26.10.2020

Opetusharjoitteluiden on jatkuttava

Opetusharjoittelut ovat suomalaisen opettajankoulutuksen kivijalka ja laadun tae eivätkä ne saa keskeytyä tai niiden laatu heiketä pandemiatilanteessakaan. SOOLin mukaan yhdenkään opeopiskelijan ei tule joutua valmistumaan ilman kokemusta lähiopetusharjoittelusta.

SOOLilla on pandemiatilanteen opetusharjoitteluihin neljä teesiä.

1. Lähiopetusharjoittelut turvattava pandemiatilanteessa

Yksikään opettajaopiskelija ei voi valmistua suorittamatta lähiopetusharjoittelua. Varsinkin yliopistojen harjoittelukoulujen on huolehdittava erityisjärjestelyistä, joilla opetusharjoitteluja saadaan jatkettua lähikontaktissa. Erityisesti lähiopetusharjoitteluja on priorisoitava sellaisilla opiskelijaryhmillä, joiden kaikki opetusharjoittelut keskittyvät yhteen lukuvuoteen.

Koulujen ollessa auki, emme näe yksiselitteistä perustetta siirtyä kaikkien opiskelijoiden osalta etäharjoitteluun samaan aikaan kun ainejärjestöt saavat sijaispyyntöjä. Lähiopetus on edelleen pääsääntöinen opetustapa ja siihen valmistuvilla uusilla opettajilla tulee olla osaamista, mikä edellyttää riittävää lähiopetusharjoittelua. 

Lähiopetusta voidaan järjestää turvatoimin sekä lähikontaktit minimoimalla. Näitä toimia on jo useammassa korkeakoulussa hyödynnetty maskikäytännöllä sekä suunnittelemalla ja koordinoimalla opiskelijaryhmien opetusharjoittelut siten, että opiskelijoiden väliset kontaktit pysyvät mahdollisimman vähäisinä. Opiskelijoiden liikkumista harjoittelukouluilla voidaan rajata esimerkiksi vastuuryhmillä ja vakinaisilla seurattavilla opetusryhmillä.

2. Etäopetusharjoittelujen laadusta on huolehdittava

Täysin etänä toteutetut opetusharjoittelut ovat mielestämme perusteltuja, mikäli alueellinen tartuntatautitilanne sitä edellyttää ja terveysviranomainen on koulujen sulkemisen todennut tarpeelliseksi toimeksi. Näissäkin tilanteissa toivomme huomioitavan, ettei yksikään opeopiskelija voi valmistua suorittamatta pätevyyden edellyttämää lähiopetusharjoittelua.

Etäharjoittelujen laatuun on kiinnitettävä huomiota. Etäopetusta on ollut aikaa kehittää puoli vuotta ja myös opeopiskelijoille on nyt mahdollista antaa tilaa sen kehittämisessä. Laadukkaasti toteutettua etäopetusta ei ole puhuva pää luokan etuosassa, vaan digipedagogisesti suunniteltu kokonaisuus, johon oppilaatkin osallistuvat verkon välityksellä. Etäopetuksessa pedagogisen vuorovaikutuksen ja oppijan todellisen kohtaamisen on toteuduttava. Etäopetusharjoittelulle on selkeä paikka ja tarve, mutta sillä ei voida korvata lähiopetusharjoittelusta saatavaa kokemusta.

3. Toivomme joustoja harjoittelun järjestämiseen opiskelijan yksilöllisen tilanteen perusteella

Opettajaopiskelijan yksilöllinen tilanne on mahdollisuuksien mukaan huomioitava opetusharjoittelun järjestämisessä. Toivomme joustoja sekä etäopetusharjoitteluun siirtymisen että koko harjoittelun siirtämisen osalta erityisesti riskiryhmäläisten osalta, jotka eivät voi lähiopetusharjoittelua suorittaa.

Tällä hetkellä on myös useampia opiskelijoita, jotka ovat kotipaikkakunnillaan etäopintojen vuoksi ja opiskelupaikkakunnalle matkustamiseen sisältyy tartuntariski. Toivomme tällaisten opiskelijoiden kohdalla tarjottavan joustoja harjoittelupaikkojen osalta.

4. Toivomme luottamusta opiskelijoiden kykyyn toimia vastuullisesti

Samalla toivomme jokaisen opetusharjoittelijan toimivan vastuullisesti niin harjoittelussa kuin vapaa-ajallaan. Vastuullisesti toisia kohtaan siten, että välttää harjoittelussa ollessaan tarpeettomia lähikontakteja ja siten pyrkii ehkäisemään mahdollisuuksien mukaan taudin leviämistä. Vastuullisesti itseään kohtaan siten, että kuuntelee itseään ja tarkkailee hyvinvointiaan. Jokaisen opiskelijan tärkein asia on hänen oma hyvinvointinsa, jonka varaan koko työkyky rakentuu. Toivomme luottamusta opiskelijoihin ja siihen, että me opiskelijat kannamme oman osamme vastuusta pandemiatilanteessa.

Pidetään pandemia-aikana huolta itsestämme ja toisistamme sekä tulevaisuuden pätevästä opetushenkilöstöstä.


Lue myös:
Suositukset ohjatulle opetusharjoittelulle


 


Lisää aiheesta

18.11.2024

Harjoittelusta kokonaisvaltaista asiantuntijuutta

Asiantuntijaharjoittelut ovat opettajankoulutuksissa yhä harvinaisuus. Onneksemme SOOLin tavoitteena on, että sellainen tulisi mahdollistaa jokaiselle opettajaksi opiskelevalle.

18.11.2024

Raha ei tee onnelliseksi, mutta…

Kaikki mittarit kertovat karua kieltä opiskelijoiden toimeentulosta ja velkaantumisesta.

14.11.2024

Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle

Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.

14.10.2024

Jäsenyhdistyskysely 2024

Kyselyn tarkoituksena on kerätä jäsenyhdistyksiltä palautetta sekä kehitysehdotuksia SOOLin toimintaan liittyen. Vastausaikaa on 24.11. asti.

8.10.2024

Opettajarekisteri nyt – turvallisuus ja opettajan profession arvostus ei voi jäädä vain puheeksi

Opettajaopiskelijat eivät halua, että opettajan tutkinnon arvoa heikennetään antamalla olettaa opettajan profession olevan kenen tahansa hoidettavissa. Opettajarekisterin luominen ja opettajan ammattinimikkeen suojaaminen toisivat turvaa sijaisuustilanteeseen ja opettajaksi opiskelevan tulevaisuuden työllisyystilanteeseen.

Jaa sivu somessa

Tweet