23.8.2024

Varhaiskasvatuksen maisteriopintojen pedagoginen harjoittelu: työkaluja aikuisopetukseen

Varhaiskasvatuksen maisteriopintoihin kuuluvan harjoittelun voi suorittaa myös yliopistolla.

SARA PIHAMAA
Opeopiskelija 3/24


Varhaiskavatuksen maisteriksi opiskeleva Sara Pihamaa halusi myös aikuisopetuspätevyyden.

VARHAISKASVATUKSEN MAISTERIOPINTOIHIN Helsingin yliopistossa kuuluu joko pedagoginen tai hallinnollinen harjoittelu. Itse halusin saada aikuisopetuspätevyyden, joten päädyin harjoitteluuni Helsingin yliopistoon, varhaiskasvatuksen kandidaattivaiheen opiskelijoita opettaen Kielen ja lukutaitojen moninaisuus -kurssilla. 

Kurssi oli sinänsä itselleni haastava, sillä näitä sisältöjä ei ollut omassa kanditutkinnossani – moninaisuudesta, kielitietoisuudesta ja monikulttuurisuudesta puhuttiin vielä viisi vuotta sitten paljon vähemmän kuin nykyään. Pidän kuitenkin aihetta erittäin tärkeänä varhaiskasvatuksessa, sillä monikielisyys on iso osa varhaiskasvatuksen arkea. On hienoa, että aihetta opetetaan enemmän kuin ennen. 

OLEN AIKAISEMMISSA opinnoissani tehnyt paljon harjoitteluja useissa erilaisissa ympäristöissä, mutten ikinä opettanut aikuisia. Harjoittelu tästä syystä tuntui jännittävältä – osaanko pitää tarpeeksi mielenkiintoisia luentoja tai pitävätkö opiskelijat minua ”huonompana” opettajana, koska olen harjoittelija? Kuitenkin sain paljon tsemppiä ohjaajaltani sekä kurssitovereiltani, joten jännitys lieveni kurssin edetessä. Lisäksi pyrin asennoitumaan opetustunteihini oppimistilanteina, joten otin epäonnistumisetkin vastaan oppimiskokemuksena. 

Myönnettävä kuitenkin on, että ensimmäinen opetustuntini, yli sadan ihmisen Zoom-luento, jännitti etukäteen kovasti. Luennosta selviydyttyäni, minusta tuntui voittamattomalta – nyt selviydyn mistä vain opetustilanteesta!

"Harjoittelulla oli suurempi merkitys
opettajana kehittymiselle
kuin uskoinkaan."

Harjoitteluuni kuului monipuolisia opetustilanteita etäluennoista pienryhmien pitämiseen ja Moodlessa oleviin oppimistehtävään. Olin iloinen siitä, että sain rikkaan kokemuksen opettajan työn eri osa-alueista. 

Pienryhmäopetuksessa koin suurimpia onnistumisen kokemuksia, sillä sain pitää saman sisältöiset pienryhmätoiminnat monta kertaa. Lisäksi pienryhmien monipuolisuus toi lisää mielenkiintoa omaan opetukseen – aamulla saatoin opettaa nuorempia opiskelijoita, iltapäivällä pitkään alalla lastenhoitajana toimineita konkareita. 

YLIOPISTOSSA (HARJOITTELIJA)OPETTAJAN työn suola oli ehdottomasti opiskelijat, joilla oli selvä palo varhaiskasvatukseen ja siitä oppimista kohtaan. Luennoilla ja pienryhmäopetuksessa keskustelu ja kysymykset saivat itsenikin miettimään opetettavia asioita laajemmin. Myös kiitokset ja positiivinen kommentointi luennoista piristi omaa mieltä opetuksen jälkeenkin. 

Harjoittelulla oli suurempi merkitys opettajana kehittymiselle kuin uskoinkaan – itsevarmuuteni kasvoi kovasti, vaikka edelleen jännitin ennen opetuksen alkamista. Tästä on varmasti myös kiittäminen ohjaajaani, sillä hän kannusti ja tuki minua kurssin aikana säännöllisesti.

Yliopistolla tehtävä harjoittelu on monesta syystä järkevä valinta – yliopiston opettajilla on vahva kasvatustieteiden tausta, ja tutkimukseen perustuvan tiedon opettaminen tulee myös itselläni nykyään selkärangasta. Vaikka olenkin nykyään paljon itsevarmempi opettaja myös aikuisten joukossa, en koe olevani millään tavalla ”valmis” opettaja. Opettajaidentiteetin rakentuminen kestää koko uran ajan ja monipuolisen työkokemuksen saaminen on rikkaus!


Lisää aiheesta

27.8.2024

Hei kotikokit, kutsumuskokit tai muut opeopintojen kokkaajat!

Kukaan ei ole keksinyt täydellistä reseptiä opintojen onnistumiseen, mutta asian tutkiskelu on hyvä sijoittaa lukukauden alkuun, ennen opintojen vilskettä.

27.8.2024

Vuoden harjoittelunohjaaja Pasi Sorjonen: Ei voi olla aidosti läsnä ellei kasva omaksi itsekseen

Helsingissä Viikin normaalikoulussa erityisopetuksen lehtorina toimiva Pasi Sorjonen on Vuoden harjoittelunohjaaja 2024. Opetusharjoittelijoiden mukaan hän kohtaa oppilaansa lämmöllä ja harjoittelijansa kollegoina. Pasi luo ympärilleen turvallisen tilan ja ympäristön missä kohdata, oppia, kokeilla ja epäonnistua. SOOL teki valinnan jäsenistöltä saatujen ehdotusten perusteella.

26.8.2024

Opeopiskelija joka ei koskaan valmistunut

Opeopiskelijoiden ei kannata tehdä niin kuin Minna teki, vaan niin kuin Minna sanoi.

26.8.2024

Tuella ja ymmärryksellä

Onnea opintopaikasta! Me opeopiskelijat yhdessä muodostamme upean valtakunnallisen verkoston.

26.8.2024

Kuka saa näkyä ja missä? Kriittinen katse oppimateriaaleihin

Kaikki oppimateriaali, kuten perinteiset painetut oppikirjat, sähköiset oppimateriaalit, mutta myös non-formaali materiaali, kuten lastenkirjallisuus, voi myötäillä valtakulttuurin arvoja ja normeja, sekä ylläpitää syrjiviä ja rasistisia jaotteluita meihin ja muihin. Oppimateriaali voi kuitenkin myös haastaa lukijansa pohtimaan yleisinä pidettyjä ajattelumalleja ja toimintatapoja, sekä kannustaa ja ohjeistaa kohti kriittistä lukutaitoa.

Jaa sivu somessa

Tweet