17.11.2016

Uutta luova osaaminen

Opettajaopiskelijat ovat onnistuneet vaikuttamaan kansalliseen kehittämisohjelmaan.

JULIA PETÄJÄ
Soolibooli 5/16

Maailman opettajien päivänä 5.10. opettajaopiskelijat kirjasivat ylös omia vahvuuksiaan superopettajana. Opiskelijat ilmiantoivat itsestään enimmäkseen eettisiä ja sosiaalisia piirteitä, kuten kuunteleva, heittäytyvä, innostaja, sydämellisyys, positiivisuus, rehellisyys, empatia, kohtaaminen ja rohkeus kokeilla uutta. Vähemmälle jäivät tässä yhteydessä alan sisältöön liittyvät kompetenssit. Piirteet kuvastavat opettajaopiskelijoiden mielikuvia tulevasta työstä ja sitä, millaisia taitoja he haluavat käyttää opettajana.

SOOLin Tavoitteet opettajankoulutukselle 2016–2019 -ohjelma julkaistiin keväällä opettajankoulutusfoorumin valmistellessa kansallista kehittämisohjelmaa. Opettajaopiskelijat voivat olla erittäin ylpeitä työstään, sillä kansallinen kehittämisohjelma tunnistaa SOOLin ohjelmaan verrattuna yhteneväisesti opettajankoulutuksen kehittämiskohteet ja päämäärät. Opettajaopiskelijat ovat siis onnistuneet vaikuttamaan kehittämisohjelmaan, ja lisäksi saavat mahdollisuuden vaikuttaa myös ohjelman mukaisissa kehittämishankkeissa. Ohjelmaan kun on kirjattu, että opettajaksi opiskelevat ovat mukana oman koulutuksensa kehittämisessä ja uudistamisessa kaikilla tasoilla.

Opettajaopiskelijat tunnistetaan oman koulutuksensa asiantuntijoina. Osallistamalla opiskelijat kehittämishankkeisiin koulutuksen aikana annetaan työkaluja toteuttaa kehittämistoimia myös työelämässä. Toimintamuoto osoittaa, että osallisuus ja aktiivinen kansalaisuus eivät ole vain opettajankoulutuksen sisältöjä, vaan arvoja, osa toimintakulttuuria. Näitä taitoja tulee oppia käytännössä, jotta niitä voi välittää työssä eteenpäin oppijoille.

Perustutkintokoulutus on toteutunut jokseenkin systemaattisesti, mutta perehdytys- ja täydennyskoulutukselta on puuttuneet rakenteet, joita ohjelma nyt lupaa. On varmistettava, että jokainen uusi opettaja saa tuen, turvan ja perehdytyksen työnsä alkutaipaleella, joka on niin kovin herkkä ja toisinaan voimia vievä. On varmistettava, että jokaisella opettajalla on mahdollisuus päivittää osaamistaan modernia oppimista tukevaksi koko uransa ajan. Lisäksi mentoroinnista pyritään saamaan vakiintunut käytäntö kaikkialla. Opettajilla on erilaista osaamista ja kokemusta, liian suuri potentiaali hukataan jos opettajat eivät voi jakaa kokemuksiaan.

Myös peruskoulutus vaatii uudistamista. Paljon hyviä kehittämistoimia on tehty eri puolilla maata ja nämä hyvät käytänteet tulee saada leviämään. Jo tästä syystä opettajankoulutusfoorumi on tarjonnut ja tulee jatkossakin tarjoamaan kohtaamon jakaa hyväksi todettua tutkimus- ja kehittämistyötä. Tällöin jokainen opettajaopiskelija saa yhtäläiset valmiudet toimia opettajan työssä riippumatta siitä, mistä yksiköstä on valmistunut.

Uskallus kokeilla uutta oli mainittu monella opettajaopiskelijalla supervoimaksi. Myös kehittämisohjelmassa "uutta luova osaaminen" on mainittu huomattavan monta kertaa. Mikään muu tässä maailmassa ei ole varmaa kuin alati kiihtyvä muutos. Tietoyhteiskunta globalisoituu ja teknologisoituu. Suorittava työ vähenee ja erityinen vaade koulutukselle on tuottaa uutta luovaa osaamista. Opettajan tulee voida kasvattaa tähän maailmaan ihmisiä, jotka aktiivisesti luovat tulevaisuutta, eivät vain passiivisesti seuraa muutosta. (Opettajan)koulutusta on kehitettävä ennakkoluulottomasti ja rohkeasti.


Lisää aiheesta

13.2.2025

SOOLin kunta- ja aluevaalitavoitteet: "Laadukas opetus – hyvinvoiva tulevaisuus"

SOOLin kunta- ja aluevaalitavoitteissa nousee esille neljä kärkiteemaa: opettajien hyvinvointi, opetustoimen resurssit, oppilaiden osallisuus ja yhdenvertaisuus sekä kouluyhteisön hyvinvointi. Etenkin kuntavaalit ovat tulevan työelämän kannalta opeopiskelijoille merkittävä paikka vaikuttaa.

18.11.2024

Koulu kaiken ratkaisuna

Korkeakoulujen autonomia suojaa opettajankoulutuksen kehitystä esimerkiksi poliittisilta erimielisyyksiltä.

14.11.2024

Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle

Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.

23.9.2024

Tärkeää tulevaisuuden työtä

MIRA LAURINANTTI | Blogi

27.8.2024

Vuoden harjoittelunohjaaja Pasi Sorjonen: Ei voi olla aidosti läsnä ellei kasva omaksi itsekseen

Helsingissä Viikin normaalikoulussa erityisopetuksen lehtorina toimiva Pasi Sorjonen on Vuoden harjoittelunohjaaja 2024. Opetusharjoittelijoiden mukaan hän kohtaa oppilaansa lämmöllä ja harjoittelijansa kollegoina. Pasi luo ympärilleen turvallisen tilan ja ympäristön missä kohdata, oppia, kokeilla ja epäonnistua. SOOL teki valinnan jäsenistöltä saatujen ehdotusten perusteella.

Jaa sivu somessa

Tweet