17.2.2016

Opettajien korkeaa osaamista arvostetaan

SOOL on tyytyväinen hallituksen päätökseen säilyttää opettajien kelpoisuusehdot ennallaan tänään julkistetussa kuntien tehtävien keventämisohjelmassa.

KANNANOTTO

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry on erittäin tyytyväinen hallituksen päätökseen säilyttää opettajien kelpoisuusehdot ennallaan tänään julkistetussa kuntien tehtävien keventämisohjelmassa. Korkeakoulutetut opettajat ja opettajien pedagoginen vapaus ovat laadukkaan ja tasa-arvoisen opetuksen perusta. Opettajan ammatin arvostus on opettajankoulutuksen vetovoimaisuuden ja koko alan arvostuksen ehto. Opettajankoulutuksen korkea taso takaa, että alalle saadaan jatkossakin motivoituneita ja kehittämishaluisia ammattilaisia.

Opettajankoulutuspolkujen joustavoittaminen sekä erityisenä toimenpiteenä mainittu lastentarhanopettajakelpoisuuden saavuttaminen lisäkoulutuksella ovat tervetulleita uudistuksia. Uudistusten toimeenpanossa tulee huolehtia, ettei täydennyskoulutus ole nimellistä, vaan turvaa pedagogisen asiantuntijuuden sekä laadukkaan opetusharjoittelun osana täydennyskoulutusta. Myös tavoite edistää opettajien mahdollisuuksia pätevöityä uusiin aineisiin helpottaa pätevien opettajien saatavuutta erityisesti harvaan asutuilla alueilla.

Koulutus- ja kasvatusalaa koskevien leikkausten varjossa on positiivista, että opettajan ammatin arvostus tunnustetaan kelpoisuusehdot säilyttämällä. Ei ole itsestäänselvyys, että suomalainen koulutus on ja pysyy maailman huipulla. Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen painottaa tiedotteessaan, että suomalaisen opettajankoulutuksen korkea taso on vahvuus, josta on pidettävä kiinni.

– Korkeatasoinen opettajankoulutus ja opettajien kelpoisuuksista kiinni pitäminen turvaavat laadukkaan koulutus- ja kasvatusjärjestelmän tulevaisuuden, toteaa SOOLin puheenjohtaja Pirita Talikka.


Lisää aiheesta

23.1.2025

Lapsille enemmän tilaa unelmoida ja liikkua

Päiväkotien ja koulujen piha-alueet ovat viime vuosikymmeninä pienentyneet hälyttävästi. Tämä on vakava ongelma, joka rajoittaa lasten mahdollisuuksia leikkiä, liikkua ja kehittyä kokonaisvaltaisesti. Joukkuepelit ja yhteisleikit opettavat lapsille empatiaa ja kykyä ottaa muut huomioon, mikä vahvistaa myös varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen yhteishenkeä.

18.11.2024

Töissä opintojen ohella: Tasapainoilua arkihaasteiden pyörteissä

Moni opeopiskelija työskentelee opintojensa ohella erilaisissa osa-aikaisissa tehtävissä. Syitä on monenlaisia, mutta tärkein niistä on raha. Suomen hallituksen toimet puskevat opiskelijoita entistä enemmän työpaikoille ensisijaisen opiskelun ohella, mikä saattaa kuormittaa jo ennestään uupuneita opiskelijoita.

18.11.2024

Koulu kaiken ratkaisuna

Korkeakoulujen autonomia suojaa opettajankoulutuksen kehitystä esimerkiksi poliittisilta erimielisyyksiltä.

18.11.2024

Raha ei tee onnelliseksi, mutta…

Kaikki mittarit kertovat karua kieltä opiskelijoiden toimeentulosta ja velkaantumisesta.

14.11.2024

Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle

Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.

Jaa sivu somessa

Tweet