23.2.2016

Kontaktiopetus takaa laadukkaan opettajankoulutuksen

SOOL tyrmää kannanotossaan Turun opettajankoulutuslaitoksen suunnitelmat kontaktiopetuksen vähentämisestä. Opettajan työ on vuorovaikutustyötä, ja tämän työn luonteen tulee SOOLin mukaan kuulua myös kaikkeen opettajankoulutukseen.

KANNANOTTO

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry vaatii, että opettajankoulutuksen laatu turvataan varmistamalla kontaktiopetuksen riittävä määrä. SOOL tyrmää esimerkiksi Turun opettajankoulutuslaitoksella säästöjen nimissä tehdyt suunnitelmat kontaktiopetuksen vähentämisestä.

Opettajankoulutuksen erityislaatuisuuden vuoksi yliopistojen, ammattikorkeakoulujen ja valtion on huolehdittava riittävästä rahoituksesta, jotta pienryhmä- ja kontaktiopetusta on mahdollista järjestää. Opettajankoulutusta ei voida toteuttaa etäopetuksella, massaluennoilla tai kirjatentein. Opettajan työ on vuorovaikutustyötä, ja tämän työn luonteen tulee kuulua myös kaikkeen opettajankoulutukseen. Opettajaksi ei kasveta ilman pienryhmäopetuksen mahdollistavaa vertaisoppimista ja vuorovaikutusta kanssaopiskelijoiden ja opettajankouluttajien kesken. Opettajankoulutuksessa opitut puutteelliset tiedot ja taidot voivat näkyä myös turvallisuusriskeinä niin opintojen aikana kuin työelämässäkin.

Kontaktiopetuksen tulee jatkossakin olla merkittävä osa opettajankoulutuksen koulutusohjelmien opetussuunnitelmia. Pakolliset säästöt on tehtävä niin, etteivät ne vaikuta opetuksen laatuun eivätkä vähennä pienryhmäopetusta.

– Kontaktiopetuksesta leikkaaminen rapauttaa suomalaisen opettajankoulutuksen laadun. Opiskelijat ovat valmiita tekemään myönnytyksiä, mutta kontaktiopetuksesta leikkaaminen ei tule kysymykseen, sanoo SOOLin puheenjohtaja Pirita Talikka.


Taustaa:

Vuonna 2010 toteutetun yliopistouudistuksen seurauksena kasvatustieteellinen ala on ollut opetus- ja kulttuuriministeriön kautta tulevan julkisen rahoituksen ja tulosohjauksen varassa. Opettajankoulutuksen resursseihin on vaikuttanut entistä enemmän se, kuinka yliopistojen sisäinen rahoitusmalli alaa kohtelee.

Opettajankoulutusta ei myöskään nähdä uudessa rahoitusmallissa samanlaisena lisäresurssia vaativana alana kuin tekniikkaa, taidealaa, luonnon- tai lääketieteitä, huolimatta siitä, että opettajankoulutus edellyttää runsaasti yksilöllistä harjoittelua ja siihen liittyvää ohjausta sekä taito- ja taideaineiden opetusta. (Hökkä & Eteläpelto 2013, 25–26.) Opettajankoulutusta ei kuitenkaan voi järjestää tehokkaasti pelkästään suurten ja edullisten massaluentojen ja kirjatenttien muodossa. Opettajaksi kasvu edellyttää monipuolisia kohtaamisia, harjoittelua, tutkivia projekteja ja yhdessä oppimista toisten opettajaopiskelijoiden ja opettajankouluttajien kesken. (Hökkä & Eteläpelto 2013, 30–31.)

Opetus- ja kulttuuriministeriön talousarvioesityksessä vuodelle 2016 säästöistä 75 miljoonaa euroa kohdistuu korkeakoulujen kustannustehokkuuden parantamiseen sekä hallinnon ja korkeakouluverkon rationalisointiin (OKM 2015). Nämä leikkaukset osuvat myös opettajankoulutukseen.

Lähteet:

Hökkä, P. Eteläpelto, A. 2013. Opettajankoulutuksen tulevaisuus tulosohjauksen puristuksessa. Teoksessa: Hakala, J. T. Kiviniemi, K. (toim.) Vuorovaikutuksen jännitteitä ja oppimisen säröjä. Aikuispedagogiikan haasteiden äärellä. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius.

OKM:n talousarvioesitys vuodelle 2016:
http://www.minedu.fi/OPM/Tiedotteet/2015/08/okmtae2016.html


Lisää aiheesta

23.1.2025

Lapsille enemmän tilaa unelmoida ja liikkua

Päiväkotien ja koulujen piha-alueet ovat viime vuosikymmeninä pienentyneet hälyttävästi. Tämä on vakava ongelma, joka rajoittaa lasten mahdollisuuksia leikkiä, liikkua ja kehittyä kokonaisvaltaisesti. Joukkuepelit ja yhteisleikit opettavat lapsille empatiaa ja kykyä ottaa muut huomioon, mikä vahvistaa myös varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen yhteishenkeä.

18.12.2024

Haku on käynnissä: Missä Talvipäivät 2026?

SOOLin Talvipäivien 2026 järjestämisoikeuksien haku on nyt käynnissä. Oikeudet myönnetään vuosittain jollekin SOOLin jäsenyhdistykselle tai erikseen Talvipäivien järjestämistä varten muodostetulle TP-yhdistykselle. Hakuaika päättyy 19.2.2025.

18.11.2024

Koulu kaiken ratkaisuna

Korkeakoulujen autonomia suojaa opettajankoulutuksen kehitystä esimerkiksi poliittisilta erimielisyyksiltä.

18.11.2024

Raha ei tee onnelliseksi, mutta…

Kaikki mittarit kertovat karua kieltä opiskelijoiden toimeentulosta ja velkaantumisesta.

14.11.2024

Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle

Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.

Jaa sivu somessa

Tweet