16.4.2023

Liittokokous: Opetus- ja tutkimusrauha korkeakouluille

Kunnollisilla resursseilla ja palkkauksella tulee varmistaa, että korkeakoulujen henkilökunnalla on aikaa toteuttaa molempia tehtäviään eli opetusta sekä tutkimusta.

LITTOKOKOUKSEN JULKILAUSUMA

Suomalaisen opettajankoulutuksen laadun punainen lanka löytyy osaavasta, tutkimukseen perustuvasta korkeakoulutuksesta. Korkeakoulu on koulutusympäristönä uniikki, sillä korkeakouluissa tehdään koulutuksen lisäksi TKI-toimintaa eli tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa. Opettajankoulutusyksiköt ovat poikkeuksellisia tässä kontekstissa, koska henkilökunnan opetustehtävän määrä suhteessa muihin yksiköihin on suurempi.

Opetuksen suuremmasta määrästä huolimatta paine tutkimuksen tuottamiselle on valtava niin yksikkö- kuin yksilötasolla. Tästä aiheutuva kuormitus näkyy opiskelijoille muun muassa opetushenkilökunnan rajautuneemmilla resursseilla kohdata opiskelijat yksilöinä ja heikentyneinä mahdollisuuksina keskittyä laadukkaaseen opetukseen. Korkeakoulujen opetuksen laatu ja opetushenkilökunnan kuormittuneisuus heijastuvat myös suoraan kasvatus- ja tutkimusalojen kiinnittymiseen sekä alalla koettuun veto- ja pitovoimaan. Tämän vuoksi opetus- ja tutkimusrauhan takaaminen on välttämätöntä.

Jatkuva paine ja kiire ovat jokaiselle opetusalalla opiskelevalle ja siellä työskentelevälle tuttuja ilmiöitä. Mediassa näkyy paljon keskustelua siitä, kuinka tarvitsemme enemmän resursseja varhaiskasvatukseen, perusopetukseen ja toiselle asteelle, sillä nykyisellä kasautuvalla työmäärällä alan työntekijät uupuvat. Tämä sama kokemus ja siitä nouseva tarve koskettaa myös korkeakoulujen opetushenkilökuntaa. On tärkeää, että varmistamme kunnollisilla resursseilla ja palkkauksella sen, että henkilökunnalla on aikaa toteuttaa molempia tehtäviään eli opetusta sekä tutkimusta.

Tulevaisuuden kasvatus- ja tutkimusalan ammattilaisina tarvitsemme opettajankouluttajia, joilla on mahdollisuus ja resurssit tehdä työtään laadukkaasti. Korkeakoulut tarvitsevat kohdennettua ja riittävää rahoitusta sekä realiteetteja esimerkiksi aloituspaikkojen ja resurssien tasapainoon. Vaadimme opetushenkilökunnalle heille oikeutettua opetus- ja tutkimusrauhaa sekä mahdollisuutta toteuttaa omaa ammattitaitoaan kuormittumatta.


Lisää aiheesta

17.2.2025

Vetovoimaisen opettajankoulutuksen asialla

Oslossa pidetyssä Pohjoismaiden opeopiskelijoiden vuotuisessa Studerandeforum-tapaamisessa keskusteltiin opettajankoulutuksesta eri maissa, liittojen rakenteista ja järjestäytymisestä sekä tulevan ammattimme veto- ja pitovoimasta.

17.2.2025

Koulutusvaalit – kevään tärkein juttu

Kunnissa päätetään suurista koulutus- ja sivistyspalveluiden linjoista sekä rahankäytöstä, mikä tekee kuntavaaleista opeopiskelijoille erityisen merkittävän paikan vaikuttaa. Kolme opettajataustaista konkariehdokasta esittäytyy tässä jutussa ja kertoo, kuinka he ovat päätyneet kunta- ja tai aluepolitiikkaan vaikuttamaan. Ehdokkaat paljastavat myös mitkä aiheet nousevat heistä erityisen merkittäviksi näissä vaaleissa.

13.2.2025

SOOLin kunta- ja aluevaalitavoitteet: "Laadukas opetus – hyvinvoiva tulevaisuus"

SOOLin kunta- ja aluevaalitavoitteissa nousee esille neljä kärkiteemaa: opettajien hyvinvointi, opetustoimen resurssit, oppilaiden osallisuus ja yhdenvertaisuus sekä kouluyhteisön hyvinvointi. Etenkin kuntavaalit ovat tulevan työelämän kannalta opeopiskelijoille merkittävä paikka vaikuttaa.

10.2.2025

Turvallinen opiskelijayhteisö on meidän kaikkien vastuulla

SOOL ja sen jäsenyhdistykset opettajankoulutuspaikkakunnilla kehottavat kaikkia opiskeljayhteisön jäseniä käyttäytymään kunnioittavasti ja puuttumaan kiusaamiseen.

6.2.2025

Puheet pervoilusta ovat väärän tiedon levittämistä

Opettajaksi opiskelevat eivät hyväksy sitä, että opetusalasta puhutaan halventavasti, tai että opetussisällöistä levitetään kuntavaalikampanjoissa väärää tietoa.

Jaa sivu somessa

Tweet