14.11.2014

Lukion tuntijaossa hukattiin mahdollisuus uudistua

SOOL on tyytymätön lukion tuntijakouudistukseen, jossa pitkän valmistelun tuloksena on vain vanhoja ratkaisuja muutamilla pienillä lisäyksillä. SOOL olisi kaivannut enemmän uudistushalua ja muun muassa lisää valinnaisuutta opintoihin.

KANNANOTTO

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ei ole tyytyväinen valtioneuvoston torstaina hyväksymään lukion tuntijakoon. Tuntijaon uudistus oli mahdollisuus pitää lukio kehittyvän yhteiskunnan muutoksessa mukana, mutta nyt pitkän valmistelun tuloksina olivat vain vanhat ratkaisut muutamilla pienillä lisäyksillä. Minne jäivät valinnaisuus ja aidot eheyttävät teemakokonaisuudet?

”Yleissivistävyys on tärkeä osa lukiokoulutusta, mutta SOOL olisi kaivannut tuntijakoon lisää uudistushalua ja valinnaisuutta opintoihin, mikä mahdollistaisi opiskelijoille omiin kiinnostuksen kohteisiin perehtymisen ja omien vahvuuksien vahvistamisen,” puheenjohtaja Maiju Laurila kommentoi.

Uutena tuntijakoon tulleet eheyttävät teemaopinnot ovat toivottu lisäys, mutta niiden sisältöjen tarkka määritteleminen ei SOOLin mielestä kuulu tuntijakoon. Ilmiölähtöiset teemaopinnot olisivat mahdollisuus tutkia maailmaa kokonaisvaltaisesti eri oppiaineiden kautta, mutta tuntijaossa määritellyt sisällöt eivät ole ilmiölähtöisyyttä, eivätkä aidosti eheyttäviä kokonaisuuksia.

SOOL on tyytyväinen, että hyväksytyssä lukion tuntijaossa pidettiin kiinni yleissivistyksestä ja panostettiin sen vahvistamiseen. Koulutuksen tehtävänä on kuitenkin yleissivistävyyden lisäksi antaa valmiuksia toimia muuttuvassa ja kehittyvässä yhteiskunnassa. Kuinka paikoillaan pysyvä lukio voisi antaa mahdollisuuden oppia tulevaisuuden taitoja? Koulutuksen tulee uudistua, mutta valmisteltu tuntijako voi jähmettää lukiot paikoilleen.


Lisää aiheesta

18.11.2024

Raha ei tee onnelliseksi, mutta…

Kaikki mittarit kertovat karua kieltä opiskelijoiden toimeentulosta ja velkaantumisesta.

18.11.2024

Töissä opintojen ohella: Tasapainoilua arkihaasteiden pyörteissä

Moni opeopiskelija työskentelee opintojensa ohella erilaisissa osa-aikaisissa tehtävissä. Syitä on monenlaisia, mutta tärkein niistä on raha. Suomen hallituksen toimet puskevat opiskelijoita entistä enemmän työpaikoille ensisijaisen opiskelun ohella, mikä saattaa kuormittaa jo ennestään uupuneita opiskelijoita.

14.11.2024

Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle

Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.

14.10.2024

Jäsenyhdistyskysely 2024

Kyselyn tarkoituksena on kerätä jäsenyhdistyksiltä palautetta sekä kehitysehdotuksia SOOLin toimintaan liittyen. Vastausaikaa on 24.11. asti.

8.10.2024

Opettajarekisteri nyt – turvallisuus ja opettajan profession arvostus ei voi jäädä vain puheeksi

Opettajaopiskelijat eivät halua, että opettajan tutkinnon arvoa heikennetään antamalla olettaa opettajan profession olevan kenen tahansa hoidettavissa. Opettajarekisterin luominen ja opettajan ammattinimikkeen suojaaminen toisivat turvaa sijaisuustilanteeseen ja opettajaksi opiskelevan tulevaisuuden työllisyystilanteeseen.

Jaa sivu somessa

Tweet