8.11.2015

Vuoropuhelua tulevaisuudesta

Moniin viimeaikaisiin koulutuspoliittisiin ja yhteiskunnallisiin kysymyksiin ei ole olemassa oikeita tai vääriä vastauksia.

PIRITA TALIKKA
Soolibooli 5/15 pääkirjoitus

SOOLin syksy on ollut tulevaisuusorientoitunutta. Liiton tärkeintä koulutuspoliittista ohjelmaa, Tavoitteet opettajankoulutukselle, ollaan uudistamassa. SOOLin Maailman Opettajien Päivän tempaus eri opettajankoulutuskampuksilla keskittyi niihin taitoihin, joita opettajat tarvitsevat tulevaisuudessa. Valtakunnallisen opettajankoulutuksen kehittämisohjelman etenemistä on tarkkailtu. Samalla on pyritty vaikuttamaan siihen, etteivät sen toteutus ja rahoitus typisty ainoastaan peruskoulun opettajien digiloikkaan ja digipedagogisten oppimismateriaalien ja -ympäristöjen kokeiluihin. Aika näyttää, kuinka käy.

SOOL oli syyskuussa mukana tukemassa palkansaajajärjestöjen mielenilmausta sopimusoikeuksien turvaamisesta. SOOL on opiskelijajärjestö, jonka jäsenet ovat tulevaisuuden palkansaajia. On tärkeää puolustaa jäsenistön järjestäytymisvapautta sekä oikeutta neuvotella työnantajan kanssa työehdoista myös tulevaisuudessa. Tämä herätti jäsenistössä monenlaisia reaktioita. Moni kyseenalaisti opiskelijajärjestön osallistumisen ja esitti siitä eriävän mielipiteensä. Saimme jäseniltämme paljon palautetta: kysymyksiä, kyseenalaistamista sekä kannustusta. Hyvä näin!

Mikä itseäni erityisesti ilahdutti nousseessa keskustelussa on se, että asioista keskusteltiin. Ja niistä keskusteltiin asialliseen sävyyn sekä aidosti haastaen. Tämä ei viime aikojen nettikommentoinneissa ole ollut itsestäänselvyys, kuten olemme kyllästymiseen asti saaneet huomata. Tätä kirjoittaessani lehdissä ja internetissä velloo helsinkiläisopettajan aloittama keskustelu siitä, kuinka opettajien työ vaikeutuu oppijoiden muuttuessa vaikeammiksi vuosi vuodelta. Hiljattain eräs opettajankouluttaja esitti varsin kärkeviä mielipiteitä opettajaopiskelijoiden yleissivistyksestä. Myös viime aikojen yhteiskunnallisissa keskusteluissa mustavalkoisuus on nostanut päätään. Tällaista yleistävää ja vastakkain asettelevaa keskustelua emme kaipaa, vaan aitoa yhteistyötä keskustelijoiden välille: Vuoropuhelua ja toisten kuuntelemista, kunnioitusta tietenkään unohtamatta.

Moniin viimeaikaisiin koulutuspoliittisiin ja yhteiskunnallisiin kysymyksiin ei ole olemassa oikeita tai vääriä vastauksia. Se ei tarkoita, ettei eri kannoista voisi ja tulisi keskustella. Vastapuolen argumenttien kuunteleminen voi avata omia silmiä ja avartaa näkökulmia. Ollaan jatkossakin aktiivisia. Kyseenalaistetaan, kysytään ja esitetään eriäviä mielipiteitä.


Lisää aiheesta

18.11.2024

Koulu kaiken ratkaisuna

Korkeakoulujen autonomia suojaa opettajankoulutuksen kehitystä esimerkiksi poliittisilta erimielisyyksiltä.

18.11.2024

Tekoäly ruokkii kouluissa luovuutta – Opetushallitus linjaa tekoälyn osaksi sivistystä

Luokanopettaja Helmiina Luoma hyödyntää tekoälyä monipuolisesti opetuksen tukena. Kuudesluokkalaiset ovat innostuneet käyttämään tekoälyä hyödykseen.

18.11.2024

Töissä opintojen ohella: Tasapainoilua arkihaasteiden pyörteissä

Moni opeopiskelija työskentelee opintojensa ohella erilaisissa osa-aikaisissa tehtävissä. Syitä on monenlaisia, mutta tärkein niistä on raha. Suomen hallituksen toimet puskevat opiskelijoita entistä enemmän työpaikoille ensisijaisen opiskelun ohella, mikä saattaa kuormittaa jo ennestään uupuneita opiskelijoita.

14.11.2024

Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle

Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.

8.10.2024

Opettajarekisteri nyt – turvallisuus ja opettajan profession arvostus ei voi jäädä vain puheeksi

Opettajaopiskelijat eivät halua, että opettajan tutkinnon arvoa heikennetään antamalla olettaa opettajan profession olevan kenen tahansa hoidettavissa. Opettajarekisterin luominen ja opettajan ammattinimikkeen suojaaminen toisivat turvaa sijaisuustilanteeseen ja opettajaksi opiskelevan tulevaisuuden työllisyystilanteeseen.

Jaa sivu somessa

Tweet