8.10.2024

Opettajarekisteri nyt – turvallisuus ja opettajan profession arvostus ei voi jäädä vain puheeksi

Opettajaopiskelijat eivät halua, että opettajan tutkinnon arvoa heikennetään antamalla olettaa opettajan profession olevan kenen tahansa hoidettavissa. Opettajarekisterin luominen ja opettajan ammattinimikkeen suojaaminen toisivat turvaa sijaisuustilanteeseen ja opettajaksi opiskelevan tulevaisuuden työllisyystilanteeseen.

KANNANOTTO

Opettajaksi opiskelevat ovat kiinnittäneet huomionsa viimeaikaiseen koulujen sijaisuuskeskusteluun. MTV uutisoi syyskuussa, että tekaistulla profiililla pääsi peräti 35 koulun sijaislistalle ilman haastatteluja, rikosrekisterin näyttämistä tai näyttöä tutkinnoista tai muista alan opinnoista. Myös OAJ julkaisi oman tiedotteensa opettajien sijaistilanteesta syyskuun aikana. Kuten OAJ:kin tiedotteessaan korostaa, on heikosti hoidettu henkilöstöpolitiikka myös turvallisuusuhka.

Oppijalla tulee olla oikeus saada laadukasta opetusta koulutetulta opettajalta. Myös huoltajalla on oltava oikeus tietää saako hänen lapsensa opetusta kelpoiselta vai epäkelpoiselta opettajalta. On olennainen osa kodin ja koulun yhteistyötä, että koti voi luottaa koulun henkilöstön osaamiseen ja myös opettajan sijaisen valmiuksiin olla vastuussa luokan oppilaista.

Opettajaksi opiskelevat ovat olennainen sijaisresurssi erityisesti opettajankoulutuspaikkakunnilla ja lyhyissä sijaisuuksissa. Tästä hyötyvät myös opiskelijat sekä taloudellisesti että ammatillisella kasvulla ja kehityksellä. On tärkeää, että koulutuksen järjestäjät ympäri Suomen tunnustavat suoritetut ja käynnissä olevat tutkinnot sijaisrekrytoinneissaan ja osaavat arvostaa opettajankoulutuksen tuomaa osaamista.

Opettajaopiskelijat eivät halua, että opettajan tutkinnon arvoa heikennetään antamalla olettaa opettajan profession olevan kenen tahansa hoidettavissa. Pahimmillaan sijaisia palkataan kokonaan opetusalan ulkopuolelta, vaikka lyhytaikaisiin tehtäviin olisi tarjolla myös alan opiskelijoita. Tutkinnon arvostusta nakerretaan myös palkkauksella – ilman kelpoisuutta toimivan työntekijän ei tule saada samaa palkkaa kuin kelpoisen opettajan.

Turvaa niin sijaisuustilanteeseen kuin myös opettajaksi opiskelevan tulevaisuuden työllisyystilanteeseen toisi opettajarekisterin luominen ja opettajan ammattinimikkeen suojaaminen. Nykyisin tiedot opettajien tarpeesta ja kelpoisuuksista ovat hajallaan, mikä hidastaa koulutuksen suunnittelua ja tekee siitä tehottomampaa. Opettajarekisterin avulla saisimme selkeän kuvan eri alueiden koulutus- ja työtarpeista, sekä kouluissa toimivien epäkelpoisten opettajien määristä.

Petteri Orpon hallitus päätti jättää opettajarekisterin pois hallitusohjelmasta. Tämän seurauksena rekisterille ei löytynyt rahoitusta, vaikka mahdollisuuksia, käytäntöjä ja kustannuksia rekisterin avaamiselle on selvitetty jo vuosia esimerkiksi Opetushallituksen toimesta. Edelliset selvitykset opettajien ja rehtoreiden määrästä kentällä ovat olleet yksittäisiä ja hajallaan eri tahojen järjestelmissä.

Opetusala ansaitsee systemaattisempaa hallinnointia ja suunnittelua sekä konkreettisen näytön siitä, että oppimistulosten laskuun ja koulujen turvallisuuteen halutaan puuttua laajalla otteella. Opettajaopiskelijat, opetusalan ammattilaiset ja järjestöt tukevat rekisterin perustamista, sillä sen vaikutukset ulottuvat syvälle koulutusjärjestelmän läpinäkyvyyteen, opettajan ammatin arvostukseen ja alan kehittämiseen.


Lisää aiheesta

23.1.2025

Lapsille enemmän tilaa unelmoida ja liikkua

Päiväkotien ja koulujen piha-alueet ovat viime vuosikymmeninä pienentyneet hälyttävästi. Tämä on vakava ongelma, joka rajoittaa lasten mahdollisuuksia leikkiä, liikkua ja kehittyä kokonaisvaltaisesti. Joukkuepelit ja yhteisleikit opettavat lapsille empatiaa ja kykyä ottaa muut huomioon, mikä vahvistaa myös varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen yhteishenkeä.

18.11.2024

Raha ei tee onnelliseksi, mutta…

Kaikki mittarit kertovat karua kieltä opiskelijoiden toimeentulosta ja velkaantumisesta.

18.11.2024

Töissä opintojen ohella: Tasapainoilua arkihaasteiden pyörteissä

Moni opeopiskelija työskentelee opintojensa ohella erilaisissa osa-aikaisissa tehtävissä. Syitä on monenlaisia, mutta tärkein niistä on raha. Suomen hallituksen toimet puskevat opiskelijoita entistä enemmän työpaikoille ensisijaisen opiskelun ohella, mikä saattaa kuormittaa jo ennestään uupuneita opiskelijoita.

14.11.2024

Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle

Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.

14.10.2024

Jäsenyhdistyskysely 2024

Kyselyn tarkoituksena on kerätä jäsenyhdistyksiltä palautetta sekä kehitysehdotuksia SOOLin toimintaan liittyen. Vastausaikaa on 24.11. asti.

Jaa sivu somessa

Tweet