11.4.2024

SOOLin vetoomus OKM:lle: Pedagogiikan toteutumisen voi taata vain koulutettu pedagogiikan ammattilainen

SOOLin mukaan päiväkodin johtajilta tulee edellyttää kasvatustieteen maisterin tutkintoa. Laadukas varhaiskasvatus vaatii laadukasta, tutkimusperustaiseen koulutukseen pohjautuvaa johtamista taustalleen.

Varhaiskasvatuslain pykälä vaatii, että vuoteen 2030 mennessä päiväkodin johtajalla on oltava kasvatustieteiden maisterin tutkinto. Nyt kuitenkin maan hallituksen norminpurkutalkoiden vuoksi tästä kelpoisuusvaatimuksesta ollaan luopumassa ja jatkossa myös ylempi AMK-tutkinto riittäisi päiväkodin johtajan pätevyydeksi. 

Laissa varhaiskasvatus määritellään lapsen suunnitelmallisena ja tavoitteellisena kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuutena, jossa painottuu erityisesti pedagogiikka. Kasvatustieteen maisteri on tutkimusperustainen koulutus, joka antaa opiskelijalle valmiuksia johtamistehtävissä toimimiseen ja syventää opiskelijan pedagogista osaamista. 

Kasvatustieteiden maisteriohjelma sisältöineen on räätälöity syventämään ja tukemaan varhaiskasvatuksen arjessa tarvittavaa osaamista aikaisemmista opinnoista. Varhaiskasvatuksen opettajan ja päiväkodin johtajan tutkinnossa pohjana olevat pedagogiset opinnot ovat perusta lapsen oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisen ymmärtämiseksi. Päiväkodin johtajan tärkeimpiä työtehtäviä on varhaiskasvatusyksikön pedagoginen johtaminen, eikä tähän tehtävään ole riittäviä valmiuksia ilman pedagogista osaamista.

Vetoamme opetus- ja kulttuuriministeriöön, jotta päiväkodin johtajan pätevyys vaatisi jatkossakin kasvatustieteen maisterin tutkinnon. Päiväkodin johtaja on omassa työyhteisössään pedagogisen johtamisen ja pedagogiikan toteutumisen avainasemassa. Laadukas varhaiskasvatus vaatii laadukasta, tutkimusperustaiseen koulutukseen pohjautuvaa johtamista taustalleen. Lapsilla on oikeus laadukkaaseen ja pedagogisesti perusteltuun varhaiskasvatukseen, jonka toteutumisesta yksiköissä huolehtii maisterikoulutettu pedagogiikan asiantuntija, päiväkodin johtaja.


Lisää aiheesta

17.2.2025

Riittävän hyvä työnhakuun – Parhaat vinkit työnhakijalle

Työnhaku on haastava taitolaji ja tästä jutusta saat kevään parhaat vinkit siihen!

17.2.2025

Vetovoimaisen opettajankoulutuksen asialla

Oslossa pidetyssä Pohjoismaiden opeopiskelijoiden vuotuisessa Studerandeforum-tapaamisessa keskusteltiin opettajankoulutuksesta eri maissa, liittojen rakenteista ja järjestäytymisestä sekä tulevan ammattimme veto- ja pitovoimasta.

17.2.2025

Koulutusvaalit – kevään tärkein juttu

Kunnissa päätetään suurista koulutus- ja sivistyspalveluiden linjoista sekä rahankäytöstä, mikä tekee kuntavaaleista opeopiskelijoille erityisen merkittävän paikan vaikuttaa. Kolme opettajataustaista konkariehdokasta esittäytyy tässä jutussa ja kertoo, kuinka he ovat päätyneet kunta- ja tai aluepolitiikkaan vaikuttamaan. Ehdokkaat paljastavat myös mitkä aiheet nousevat heistä erityisen merkittäviksi näissä vaaleissa.

17.2.2025

Opintojen ohella tehty työ voi myös tukea opettajuutta

Opiskelijoiden taloustilanteen heikentyessä yhä useampi päätyy tekemään töitä opintojen ohella.

13.2.2025

SOOLin kunta- ja aluevaalitavoitteet: "Laadukas opetus – hyvinvoiva tulevaisuus"

SOOLin kunta- ja aluevaalitavoitteissa nousee esille neljä kärkiteemaa: opettajien hyvinvointi, opetustoimen resurssit, oppilaiden osallisuus ja yhdenvertaisuus sekä kouluyhteisön hyvinvointi. Etenkin kuntavaalit ovat tulevan työelämän kannalta opeopiskelijoille merkittävä paikka vaikuttaa.

Jaa sivu somessa

Tweet