19.8.2022

Varhaiskasvatuksen opettajien kelpoisuusvaatimuksia ei pidä väljentää

Tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkonen on esittänyt varhaiskasvatuslain muuttamista niin, että päiväkoteihin ja esiopetukseen voisi helpommin palkata ammattikorkeakoulutuksen saanutta henkilökuntaa. SOOLin mukaan varhaiskasvatuksessa opetuksen pedagoginen vastuu tulee olla jatkossakin yliopistokoulutuksen saaneilla varhaiskasvatuksen opettajilla.

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL tiedostaa nykyisen tilanteen, mutta ministeri Honkosen STT:n haastattelussa esittämä ratkaisuehdotus varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuudesta opettajaksi on lyhytkatseinen eikä tuo pitkällä aikajänteellä ratkaisua varhaiskasvatuksen kentän työvoimapulaan.

SOOL on yhtä mieltä Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n kanssa siitä, että lisää varhaiskasvatuksen opettajia saadaan parantamalla palkkausta, huolehtimalla työoloista sekä riittävällä koulutuksella. Yliopistojen pysyvä rahoitus tähän on taattava.

Varhaiskasvatuksen laadukkuus rakentuu ennen kaikkea moniammatillisen tiimin yhteistyöstä, joka koostuu erilaisista asiantuntijoista. Varhaiskasvatuksen opettajan asiantuntijuus pohjautuu pedagogiseen osaamiseen sekä pedagogiseen johtamiseen, joka perustuu opettajankoulutuksen tutkittuun tietoon.

Kelpoisuuksia ei tule löyhentää, vaan nimenomaan tulevaisuudessa varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuusvaatimuksena tuleekin olla maisterin tutkinto. Nykyisin vaatimuksena on kanditutkinto. Tulevaisuuden työkentällä laadukkaan varhaiskasvatuksen takana ovat lastenhoitaja, varhaiskasvatuksen sosionomi sekä opettaja omissa asiantuntijarooleissaan.


Lisää aiheesta

18.11.2024

Raha ei tee onnelliseksi, mutta…

Kaikki mittarit kertovat karua kieltä opiskelijoiden toimeentulosta ja velkaantumisesta.

18.11.2024

Töissä opintojen ohella: Tasapainoilua arkihaasteiden pyörteissä

Moni opeopiskelija työskentelee opintojensa ohella erilaisissa osa-aikaisissa tehtävissä. Syitä on monenlaisia, mutta tärkein niistä on raha. Suomen hallituksen toimet puskevat opiskelijoita entistä enemmän työpaikoille ensisijaisen opiskelun ohella, mikä saattaa kuormittaa jo ennestään uupuneita opiskelijoita.

18.11.2024

Koulu kaiken ratkaisuna

Korkeakoulujen autonomia suojaa opettajankoulutuksen kehitystä esimerkiksi poliittisilta erimielisyyksiltä.

18.11.2024

Parikandi – kirous vai siunaus?

Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa siirryttiin keväällä 2024 käytäntöön, jossa kandidaatintutkielma pitää kirjoittaa parin kanssa. Tieto tuli opiskelijoille melko yllättäen ja aiheutti hämmennystä. Mistä parin löytäisi, ja miten yhdistää ajatukset ja taidot tärkeään opinnäytetyöhön toisen kanssa?

14.11.2024

Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle

Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.

Jaa sivu somessa

Tweet