Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle
Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.
KANNANOTTO
Suomen koulutusjärjestelmä on sitoutunut takaamaan jokaiselle oppilaalle mahdollisuuden tasa-arvoiseen perusopetukseen. Muuta kuin koulun opetuskieltä äidinkielenään puhuvien oppilaiden oppiminen voi vaatia opettajan erityistä huomiota, jotta kielen oppimiseen ja kulttuuriseen sopeutumiseen on paremmat mahdollisuudet. Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen.
Tällä hetkellä opettajankoulutuksesta puuttuu systemaattinen ja käytännönläheinen S2-opetuksen näkökulma, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. PISA-tutkimus on osoittanut maahanmuuttajataustaisten nuorten keskimäärin muita heikommat oppimistulokset, jotka johtuvat osittain kielitaidon rajoituksista ja sopeutumishaasteista suomalaiseen kouluympäristöön. Koulutuksen puute jättää tulevat opettajat ilman tarvittavia keinoja ja menetelmiä tukea oppilaita, jotka kamppailevat kielitaidon, kulttuurisen sopeutumisen ja oppimisen yhdistämisen kanssa.
Kielitaidon kehitys sekä kulttuurinen sopeutuminen vaativat opettajilta erityisiä taitoja ja menetelmiä. Lisäksi oppilaiden mahdollisuudet käyttää suomen kieltä koulun ulkopuolella ovat rajalliset, mikä korostaa opettajan vastuuta kielen oppimisen edistämisessä. Perusopetuslaki velvoittaa tarjoamaan kaikille oppilaille yhdenvertaiset mahdollisuudet saada tarvitsemaansa tukea. Velvoitteen tulee taata oikeus saada valmistavaa opetusta tai S2-opetusta opettajilta, joilla on siihen tarvittavat valmiudet.
Opettajan tulee osata auttaa oppilaita integroimaan suomen kieli osaksi arkielämää ja ajattelua. Oulun yliopiston normaalikoulu on tarjonnut opettajaopiskelijoille käytännön kokemusta monikulttuurisessa opetusympäristössä työskentelemisestä sekä tukenut pedagogisten taitojen kehitystä. Valmistavan opetuksen rahoitus normaalikoulussa ei kuitenkaan tässä muodossa ole enää mahdollista, eikä Oulun yliopisto voi enää antaa valmistavaa opetusta kaupungin ostopalveluna. Tämän seurauksena opettajaopiskelijoilta on poistettu mahdollisuus näiden käytännön kokemusten ja taitojen hankkimiseen.
Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta. Tämä on askel kohti yhdenvertaisempaa ja kulttuurisesti rikkaampaa koulutusjärjestelmää, joka huomioi paremmin jokaisen oppilaan tarpeet ja potentiaalin.