6.3.2019

Nyt ilmastokasvatusta opettajankoulutukseen!

SOOL vaatii opettajankoulutusyksiköitä lisäämään välittömästi ilmastokasvatuksen kokonaisuuksia opettajankoulutusten kurssitarjontaan.

KANNANOTTO

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry esittää, että ilmastokasvatuksen sisältöjä lisätään heti vapaaehtoisena kurssina jokaiseen koulutusohjelmaan ja opetussuunnitelmien päivityksen jälkeen erillisinä kokonaisuuksina opetussuunnitelmiin. Jokaisella opettajalla kaikilla koulutusasteilla on oltava valmiudet toteuttaa ilmastokasvatusta rakentavasti ja toivoa luoden. Lisäksi jo työelämässä toimivien opettajien ja kasvattajien ilmastokasvatuksen osaamista tulisi lisätä täydennyskoulutuksen avulla.

– Me opettajaopiskelijat emme halua seurata maapallon tuhoutumista avuttomina vierestä. Opettajankoulutuksen tulee kehittää opettajille osaamista, jolla kasvatetaan ympäristöstä huolehtivia tulevaisuuden kansalaisia, vaatii liiton varapuheenjohtaja Sanni Salmenoja.

Ilmastonmuutos haastaa ihmisten hyvinvointia ja tulevaisuutta kaikkialla maailmassa. Ilmastonmuutos edellyttää aktiivista ilmastopolitiikkaa sekä rakenteellisia muutoksia, mutta myös yksilöiden kestävillä valinnoilla ja toimenpiteillä on merkitystä. Kaikilla eri koulutusasteiden opettajilla on keskeinen rooli yksilöiden ymmärryksen laajentamisessa, mutta tämän hetken opettajankoulutus ei anna riittävästi työkaluja ilmastokasvatuksen toteuttamiseen.

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan koko kouluyhteisön tulee kasvattaa oppilaista ilmastonmuutoksen ymmärtäviä kansalaisia, jotka osaavat toimia sen hidastamiseksi. Varhaiskasvatussuunnitelmien perusteiden mukaan tavoitteena on vahvistaa lasten luontosuhdetta ja ohjata heitä kohti kestävää elämäntapaa. SOOLin selvityksen mukaan kaikkien eri alojen opettajaksi opiskelevat kokevat globaalikasvatuksen ja kestävän kehityksen teemat tulevassa työssään tärkeänä, mutta eivät koe, että niiden sisältöjä käsitellään riittävästi opettajankoulutuksessa.

– Koska opettajankoulutuksessa ei anneta riittäviä eväitä ilmastokasvatukseen, SOOL kouluttaa omia jäseniään webinaarissa torstaina 14.3. Joensuusta. Haluamme osoittaa, että toimenpiteiden aika on nyt! julistaa liiton puheenjohtaja Aleksi Vehmassalo.

Ilmastonmuutoksen hillitseminen ja kestävä hyvinvointi edellyttävät pitkäjänteistä yhteistyötä ja asennekasvatusta. Kasvatusta, jonka on alettava opettajankoulutuksesta.


Lisää aiheesta

18.11.2024

Koulu kaiken ratkaisuna

Korkeakoulujen autonomia suojaa opettajankoulutuksen kehitystä esimerkiksi poliittisilta erimielisyyksiltä.

14.11.2024

Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle

Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.

8.10.2024

Opettajarekisteri nyt – turvallisuus ja opettajan profession arvostus ei voi jäädä vain puheeksi

Opettajaopiskelijat eivät halua, että opettajan tutkinnon arvoa heikennetään antamalla olettaa opettajan profession olevan kenen tahansa hoidettavissa. Opettajarekisterin luominen ja opettajan ammattinimikkeen suojaaminen toisivat turvaa sijaisuustilanteeseen ja opettajaksi opiskelevan tulevaisuuden työllisyystilanteeseen.

26.8.2024

Tuella ja ymmärryksellä

Onnea opintopaikasta! Me opeopiskelijat yhdessä muodostamme upean valtakunnallisen verkoston.

19.8.2024

Samasta työstä kuuluu saada sama palkka

Opettajien määräaikaisuuksia koskevat käytänteet ovat epäoikeudenmukaisia eivätkä toimi. Määräaikaiset opettajat eivät pääsääntöisesti ole oikeutettuja kesäloman aikaiseen palkkaan, ja koko kouluvuoden töissä ollut opettaja jää kesän ajaksi työttömäksi.

Jaa sivu somessa

Tweet