23.3.2022

Opettajarekisteri - Ei uhka vaan välttämättömyys

Valmisteilla olevan opettajarekisterin tarkoituksena on kertoa, paljonko Suomessa on kelpoisuussäädösten mukaisia opettajia, rehtoreita ja johtajia. SOOL vaatii, että opettajarekisteri otetaan käyttöön ensi tilassa, jotta opettajankoulutuksen tarpeita voidaan tarkemmin ennakoida koko maassa kohdentamalla koulutuksen volyymiä ja erikoistarpeita.

KANNANOTTO

Nykyisin on olemassa vain kyselyihin pohjautuvaa tietoa opettajien määrästä ja heidän kelpoisuuksistaan. Tiedonkeruu toteutetaan kolmen vuoden välein ja siihen on vastannut vain noin puolet opettajista. Realistista dataa opettajista Suomessa ei siis ole ja esimerkiksi alueelliset erot saattavat olla mittavia.

Opettajarekisteriin siirryttäessä tiedot kelpoisuuksista siirtyvät suoraan opettajarekisteriin opiskelijan valmistuessa. Yksi valtakunnallinen yhtenäinen rekisteri tarjoaisi selkeyttä.

Rekisteri antaisi myös suuntaviivoja sille, mihin opiskelijat valmistuessaan työllistyvät. On selvää, että kaikki opiskelijat eivät jää töihin sille alueelle, missä opiskelevat. Opettajarekisteri kertoisi myös siitä, mille alalle opettajaksi opiskelevat työllistyvät – opettajankoulutus kun antaa eväät moneen muuhunkin, kuin opettajana toimimiseen.

Parhaimmassa tapauksessa myös vastavalmistuneiden työllistyminen helpottuisi, kun työnantajat pääsisivät rekisteristä näkemään uusien valmistuneiden opettajien tietoja kelpoisuuksineen. 

Opettajaksi valmistuvalla on takanaan usean vuoden korkeakouluopinnot, jotka takaavat hänelle kelpoisuuden opettaa tietyillä koulutusasteilla. Opettajan tulee olla kelpoinen ja vain kelpoisen opettajan tulee voida käyttää itsestään opettaja-nimikettä. Oppijankin tulee pystyä luottamaan siihen, että hänen opettajansa ovat kelpoisia.

Tälläkin hetkellä opetus- ja kasvatuskentällä toimii henkilöitä, joilta puuttuu kelpoisuus ja opettajarekisterissä tämäkin tieto näkyisi. Rekisterin avulla saataisiin myös tieto, paljonko kelpoisia opettajia puuttuu eri puolilla Suomea.

On hienoa, että opettajarekisteri on otettu avoimesti vastaan eduskunnassa ja useat puolueet ovat jo näyttäneet rekisterille vihreää valoa. Toivomme päättäjiltä katsetta tulevaisuuteen ja panostamista opetusalaan. Eduskuntavaalit ovat nurkan takana ja kaikki opettajaksi opiskelevat seuraavat mielenkiinnolla, kuinka koulutusmyönteiset päättäjät Suomelle valitaan.


Lue lisää:
OAJ: Opettajarekisteri on nyt ajankohtainen 


Lisää aiheesta

18.11.2024

Raha ei tee onnelliseksi, mutta…

Kaikki mittarit kertovat karua kieltä opiskelijoiden toimeentulosta ja velkaantumisesta.

18.11.2024

Töissä opintojen ohella: Tasapainoilua arkihaasteiden pyörteissä

Moni opeopiskelija työskentelee opintojensa ohella erilaisissa osa-aikaisissa tehtävissä. Syitä on monenlaisia, mutta tärkein niistä on raha. Suomen hallituksen toimet puskevat opiskelijoita entistä enemmän työpaikoille ensisijaisen opiskelun ohella, mikä saattaa kuormittaa jo ennestään uupuneita opiskelijoita.

14.11.2024

Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle

Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.

14.10.2024

Jäsenyhdistyskysely 2024

Kyselyn tarkoituksena on kerätä jäsenyhdistyksiltä palautetta sekä kehitysehdotuksia SOOLin toimintaan liittyen. Vastausaikaa on 24.11. asti.

8.10.2024

Opettajarekisteri nyt – turvallisuus ja opettajan profession arvostus ei voi jäädä vain puheeksi

Opettajaopiskelijat eivät halua, että opettajan tutkinnon arvoa heikennetään antamalla olettaa opettajan profession olevan kenen tahansa hoidettavissa. Opettajarekisterin luominen ja opettajan ammattinimikkeen suojaaminen toisivat turvaa sijaisuustilanteeseen ja opettajaksi opiskelevan tulevaisuuden työllisyystilanteeseen.

Jaa sivu somessa

Tweet