24.9.2020

Opeopiskelijoiden tulee uskaltaa tarttua uusiin opetusmenetelmiin

Blogi | SALAADO QASIM


Kirjoittaja opiskelee aineenopettajaksi Helsingin yliopistossa.

Helsingin yliopistossa sain perehtyä erilaisiin maantieteellisiin alueisiin kielellisesti ja kulttuurisesti, mutta kokonaisvaltaisen ymmärryksen tasolle pääsin vasta toimiessani opettajana.

Opetustyössä pääsin todella hyödyntämään oppimiani tietoja ja taitoja. Erityisesti monipuolinen kielitaito on hyvä työkalu, kun opetetaan Suomesta katsoen kaukaisten alueiden historiaa, kulttuuria, uskontoa ja politiikkaa. Opettaessani olen myös saanut selville, mihin omat tietoni ja taitoni ulottuvat.

Työskennellessäni opettajana yliopisto-opiskelun ohella olen saanut laaja-alaiset valmiudet työskennellä opetusalalla. Olen työskennellyt monimuotoisissa oppimisympäristöissä ja kielitaitoni on ollut merkittävä tekijä toimiessani monikulttuurisessa luokassa. Monimuotoisessa ympäristössä työskenteleminen tuo uusia menettelytapoja ja samalla olen auttanut oppilaitani menestymään omaksumalla kasvun ajattelutavan mukaista pedagogiikkaa.

Historian opetus ei ole enää pelkkää ”kuivaa” historiaa. Opettajaopiskelijana minulla on ollut mahdollisuus esimerkiksi ohjata oppilaita tunnistamaan ja tuntemaan ihmisoikeuksia sekä kunnioittamaan ja puolustamaan niitä.

Oppitunneilla pidämme mielessämme että vaikka historia tutkii menneisyyttä, se on silti tulevaisuutta ja nykypäivää varten. Menneisyydestä on mahdollista oppia. On tärkeää keskustella oppilaiden kanssa historian tapahtumista ja niiden ongelmakohdista, sillä historialla on tapana toistaa itseään.

Opettaminen on ollut vaihtelevaa ja antoisaa. Erityisesti olen nauttinut juuri oppitunneilla käydyistä hedelmällisistä keskusteluista. Kysymysten pohtiminen yhdessä tuo uutta ymmärrystä sekä minulle että oppilailleni.

Nuorten opettajien tulee myös uskaltaa tarttua uusiin opetusmenetelmiin. Opettajan luokan edessä saarnaamisesta on jo siirrytty keskustelevaan opetustapaan. Keskustelut luovat vapaan vyöhykkeen, jossa jokaisella on mahdollisuus ottaa osaa aiheeseen ja astua oman mukavuusalueensa ulkopuolelle.


Haluaisitko sinä kirjoittaa SOOLin blogiin? Kirjoitusten ei tarvitse myöntäillä SOOLin kantoja tai joitain tiettyjä näkemyksiä, ja julkaisusta päätetään aina tapauskohtaisesti. Lähetä valmis kirjoitus tai tiedustelusi osoitteeseen blogi@sool.fi


 


Lisää aiheesta

18.11.2024

Tekoäly ruokkii kouluissa luovuutta – Opetushallitus linjaa tekoälyn osaksi sivistystä

Luokanopettaja Helmiina Luoma hyödyntää tekoälyä monipuolisesti opetuksen tukena. Kuudesluokkalaiset ovat innostuneet käyttämään tekoälyä hyödykseen.

24.9.2024

Hallitus leikkaamassa opettajien täydennyskoulutuksesta

Aikuiskoulutustuen lakkauttamisen jälkeen hallituksen budjettiesityksessä vaikeutetaan jatkuvaa oppimista taas erityisen haitallisella tavalla.

23.9.2024

Tärkeää tulevaisuuden työtä

MIRA LAURINANTTI | Blogi

27.8.2024

Vuoden harjoittelunohjaaja Pasi Sorjonen: Ei voi olla aidosti läsnä ellei kasva omaksi itsekseen

Helsingissä Viikin normaalikoulussa erityisopetuksen lehtorina toimiva Pasi Sorjonen on Vuoden harjoittelunohjaaja 2024. Opetusharjoittelijoiden mukaan hän kohtaa oppilaansa lämmöllä ja harjoittelijansa kollegoina. Pasi luo ympärilleen turvallisen tilan ja ympäristön missä kohdata, oppia, kokeilla ja epäonnistua. SOOL teki valinnan jäsenistöltä saatujen ehdotusten perusteella.

26.8.2024

Kuka saa näkyä ja missä? Kriittinen katse oppimateriaaleihin

Kaikki oppimateriaali, kuten perinteiset painetut oppikirjat, sähköiset oppimateriaalit, mutta myös non-formaali materiaali, kuten lastenkirjallisuus, voi myötäillä valtakulttuurin arvoja ja normeja, sekä ylläpitää syrjiviä ja rasistisia jaotteluita meihin ja muihin. Oppimateriaali voi kuitenkin myös haastaa lukijansa pohtimaan yleisinä pidettyjä ajattelumalleja ja toimintatapoja, sekä kannustaa ja ohjeistaa kohti kriittistä lukutaitoa.

Jaa sivu somessa

Tweet