26.1.2017

Työnhaun ABC-kirja valmistuville

Haku ensi lukuvuoden opettajanvirkoihin ja -toimiin on jo käynnissä.

JULIA PETÄJÄ
Soolibooli 1/17

Onnittelut opiskelu-urakan loppusuoralla oleva tai jo valmistunut opettaja! Nyt kun haku ensi lukuvuoden opettajanvirkoihin ja -toimiin on kuumeisesti käynnissä, on aika käydä hieman faktoja läpi työnhaun vaiheista.

Tietoa työpaikoista

Muun muassa Opettaja-lehdestä, kuntien rekrytointisivustoilta sekä työ- ja elinkeinotoimistojen sivuilta voit löytää tietoa avoimista opettajan töistä. Muista kuin julkisessa haussa olevista työpaikoista löytyy tietoa ottamalla yhteyttä opetustoimeen tai oppilaitoksen/päiväkodin johtajaan.

Palvelussuhteen luonne

Opetus- ja kasvatusalalla työskentelevät ovat joko virkasuhteisia tai työsuhteisia, töissä julkisella tai yksityisellä sektorilla. Toistaiseksi voimassa olevat eli vakituiset toimet täytetään yleensä julkisella haulla.

Työnantaja ei ole velvollinen laittamaan työsuhteisia tehtäviä julkiseen hakuun. Ilman julkista hakua voidaan ottaa myös viransijainen tai määräaikainen viranhoitaja. Usein kuitenkin työnantaja suosii julkista hakua kaikissa tapauksissa saadakseen kattavan joukon hakijoita.

Vakinaiseen opettajan virkaan, toimeen tai tuntiopettajaksi voidaan valita vain kelpoisuusehdot täyttävä hakija. Kelpoisuusvaatimus on täytettävä hakuajan päättyessä ja tämä täytyy osoittaa opinnoista saadulla todistuksella. Myös määräaikaisiin tehtäviin tulee aina ensisijaisesti valita kelpoisuusehdot täyttävä henkilö.

Henkilöä, jolla ei ole vaadittua kelpoisuutta, ei saa palkata yli kuuden kuukauden mittaiseen palvelussuhteeseen. Tästä poikkeuksena varhaiskasvatuksen henkilöstöä koskeva kelpoisuussäädös, jonka mukaan lastentarhanopettajan tehtävään voidaan ottaa vuodeksi henkilö, jolla on suoritettujen opintojen perusteella riittävä edellytys tehtävän hoitamiseen, mikäli kelpoisuutta omaavaa henkilöä ei ole saatavilla.

Työn hakeminen

Kun löydät mielenkiintoa herättävän ilmoituksen, on hyvä hankkia tietoa tehtävästä sekä yksikön toiminta-ajatuksesta ja visiosta. Tällöin työnantajan edustajaa tai ilmoituksessa lisätietoja antavaksi ilmoitettua kannattaa lähestyä puhelimitse.

Oma-aloitteinen tiedonhankinta sekä kyseiseen tehtävään täsmällisesti luotu työhakemus kertovat motivaatiosta. Muista myös yksilöidä hakemuksesi selkeästi hakemasi tehtävän mukaan, osoittaa se hakemuksessa mainitulle taholle ja lähettää määräaikaan mennessä pyydetyllä tavalla, joko nettilomakkeena, sähköpostitse, postitse tai henkilökohtaisesti.

Työn vastaanottaminen

Mikäli sinulla on useita hakuja menossa, tarkasta kunkin valintaprosessin aikataulu. Mikäli sinut valitaan tiettyyn tehtävään ja odotat toisesta valinnasta tietoa, älä lupaa ottaa tehtävää vastaan, vaan kerro tilanteesta työnantajalle. Suullinen sopimus on myös pitävä. Pahimmassa tapauksessa tulonsa peruuttavasta voi kiiriä maine epäluotettavana henkilönä. Mikäli valinta ei osu kohdallesi vakinaiseen virkaan, on hyvä kertoa kiinnostuksesta määräaikaisiin tehtäviin.

 


» Lue lisää työhausta ja työelämään siirtymisesta OAJ:n ja SOOLin julkaisemasta Uuden opettajan oppaasta.


Lisää aiheesta

17.2.2025

Opintojen ohella tehty työ voi myös tukea opettajuutta

Opiskelijoiden taloustilanteen heikentyessä yhä useampi päätyy tekemään töitä opintojen ohella.

17.2.2025

Riittävän hyvä työnhakuun – Parhaat vinkit työnhakijalle

Työnhaku on haastava taitolaji ja tästä jutusta saat kevään parhaat vinkit siihen!

13.2.2025

SOOLin kunta- ja aluevaalitavoitteet: "Laadukas opetus – hyvinvoiva tulevaisuus"

SOOLin kunta- ja aluevaalitavoitteissa nousee esille neljä kärkiteemaa: opettajien hyvinvointi, opetustoimen resurssit, oppilaiden osallisuus ja yhdenvertaisuus sekä kouluyhteisön hyvinvointi. Etenkin kuntavaalit ovat tulevan työelämän kannalta opeopiskelijoille merkittävä paikka vaikuttaa.

18.11.2024

Töissä opintojen ohella: Tasapainoilua arkihaasteiden pyörteissä

Moni opeopiskelija työskentelee opintojensa ohella erilaisissa osa-aikaisissa tehtävissä. Syitä on monenlaisia, mutta tärkein niistä on raha. Suomen hallituksen toimet puskevat opiskelijoita entistä enemmän työpaikoille ensisijaisen opiskelun ohella, mikä saattaa kuormittaa jo ennestään uupuneita opiskelijoita.

8.10.2024

Opettajarekisteri nyt – turvallisuus ja opettajan profession arvostus ei voi jäädä vain puheeksi

Opettajaopiskelijat eivät halua, että opettajan tutkinnon arvoa heikennetään antamalla olettaa opettajan profession olevan kenen tahansa hoidettavissa. Opettajarekisterin luominen ja opettajan ammattinimikkeen suojaaminen toisivat turvaa sijaisuustilanteeseen ja opettajaksi opiskelevan tulevaisuuden työllisyystilanteeseen.

Jaa sivu somessa

Tweet