19.8.2022

Varhaiskasvatuksen opettajien kelpoisuusvaatimuksia ei pidä väljentää

Tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkonen on esittänyt varhaiskasvatuslain muuttamista niin, että päiväkoteihin ja esiopetukseen voisi helpommin palkata ammattikorkeakoulutuksen saanutta henkilökuntaa. SOOLin mukaan varhaiskasvatuksessa opetuksen pedagoginen vastuu tulee olla jatkossakin yliopistokoulutuksen saaneilla varhaiskasvatuksen opettajilla.

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL tiedostaa nykyisen tilanteen, mutta ministeri Honkosen STT:n haastattelussa esittämä ratkaisuehdotus varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuudesta opettajaksi on lyhytkatseinen eikä tuo pitkällä aikajänteellä ratkaisua varhaiskasvatuksen kentän työvoimapulaan.

SOOL on yhtä mieltä Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n kanssa siitä, että lisää varhaiskasvatuksen opettajia saadaan parantamalla palkkausta, huolehtimalla työoloista sekä riittävällä koulutuksella. Yliopistojen pysyvä rahoitus tähän on taattava.

Varhaiskasvatuksen laadukkuus rakentuu ennen kaikkea moniammatillisen tiimin yhteistyöstä, joka koostuu erilaisista asiantuntijoista. Varhaiskasvatuksen opettajan asiantuntijuus pohjautuu pedagogiseen osaamiseen sekä pedagogiseen johtamiseen, joka perustuu opettajankoulutuksen tutkittuun tietoon.

Kelpoisuuksia ei tule löyhentää, vaan nimenomaan tulevaisuudessa varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuusvaatimuksena tuleekin olla maisterin tutkinto. Nykyisin vaatimuksena on kanditutkinto. Tulevaisuuden työkentällä laadukkaan varhaiskasvatuksen takana ovat lastenhoitaja, varhaiskasvatuksen sosionomi sekä opettaja omissa asiantuntijarooleissaan.


Lisää aiheesta

17.2.2025

Vetovoimaisen opettajankoulutuksen asialla

Oslossa pidetyssä Pohjoismaiden opeopiskelijoiden vuotuisessa Studerandeforum-tapaamisessa keskusteltiin opettajankoulutuksesta eri maissa, liittojen rakenteista ja järjestäytymisestä sekä tulevan ammattimme veto- ja pitovoimasta.

17.2.2025

Koulutusvaalit – kevään tärkein juttu

Kunnissa päätetään suurista koulutus- ja sivistyspalveluiden linjoista sekä rahankäytöstä, mikä tekee kuntavaaleista opeopiskelijoille erityisen merkittävän paikan vaikuttaa. Kolme opettajataustaista konkariehdokasta esittäytyy tässä jutussa ja kertoo, kuinka he ovat päätyneet kunta- ja tai aluepolitiikkaan vaikuttamaan. Ehdokkaat paljastavat myös mitkä aiheet nousevat heistä erityisen merkittäviksi näissä vaaleissa.

17.2.2025

Opintojen ohella tehty työ voi myös tukea opettajuutta

Opiskelijoiden taloustilanteen heikentyessä yhä useampi päätyy tekemään töitä opintojen ohella.

17.2.2025

Riittävän hyvä työnhakuun – Parhaat vinkit työnhakijalle

Työnhaku on haastava taitolaji ja tästä jutusta saat kevään parhaat vinkit siihen!

13.2.2025

SOOLin kunta- ja aluevaalitavoitteet: "Laadukas opetus – hyvinvoiva tulevaisuus"

SOOLin kunta- ja aluevaalitavoitteissa nousee esille neljä kärkiteemaa: opettajien hyvinvointi, opetustoimen resurssit, oppilaiden osallisuus ja yhdenvertaisuus sekä kouluyhteisön hyvinvointi. Etenkin kuntavaalit ovat tulevan työelämän kannalta opeopiskelijoille merkittävä paikka vaikuttaa.

Jaa sivu somessa

Tweet