30.4.2019

Opettajien vaikeutuneet työolot heikentävät alan suosiota

Opettajankoulutuksen hakijamäärät Suomessa ovat kauttaaltaan laskeneet. SOOL vaatii kansallista ohjelmaa opettajuuden houkuttelevuuden edistämiseksi, jotta pätevistä opettajista ei synny samanlaista pulaa kuin Ruotsissa.

KANNANOTTO

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry on huolissaan opettajien vaikeutuneiden työolojen ja heikon palkkakehityksen heijastumisesta alan houkuttelevuuteen. Tämän kevään hakijamäärät opettajankoulutuksiin ovat laskeneet lähes jokaisessa opettajankoulutusyksikössä ja jokaisessa opintosuuntauksessa. Meillä on nyt opettajankoulutuslinjoja, joihin löytyi vähemmän ensisijaisia hakijoita, kuin on täytettäviä opiskelupaikkoja.

Hakijamäärien laskuun on suhtauduttava vakavasti, jos Suomessa halutaan jatkossakin varmistaa se, että opettajan tehtäviin hakeutuu motivoituneita ja kyvykkäitä ihmisiä. Me SOOLissa emme halua, että Suomi seuraa Ruotsin tietä. Länsinaapurissa on pitkään vaivannut pula pätevistä opettajista. Tällä menolla myös meiltä puuttuu muutaman kymmenen vuoden kuluttua kymmeniä tuhansia päteviä opettajia.

Usein puhutaan hieman harhaanjohtavasti koulutuksen houkuttelevuudesta – ikään kuin ongelmaan löytyisi ratkaisu tarkastelemalla opettajankoulutusyksiköiden toimintaa. SOOLin väistyvä puheenjohtaja Aleksi Vehmassalo muistuttaa, että opettajankoulutukseen hakeudutaan kuitenkin siksi, että se avaa tien toimia opettajana.

– Meidän tulee siis puhua opettajan ammatin houkuttelevuudesta. Ratkaisu opettajuuden suosiolle löytyy siis työelämästä, Vehmassalo tähdentää.

– Tähän liittyen meillä opeopiskelijoilla on sanoma jokaiselle päättäjälle kunnissa ja kaupungeissa: Parantakaa opettajien työoloja, jotta ala pysyy houkuttelevana ja saamme parhaat opettajat kouluttamaan myös tulevia oppijoita!

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto vaatii, että Suomessa laaditaan kansallinen ohjelma opettajuuden houkuttelevuuden edistämiseksi. Suomalaisen koulutusjärjestelmän ylpeyden aihe on ollut maailman parhaimmat opettajat. Mikäli toimenpiteisiin opetusalan houkuttelevuuden edistämiseksi ei ryhdytä välittömästi, maailman parhaiden opettajien sijaan meillä on edessämme kansallinen pula pätevistä opettajista.


Lisää aiheesta

18.11.2024

Koulu kaiken ratkaisuna

Korkeakoulujen autonomia suojaa opettajankoulutuksen kehitystä esimerkiksi poliittisilta erimielisyyksiltä.

18.11.2024

Töissä opintojen ohella: Tasapainoilua arkihaasteiden pyörteissä

Moni opeopiskelija työskentelee opintojensa ohella erilaisissa osa-aikaisissa tehtävissä. Syitä on monenlaisia, mutta tärkein niistä on raha. Suomen hallituksen toimet puskevat opiskelijoita entistä enemmän työpaikoille ensisijaisen opiskelun ohella, mikä saattaa kuormittaa jo ennestään uupuneita opiskelijoita.

14.11.2024

Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle

Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.

8.10.2024

Opettajarekisteri nyt – turvallisuus ja opettajan profession arvostus ei voi jäädä vain puheeksi

Opettajaopiskelijat eivät halua, että opettajan tutkinnon arvoa heikennetään antamalla olettaa opettajan profession olevan kenen tahansa hoidettavissa. Opettajarekisterin luominen ja opettajan ammattinimikkeen suojaaminen toisivat turvaa sijaisuustilanteeseen ja opettajaksi opiskelevan tulevaisuuden työllisyystilanteeseen.

24.9.2024

Hallitus leikkaamassa opettajien täydennyskoulutuksesta

Aikuiskoulutustuen lakkauttamisen jälkeen hallituksen budjettiesityksessä vaikeutetaan jatkuvaa oppimista taas erityisen haitallisella tavalla.

Jaa sivu somessa

Tweet