13.3.2024

Koulutus ratkaisee hyvinvointivaltion tulevaisuuden

MATTI HELIMO | Inspiroiva opettajuus -blogisarja


Matti Helimo on luokanopettaja ja vuodesta 2023 Tampereen kasvatus- ja opetuslautakunnan sekä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan apulaispormesteri.

Oma taustani on kasvatustieteiden maisteri, luokanopettaja. Olen valmistunut Tampereen yliopistosta vuonna 2002. Valinnaisaineina minulla oli musiikki ja tietotekniikka. Olen työskennellyt luokanopettajana yli kymmenen vuotta.

Hyviä kokemuksia vaikka millä mitalla

Heti ensimmäinen luokkani oli todella mukava. Olin heillä 5.–6.-luokilla opena Kirkkoharjun koulussa Kangasalla. Teimme muun muassa opintoretken Eurajoelle, jossa vierailimme Olkiluodon ydinvoimalassa, luolastossa ja yövyimme telttamajoituksessa Kaunissaaressa lyhyen merimatkan takana.

Oppilaat olivat persoonallisia ja eläväisiä, niin kuin tietenkin pitää ollakin, mutta silti saattoi aina luottaa, että turvallisuusasiat huomioitiin eikä ketään jätetty ulkopuolelle. Kävimme hyviä keskustelua kestävästä kehityksestä ja kaikesta muustakin esille nousevasta.

Myös koulujenvälisistä urheilukisoista sekä musiikin valinnaisryhmän kanssa toteuttamastamme Kuuntele mua -musikaalista on hienoaja muistoja roppakaupalla. Samoin joulu- ja kevätjuhlaesityksistä sekä monesta muusta.

Sivistyksellä on itseisarvo

Opetusala on täysin kriittinen osa suomalaista yhteiskuntaa. Koulutus lopulta ratkaisee hyvinvointivaltion tulevaisuuden. Vain korkealla osaamisella voimme kilpailla globaaleilla markkinoilla. Innovaatiot luovat työtä yrityksiin. Palkka- ja yhteisöveroilla rahoitetaan hyvinvointiyhteiskuntaa.

Sellaisia työpaikkoja, missä peruskoulupohjalta pärjää on tulevaisuudessa yhä vähemmän ja vähemmän. Sivistyksellä on myös itseisarvo ja se tuo elämään sisältöä.

Koin opettajan ammatin kiinnostavaksi, koska siinä tulee mukana etuoikeus opettaa tulevia sukupolvia. Minulla oli myös hyviä kokemuksia omista opettajistani pohjilla.


Lue lisää:
Inspiroiva opettajuus -blogisarja


Lisää aiheesta

18.11.2024

Tekoäly ruokkii kouluissa luovuutta – Opetushallitus linjaa tekoälyn osaksi sivistystä

Luokanopettaja Helmiina Luoma hyödyntää tekoälyä monipuolisesti opetuksen tukena. Kuudesluokkalaiset ovat innostuneet käyttämään tekoälyä hyödykseen.

24.9.2024

Hallitus leikkaamassa opettajien täydennyskoulutuksesta

Aikuiskoulutustuen lakkauttamisen jälkeen hallituksen budjettiesityksessä vaikeutetaan jatkuvaa oppimista taas erityisen haitallisella tavalla.

23.9.2024

Tärkeää tulevaisuuden työtä

MIRA LAURINANTTI | Blogi

27.8.2024

Vuoden harjoittelunohjaaja Pasi Sorjonen: Ei voi olla aidosti läsnä ellei kasva omaksi itsekseen

Helsingissä Viikin normaalikoulussa erityisopetuksen lehtorina toimiva Pasi Sorjonen on Vuoden harjoittelunohjaaja 2024. Opetusharjoittelijoiden mukaan hän kohtaa oppilaansa lämmöllä ja harjoittelijansa kollegoina. Pasi luo ympärilleen turvallisen tilan ja ympäristön missä kohdata, oppia, kokeilla ja epäonnistua. SOOL teki valinnan jäsenistöltä saatujen ehdotusten perusteella.

26.8.2024

Kuka saa näkyä ja missä? Kriittinen katse oppimateriaaleihin

Kaikki oppimateriaali, kuten perinteiset painetut oppikirjat, sähköiset oppimateriaalit, mutta myös non-formaali materiaali, kuten lastenkirjallisuus, voi myötäillä valtakulttuurin arvoja ja normeja, sekä ylläpitää syrjiviä ja rasistisia jaotteluita meihin ja muihin. Oppimateriaali voi kuitenkin myös haastaa lukijansa pohtimaan yleisinä pidettyjä ajattelumalleja ja toimintatapoja, sekä kannustaa ja ohjeistaa kohti kriittistä lukutaitoa.

Jaa sivu somessa

Tweet