16.8.2016

Päteviä tanssinopettajia tarvitaan tulevaisuudessakin

Oulun ammattikorkeakoulun tanssinopettajakoulutuksen lakkauttaminen ei vain vähentäisi pätevien tanssinopettajien saatavuutta Pohjois-Suomessa vaan tekisi samalla suurta vahinkoa myös suomalaiselle kulttuuriperimälle.

KANNANOTTO

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry on huolissaan koulutusleikkaussaksien osoittaessa jälleen opettajankoulutusta kohti. Opetus- ja kulttuuriministeriön ohjaaman korkeakoulujen rakenteellisen kehittämisen seurauksena valtio leikkaa Oulun ammattikorkeakoulun rahoitusta kymmenellä prosentilla, ja kattaakseen leikkauksen vaatimat säästöt korkeakoulu suunnittelee tanssinopettajakoulutuksen lakkauttamista.

Tanssinopettajakoulutus on ainutlaatuinen tutkintolinja, jolta valmistuu itsenäisiä, moniosaavia ja päteviä tanssinopettajia, joilla on taiteilijaidentiteetin lisäksi myös vahva opettajaidentiteetti. Tutkittaessa tanssin yhteyttä oppimiseen on sekä havaittu tanssin kehittävän luovaa ja abstraktia ajattelukykyä että tukevan itsetunnon kehittymistä. Tavoitteellisen ja oppijalähtöisen tanssinopetuksen kannalta on tärkeää, että opetustyötä tekee pedagogisesti pätevä tanssinopettaja.

Tanssinopettajat työllistyvät valmistuttuaan hyvin. Tanssikoulujen lisäksi tanssinopetusta voidaan hyödyntää myös sosiaali- ja terveysalalla. Opetus- ja kulttuuriministeriön tuottaman raportin (2015) mukaan kulttuurialalle tarvittaisiin koulutuksessa aloittavien määrään tanssin osalta suhteellisesti lähes 30 prosentin lisäys, ja tanssinopettajakoulutuksen lakkauttaminen päinvastoin merkitsisi pätevien tanssinopettajien vähenemistä entisestään.

Tanssinopettajia valmistuu Suomessa vain kolmesta ammattikorkeakoulusta: Turusta, Kuopiosta ja Oulusta. Näistä ainoastaan Oulun ammattikorkeakoulun tanssinopettajakoulutuslinjalla koulutetaan kansantanssiin, paritanssiin ja showtanssiin erikoistuneita opettajia. Näin ollen Oulun tanssinopettajakoulutuksen lakkauttaminen ei siis vain vähentäisi pätevien tanssinopettajien saatavuutta Pohjois-Suomessa vaan tekisi samalla suurta vahinkoa myös suomalaiselle kulttuuriperimälle.


Lisää aiheesta

17.2.2025

Vetovoimaisen opettajankoulutuksen asialla

Oslossa pidetyssä Pohjoismaiden opeopiskelijoiden vuotuisessa Studerandeforum-tapaamisessa keskusteltiin opettajankoulutuksesta eri maissa, liittojen rakenteista ja järjestäytymisestä sekä tulevan ammattimme veto- ja pitovoimasta.

17.2.2025

Koulutusvaalit – kevään tärkein juttu

Kunnissa päätetään suurista koulutus- ja sivistyspalveluiden linjoista sekä rahankäytöstä, mikä tekee kuntavaaleista opeopiskelijoille erityisen merkittävän paikan vaikuttaa. Kolme opettajataustaista konkariehdokasta esittäytyy tässä jutussa ja kertoo, kuinka he ovat päätyneet kunta- ja tai aluepolitiikkaan vaikuttamaan. Ehdokkaat paljastavat myös mitkä aiheet nousevat heistä erityisen merkittäviksi näissä vaaleissa.

13.2.2025

SOOLin kunta- ja aluevaalitavoitteet: "Laadukas opetus – hyvinvoiva tulevaisuus"

SOOLin kunta- ja aluevaalitavoitteissa nousee esille neljä kärkiteemaa: opettajien hyvinvointi, opetustoimen resurssit, oppilaiden osallisuus ja yhdenvertaisuus sekä kouluyhteisön hyvinvointi. Etenkin kuntavaalit ovat tulevan työelämän kannalta opeopiskelijoille merkittävä paikka vaikuttaa.

10.2.2025

Turvallinen opiskelijayhteisö on meidän kaikkien vastuulla

SOOL ja sen jäsenyhdistykset opettajankoulutuspaikkakunnilla kehottavat kaikkia opiskeljayhteisön jäseniä käyttäytymään kunnioittavasti ja puuttumaan kiusaamiseen.

6.2.2025

Puheet pervoilusta ovat väärän tiedon levittämistä

Opettajaksi opiskelevat eivät hyväksy sitä, että opetusalasta puhutaan halventavasti, tai että opetussisällöistä levitetään kuntavaalikampanjoissa väärää tietoa.

Jaa sivu somessa

Tweet