23.1.2025

Lapsille enemmän tilaa unelmoida ja liikkua

Päiväkotien ja koulujen piha-alueet ovat viime vuosikymmeninä pienentyneet hälyttävästi. Tämä on vakava ongelma, joka rajoittaa lasten mahdollisuuksia leikkiä, liikkua ja kehittyä kokonaisvaltaisesti. Joukkuepelit ja yhteisleikit opettavat lapsille empatiaa ja kykyä ottaa muut huomioon, mikä vahvistaa myös varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen yhteishenkeä.

KANNANOTTO

Kuvittele lapsi, joka seisoo päiväkodin pihalla. Hänen ympärillään on asfalttia, muutama keinuteline ja ahtaasti sijoitettu liukumäki. Lapsella ei ole tilaa juosta ympäriinsä, pihalla ei ole luonnonmukaisia puita eikä luonnollista maa-ainesta, jossa tutkia ötököitä tai kuvitella itsensä seikkailijaksi. Tämä on todellisuus yhä useammille lapsille kaupungeissamme.

Päiväkotien ja koulujen piha-alueet ovat viime vuosikymmeninä pienentyneet hälyttävästi, erityisesti kaupunkialueilla. Rakennustilan puutteen vuoksi parakkirakennukset ja tiivis rakentaminen ovat vieneet lapsilta ulkoilualueita. Tämä on vakava ongelma, joka rajoittaa lasten mahdollisuuksia leikkiä, liikkua ja kehittyä kokonaisvaltaisesti. Tilapäisratkaisuista on tullut pysyviä ongelmia lasten hyvinvoinnin kustannuksella.

Tutkimukset puhuvat selvää kieltä; lasten kehitys tarvitsee tilaa. Monipuoliset ja riittävän laajat piha-alueet tukevat lasten fyysistä, sosiaalista ja kognitiivista kehitystä. Esimerkiksi Opetushallituksen laatima selvitys Terveet tilat 2028 -toimintaohjelmaan korostaa, että oppimisympäristön laatu, mukaan lukien ulkotilat, vaikuttaa merkittävästi lasten hyvinvointiin ja oppimistuloksiin. On hälyttävää, että pihojen koot voivat vaihdella jopa 11 000 neliömetristä ainoastaan 226 neliömetriin. Jokaiselle lapselle tulisi olla tarpeeksi tilaa ulkona, mutta valitettavasti tämä ei läheskään aina toteudu.

Juuri ulkoleikeissä lapset oppivat tärkeitä taitoja, kuten tasapainoa, koordinaatiota ja lihasvoimaa. Kun nämä taidot jäävät oppimatta, seuraukset voivat näkyä koko elämän ajan. Jo nyt tiedämme, että lasten liikkumistottumukset ja motoriset taidot ovat heikentyneet huolestuttavasti ja ahtaat piha-alueet vain pahentavat tätä kehitystä. Monimuotoiset ympäristöt, joissa on erilaisia pinnanmuotoja, korkeuseroja ja materiaaleja, kuten nurmikkoa, hiekkaa ja metsänpohjaa tarjoavat lapsille luonnollisia haasteita ja mahdollisuuksia oppia ja kasvaa.

Missä lapset voivat oppia luottamaan omiin taitoihinsa, jos pihoilta puuttuvat nämä mahdollisuudet? Missä he voivat juosta, kiipeillä ja rakentaa mielikuvituksellisia leikkejä, jos heidän leikkitilansa kutistuvat jatkuvasti?

Leikkiminen ei ole vain viihdykettä, vaan se on välttämätön osa lasten sosiaalista ja emotionaalista kehitystä. Piha-alueet ovat paikkoja, joissa lapset oppivat vuorovaikutustaitoja, ryhmätyötä ja konfliktien ratkaisua. Joukkuepelit ja yhteisleikit opettavat lapsille empatiaa ja kykyä ottaa muut huomioon, mikä vahvistaa myös varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen yhteishenkeä. Näillä taidoilla on merkitystä koko elämän ajan.

Pihat ovat paitsi lasten leikkipaikkoja myös ennen kaikkea oppimisen tiloja. Niissä voi toteuttaa liikuntatuokioita, luonnontieteiden opetusta ja tutkivaa oppimista, hyödyntäen luonnonmateriaaleja, kuten puita ja kiviä. Monipuoliset pihat rikastuttavat oppimista ja lisäävät ympäristötietoisuutta. Luonnonmukaiset pihat tukevat lasten terveyttä ja hyvinvointia monin tavoin. Metsänpohja ja vihreys vahvistavat immuunijärjestelmää, vähentävät stressiä ja tarjoavat rauhallisuutta. Ekologisesti suunnitellut pihat opettavat vastuullisuutta ja edistävät kestävää kehitystä.

Riittävän tilavat ja monipuoliset piha-alueet eivät ole ylellisyys, vaan ne ovat lasten oikeus. Kaupunkisuunnittelussa ja oppilaitoshankkeissa on priorisoitava lasten tarpeet ja hyvinvointi.


Lisää aiheesta

20.11.2024

Vakuutusyhtiö Turvalta tukea yhteisöllisyyden kehittämiseen seitsemälle SOOLin jäsenyhdistykselle

SOOL ja vakuutusyhtiö Turva etsivät lokakuussa järjestetyssä Hymykisassa ideoita, joilla voidaan edistää opeopiskelijoiden hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä sekä tuoda hymyä opiskelijoiden arkeen. Kisan palkintoina Turva jakaa SOOLin jäsenyhdistyksille yhteensä neljä tuhatta euroa parhaiden ideoiden toteutukseen.

18.11.2024

Raha ei tee onnelliseksi, mutta…

Kaikki mittarit kertovat karua kieltä opiskelijoiden toimeentulosta ja velkaantumisesta.

14.11.2024

Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle

Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.

21.10.2024

SOOLin ja Turvan hymykisa: Voita tuhat euroa ainejärjestösi käyttöön!

SOOL ja Vakuutusyhtö Turva etsivät Hymykisalla ideoita opettajaopiskelijoiden hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden edistämiseen. Kaikki SOOLin jäsenet voivat osallistua kilpailuun ja voittaa tuhat euroa ainejärjestölleen jäsenistön hyvinvoinnin edistämiseen.

8.10.2024

Opettajarekisteri nyt – turvallisuus ja opettajan profession arvostus ei voi jäädä vain puheeksi

Opettajaopiskelijat eivät halua, että opettajan tutkinnon arvoa heikennetään antamalla olettaa opettajan profession olevan kenen tahansa hoidettavissa. Opettajarekisterin luominen ja opettajan ammattinimikkeen suojaaminen toisivat turvaa sijaisuustilanteeseen ja opettajaksi opiskelevan tulevaisuuden työllisyystilanteeseen.

Jaa sivu somessa

Tweet