espoon ja Vantaan aikeet leikata opettajien palkkoja
OAJ: Koulutyön turvallisuus vaarassa heiketä

EDIT: Kauniainen ilmoitti myöhemmin peruneensa aikeet myöhentää työsuhteiden alkua.


Lisää aiheesta

18.11.2024

Tekoäly ruokkii kouluissa luovuutta – Opetushallitus linjaa tekoälyn osaksi sivistystä

Luokanopettaja Helmiina Luoma hyödyntää tekoälyä monipuolisesti opetuksen tukena. Kuudesluokkalaiset ovat innostuneet käyttämään tekoälyä hyödykseen.

18.11.2024

Töissä opintojen ohella: Tasapainoilua arkihaasteiden pyörteissä

Moni opeopiskelija työskentelee opintojensa ohella erilaisissa osa-aikaisissa tehtävissä. Syitä on monenlaisia, mutta tärkein niistä on raha. Suomen hallituksen toimet puskevat opiskelijoita entistä enemmän työpaikoille ensisijaisen opiskelun ohella, mikä saattaa kuormittaa jo ennestään uupuneita opiskelijoita.

14.11.2024

Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle

Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.

8.10.2024

Opettajarekisteri nyt – turvallisuus ja opettajan profession arvostus ei voi jäädä vain puheeksi

Opettajaopiskelijat eivät halua, että opettajan tutkinnon arvoa heikennetään antamalla olettaa opettajan profession olevan kenen tahansa hoidettavissa. Opettajarekisterin luominen ja opettajan ammattinimikkeen suojaaminen toisivat turvaa sijaisuustilanteeseen ja opettajaksi opiskelevan tulevaisuuden työllisyystilanteeseen.

24.9.2024

Hallitus leikkaamassa opettajien täydennyskoulutuksesta

Aikuiskoulutustuen lakkauttamisen jälkeen hallituksen budjettiesityksessä vaikeutetaan jatkuvaa oppimista taas erityisen haitallisella tavalla.

Jaa sivu somessa

Tweet