12.4.2016

SOOL: Savonlinnan kampuksen lakkauttaminen oli lyhytnäköinen päätös

Itä-Suomen yliopiston päätös lakkauttaa Savonlinnan opettajankoulutusyksikkö oli lyhytnäköinen ja yhteiskunnallisesti vahingollinen. Opiskelijoiden asemaan tulee SOOLin mukaan kiinnittää muutostilanteessa erityistä huomiota, ja yliopiston tulee turvata opintojen keskeytymätön jatkuminen sekä opiskelijoiden osallistuminen muutosprosessiin.

KANNANOTTO

SOOL on pettynyt Itä-Suomen yliopiston päätökseen (11.4.2016) lakkauttaa Savonlinnan kampus sekä keskittää kasvatustieteiden tutkimus ja opettajankoulutus Joensuuhun. Säästötoimilla perusteltu lopettamispäätös on lyhytnäköinen ja yhteiskunnallisesti vahingollinen. Savonlinnan yksikkö on onnistuneesti täyttänyt siltä vaaditut profilointitoimet ja kampuksella olisi ollut kapasiteetin puolesta mahdollisuus lisätä lastentarhanopettajan koulutusta opetus- ja kulttuuriministeriön toiveiden mukaisesti.

Laadukasta yliopistollista opettajankoulutusta tulee järjestää kattavasti eri puolilla Suomea, jotta pätevien opettajien ja asiantuntijoiden saatavuus turvataan koko maassa. Savonlinnan yksikön lakkauttaminen voi aiheuttaa opettajapulaa ja opettajien kelpoisuuksien heikkenemistä Etelä-Savossa ja lähialueilla. Myös muut yksikön siirtämisen yhteiskunnalliset vaikutukset ovat merkittäviä, eikä niitä otettu päätöstä tehdessä tarpeeksi hyvin huomioon.

Opiskelijoiden asemaan tulee kiinnittää muutostilanteessa erityistä huomiota, ja yliopiston tulee turvata opintojen keskeytymätön jatkuminen sekä opiskelijoiden osallistuminen muutosprosessiin. Opinnot sekä laadukas opetusharjoittelu tulee turvata nykyisessä laajuudessaan siten, että niitä ei säästösyistä tai muutoksen vuoksi supisteta aiempaa tiiviimmiksi. SOOL vaatii, että Itä-Suomen yliopisto huolehtii opettajaopiskelijoiden oikeusturvan täydellisestä säilymisestä.

Tausta:
Itä-Suomen yliopisto: Itä-Suomen yliopistolta ratkaisut rakenteellisen kehittämisen toimenpiteistä


Lisää aiheesta

23.1.2025

Lapsille enemmän tilaa unelmoida ja liikkua

Päiväkotien ja koulujen piha-alueet ovat viime vuosikymmeninä pienentyneet hälyttävästi. Tämä on vakava ongelma, joka rajoittaa lasten mahdollisuuksia leikkiä, liikkua ja kehittyä kokonaisvaltaisesti. Joukkuepelit ja yhteisleikit opettavat lapsille empatiaa ja kykyä ottaa muut huomioon, mikä vahvistaa myös varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen yhteishenkeä.

18.12.2024

Haku on käynnissä: Missä Talvipäivät 2026?

SOOLin Talvipäivien 2026 järjestämisoikeuksien haku on nyt käynnissä. Oikeudet myönnetään vuosittain jollekin SOOLin jäsenyhdistykselle tai erikseen Talvipäivien järjestämistä varten muodostetulle TP-yhdistykselle. Hakuaika päättyy 19.2.2025.

18.11.2024

Koulu kaiken ratkaisuna

Korkeakoulujen autonomia suojaa opettajankoulutuksen kehitystä esimerkiksi poliittisilta erimielisyyksiltä.

18.11.2024

Raha ei tee onnelliseksi, mutta…

Kaikki mittarit kertovat karua kieltä opiskelijoiden toimeentulosta ja velkaantumisesta.

14.11.2024

Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle

Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.

Jaa sivu somessa

Tweet