28.5.2015

Hallitusohjelma leikkaa tulevaisuuden osaamisesta

SOOL on järkyttynyt hallitusohjelman 600 miljoonan euron leikkauksista koulutukseen. Vaalien alla kaikkien puolueiden johtajat lupasivat, ettei koulutuksesta leikata. Nyt tehdyt valinnat tulevat kostautumaan tulevaisuudessa.

KANNANOTTO

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry on järkyttynyt hallitusohjelman 600 miljoonan euron leikkauksista koulutukseen. Suurimmat leikkaustavoitteet kohdistuvat toiselle asteelle, vaikka hallitus on tavoitteisiinsa kirjannut koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten määrän vähentymisen. Leikkauksilla ei näihin tavoitteisiin varmasti päästä.

Suuri pettymys ovat myös varhaiskasvatukseen liittyvät leikkaukset. On karua katsoa, kuinka lasten hyvinvoinnista leikataan valtiontalouden sopeutustarpeen varjolla. Subjektiivista päivähoito-oikeutta rajataan, ryhmäkokoja kasvatetaan ja kunnissa lapsia pyritään siirtämään päiväkodeissa tapahtuvan varhaiskasvatuksen piiristä kerhoihin. Varhaiskasvatuksen laadulla on suora vaikutus lasten myöhempään oppimiseen, kehitykseen ja kasvuun. Nämä varhaiskasvatusta heikentävät valinnat tulevat kostautumaan tulevaisuudessa.

SOOL on tyytyväinen, että hallitusohjelmassa luvataan satsata oppimisympäristöihin ja opetuksen digitalisoitumiseen. Myös täydennys- ja opettajankoulutuksiin lupaillaan kehittämisohjelmia. Tähän SOOL on erityisen tyytyväinen. Myös pedagoginen kehittäminen mainitaan hallitusohjelmassa ja SOOL muistuttaakin, että pedagogiikan tulee olla tärkeässä roolissa myös oppimisympäristöjen kehittämisessä. Herää kuitenkin suuri huoli siitä, miten nämä toteutetaan, kun koulutuksen rahoituksesta samalla leikataan noin merkittävästi?

Hallitus on kirjannut tavoitteisiinsa myös seuraavaa: “Parannetaan koulurauhaa varmistamalla opettajien mahdollisuudet keskittyä perustehtäväänsä eli opettamiseen”. Hallitusohjelmassa kuitenkin esitetään nyt muun muassa peruskoulun ryhmäkokojen pienentämiseen haettavien valtionavustusten lakkauttamista. SOOL on erittäin tyytyväinen tavoitteeseen koulurauhan parantamisesta, hallitusohjelman keinot vaan tuottavat täysin päinvastaista lopputulosta.

Hallitusohjelma heikentää myös opiskelijoiden tilannetta leikkaamalla merkittävästi opintotuesta ja opiskelija-asuntojen rakentamisesta. Tämä tulee pidentämään opintoaikoja hallituksen tavoitteiden vastaisesti. Koulutuksesta halutaan säästää myös vähentämällä maistereiden määrä ja lisäämällä kesälle kolmas lukukausi korkeakouluihin. SOOL on erittäin huolissaan tulevaisuuden osaamisesta Suomessa.

– Vielä tammikuussa Educa-messuilla kaikkien puolueiden johtajat lupasivat, ettei koulutuksesta leikata. Ennen vaaleja annetut lupaukset eivät pitäneet. Emme voi hyväksyä tällaista asennetta: koulutusta heikentämällä ei rakenneta kestävää tulevaisuutta, painottaa SOOLin puheenjohtaja Maiju Laurila.


Lisää aiheesta

23.1.2025

Lapsille enemmän tilaa unelmoida ja liikkua

Päiväkotien ja koulujen piha-alueet ovat viime vuosikymmeninä pienentyneet hälyttävästi. Tämä on vakava ongelma, joka rajoittaa lasten mahdollisuuksia leikkiä, liikkua ja kehittyä kokonaisvaltaisesti. Joukkuepelit ja yhteisleikit opettavat lapsille empatiaa ja kykyä ottaa muut huomioon, mikä vahvistaa myös varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen yhteishenkeä.

18.11.2024

Töissä opintojen ohella: Tasapainoilua arkihaasteiden pyörteissä

Moni opeopiskelija työskentelee opintojensa ohella erilaisissa osa-aikaisissa tehtävissä. Syitä on monenlaisia, mutta tärkein niistä on raha. Suomen hallituksen toimet puskevat opiskelijoita entistä enemmän työpaikoille ensisijaisen opiskelun ohella, mikä saattaa kuormittaa jo ennestään uupuneita opiskelijoita.

18.11.2024

Koulu kaiken ratkaisuna

Korkeakoulujen autonomia suojaa opettajankoulutuksen kehitystä esimerkiksi poliittisilta erimielisyyksiltä.

18.11.2024

Raha ei tee onnelliseksi, mutta…

Kaikki mittarit kertovat karua kieltä opiskelijoiden toimeentulosta ja velkaantumisesta.

14.11.2024

Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle

Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.

Jaa sivu somessa

Tweet