Pohjoismaiden opettajaopiskelijat vaativat turvallisia työoloja
NLS Studerandeforum tarjoaa yhteistyökanavan Pohjoismaiden opettajaopiskelijoille.
Soolibooli 5/14
NLS Studerandeforum 2014. Keskellä SOOLin puheenjohtajan Maiju Laurila sekä Armi Mikkola opetus- ja kulttuuriministeriöstä, vasemmalla NLS:n Anders Rusk.
Nordiska Lärarorganisationers Samrådetin (NLS) Studerandeforum eli pohjoismaisten opettajaopiskelijoiden vuotuinen keskustelufoorumi kokoontui Helsingissä viikonloppuna 10.–12. lokakuuta. Mukana oli tänä vuonna opettajaopiskelijoita Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Grönlannista ja Färsaarilta. Suomea viikonlopun aikana edusti SOOLin lisäksi ruotsinkielisessä opettajankoulutuksessa opiskelevien FSLF eli Finlands Svenska Lärarstuderandes Förening.
Viikonlopun aikana tutustuttiin opeopiskelijoiden järjestötoimintaan, organisaatioratkaisuihin ja käytäntöihin eri Pohjoismaissa sekä ideoitiin yhdessä tulevaisuutta. Keskusteluja käytiin muun muassa opettajien työajasta ja työehtosopimusten eroista eri maissa. Opetusneuvos Armi Mikkola opetus- ja kulttuuriministeriöstä kävi foorumin vieraana kertomassa suomalaisen opettajakoulutuksen erityispiirteistä.
Yksi viikonlopun tavoitteista oli edistää pohjoismaisten opettajaksi opiskelevien yhteistyötä ja vuorovaikutusta. Opettajien ja opettajaksi opiskelevien asema ja arvostus vaihtelee paljon eri Pohjoismaissa, mutta erityisen huolestuneita foorumin osallistujat olivat kuitenkin opiskelijakollegoidensa asemasta muualla maailmassa.
Meksikossa oli raportoitu 43 opettajaopiskelijan kadonneen jäljettömiin mielenosoituksen ja ampumavälikohtauksen jälkeen. Studerandeforumin osallistujien allekirjoittamassa julkilausumassa vaadittiin sieppaajia vastuuseen ja turvallista työympäristöä opettajille sekä opettajaopiskelijoille kaikkialla maailmassa.
Nordiska Lärarorganisationers Samrådet NLS on pohjoismaisten opettajajärjestöjen yhteistyöelin. Siihen kuuluu 18 pohjoismaista järjestöä, jotka edustavat 600 000 opettajaa viidestä maasta ja kolmelta itsehallintoalueelta. NLS tarkoituksena on edistää vuorovaikutusta jäsenjärjestöjen välillä sekä tukea opettajien edunvalvontaa pohjoismaiden kesken. NLS listaa yhdeksi tärkeimmistä tehtävistään opettajien aseman vahvistamisen pohjoismaissa.