8.11.2015

Sinulla on valta ja vastuu

Ajat ovat synkeitä niille, joilla ei ole yritystä veroparatiisissa.

JULIA PETÄJÄ
Soolibooli 5/15

Peruskoulun, toisen asteen sekä korkeakoulutuksen säästöt, subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta rajaaminen ja ryhmäkokojen kasvatus, indeksikorotusten jäädytys, EU- ja Eta-maiden ulkopuolisille opiskelijoille lukuvuosimaksut, aikuiskasvatuksen tuen muuttaminen lainapainotteiseksi, lomarahojen leikkaus, ylityökorvausten alennus… Lista neljän miljardin sopeutustoimiksi on loputon.

Useimmat edellä mainituista ovat uhkauksia, joiden toimeenpanoprosessit ovat joko harkinnan asteella tai jo lain nuijan kopauttamisen päässä toteuttamisesta. Kuvaavaa lienee, että eräänä päivänä äitini kysyi huolestuneena, että onko eduskunta jo päättänyt lomarahojen leikkauksesta. Saatoin huojentaa äitiäni, että erilaisia vaihtoehtoja vasta tuumaillaan, eikä mitään ole vielä päätetty.

Hallituksen politiikka ja yksittäisten ministereiden lausunnot ovat niin poukkoilevia, ettei suurin osa kansasta tiedä mistä on kulloinkin päätetty ja mikä on puolihuolimaton ehdotus. Edes usein päätösten valmisteluun osallistuvat järjestöt eivät tiedä mihin ehdotukseen tulisi ottaa kantaa, kun seuraavana päivänä puhaltaa jo uudet politiikan tuulet.

Talousajattelusta lähtevä päätöksenteko on johtanut siihen, että kallis julkinen sektori, erityisesti koulutuksen osalta saa huutia. Ajat ovat synkeitä niille, joilla ei ole yritystä veroparatiisissa. Eräs ystäväni Facebookissa ilmoitti, että lopetti sosiaalisen median seuraamisen hetkeksi, koska ei kestänyt katsella ihmisten negatiivisia päivityksiä ja että tästä lähin hän keskittyy vain ja ainoastaan positiivisiin päivityksiin.

Välillä tekee itsenikin mieli mennä peiton alle piiloon pahalta maailmalta. Mutta sitten taas samalla iloitsen, että suomalainen koulutusjärjestelmä on kehittänyt kriittistä ajatteluamme niin, että voimme kyseenalaistaa yhteiskunnassa vallitsevia normeja ja julkista valtaa käyttävien päätöksiä.

Onhan se upeaa, että voimme vapaasti kritisoida hallituksen ja muiden tahojen toimia, ilman että mielipiteemme mielivaltaisesti tukahdutetaan puhumattakaan siitä, että tulisimme tuomituksi mielipiteidemme takia.

Yleisesti kansalla on syvä luottamus siihen, että lakeja valmistellaan huolellisesti, eivätkä henkilökohtaiset kokemukset, esimerkiksi sympaattisten kätilöjen puheenvuorot, yksinään vaikuta lain säätämiseen. Asiantuntija-asemaan nostettu henkilö ei voi yleistää kokemuksiaan, vaan lausuntojen perustaksi tulee esittää tietoon perustuvia argumentteja. Ihmisillä, joilla on asemansa puolesta valtaa, tulee harkita ja toimia vastuullisesti, etteivät he tee turhia yleistyksiä ja sitä kautta lokaa tarpeettomasti jonkin ryhmän mainetta.

Eräs nimeltä mainitsematon opettajankouluttaja sanoi taannoin, että osa opiskelijoista ei edes tiedä kiertääkö Maa Aurinkoa, vai toisinpäin. Hänen mukaansa erityislukiot jättävät poisvalinnoilla yleistiedon osin hataraksi.

Miten se nyt menikään? Eikös se mennyt niin, että maailma pyörii minun napani ympärillä. Eikös se tee minusta sitten itse auringon?

Aurinkoista loppusyksyä kaikille!


Lisää aiheesta

23.4.2025

Lakkovaroitus Tampereen yliopistoon – SOOL mukana

Yliopistojen työehtosopimuksesta ei ole saavutettu ratkaisua ja neuvottelujen vauhdittamiseksi työntekijöitä edustavat järjestöt ovat jättäneet Tampereen yliopistoa koskevan lakkovaroituksen. Lakko toteutuisi 7. toukokuuta.

13.4.2025

Kulttuuri on kaikkialla

Kulttuuriin kohdistuvien leikkausten johdosta musiikinopetuksen laatu peruskouluissa heikkenee. SOOLin liittokokous vaatii päättäjiltä kestäviä ja tulevaisuuteen katsovia päätöksiä kulttuuria kuluttaville, sitä harrastaville, opiskeleville ja opettaville.

13.4.2025

Jani Siirilä SOOLin puheenjohtajaksi

Helsingissä 12.–13. huhtikuuta kokoontunut opettajaksi opiskelevien liittokokous valitsi liitolle uuden puheenjohtajiston ja hallituksen sekä hyväksyi muun muassa uudistetun Tavoitteet opettajankoulutukselle -ohjelman.

17.3.2025

Rahoituksen pitää turvata tulevaisuutta, ei tilastoja

Opettajankoulutusta tarjoavat korkeakoulut leikkaavat jatkuvasti opetushenkilöstöstä sekä opetustiloista. Se voi pahimmillaan johtaa ammatilliseen osaamattomuuteen. Opettajankoulutuksen täytyy tuottaa osaavia, motivoituneita ja työelämässä kestäviä ammattilaisia, ei vain tutkintoja tilastojen täytteeksi.

17.2.2025

Vetovoimaisen opettajankoulutuksen asialla

Oslossa pidetyssä Pohjoismaiden opeopiskelijoiden vuotuisessa Studerandeforum-tapaamisessa keskusteltiin opettajankoulutuksesta eri maissa, liittojen rakenteista ja järjestäytymisestä sekä tulevan ammattimme veto- ja pitovoimasta.

Jaa sivu somessa

Tweet