7.11.2014

Pohjoismaiden opettajaopiskelijat vaativat turvallisia työoloja

NLS Studerandeforum tarjoaa yhteistyökanavan Pohjoismaiden opettajaopiskelijoille.

Soolibooli 5/14

NLS Studerandeforum 2014. Keskellä SOOLin puheenjohtajan Maiju Laurila sekä Armi Mikkola opetus- ja kulttuuriministeriöstä, vasemmalla NLS:n Anders Rusk.

Nordiska Lärarorganisationers Samrådetin (NLS) Studerandeforum eli pohjoismaisten opettajaopiskelijoiden vuotuinen keskustelufoorumi kokoontui Helsingissä viikonloppuna 10.–12. lokakuuta. Mukana oli tänä vuonna opettajaopiskelijoita Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Grönlannista ja Färsaarilta. Suomea viikonlopun aikana edusti SOOLin lisäksi ruotsinkielisessä opettajankoulutuksessa opiskelevien FSLF eli Finlands Svenska Lärarstuderandes Förening.

Viikonlopun aikana tutustuttiin opeopiskelijoiden järjestötoimintaan, organisaatioratkaisuihin ja käytäntöihin eri Pohjoismaissa sekä ideoitiin yhdessä tulevaisuutta. Keskusteluja käytiin muun muassa opettajien työajasta ja työehtosopimusten eroista eri maissa. Opetusneuvos Armi Mikkola opetus- ja kulttuuriministeriöstä kävi foorumin vieraana kertomassa suomalaisen opettajakoulutuksen erityispiirteistä.

Yksi viikonlopun tavoitteista oli edistää pohjoismaisten opettajaksi opiskelevien yhteistyötä ja vuorovaikutusta. Opettajien ja opettajaksi opiskelevien asema ja arvostus vaihtelee paljon eri Pohjoismaissa, mutta erityisen huolestuneita foorumin osallistujat olivat kuitenkin opiskelijakollegoidensa asemasta muualla maailmassa.

Meksikossa oli raportoitu 43 opettajaopiskelijan kadonneen jäljet­­tömiin mielenosoituksen ja ampumavälikohtauksen jälkeen. Studerandeforumin osallistujien allekirjoittamassa julkilausumassa vaadittiin sieppaajia vastuuseen ja turvallista työympäristöä opettajille sekä opettajaopiskelijoille kaikkialla maailmassa.

Nordiska Lärarorganisationers Samrådet NLS on pohjoismaisten opettajajärjestöjen yhteistyöelin. Siihen kuuluu 18 pohjoismaista järjestöä, jotka edustavat 600 000 opettajaa viidestä maasta ja kolmelta itsehallintoalueelta. NLS tarkoituksena on edistää vuorovaikutusta jäsenjärjestöjen välillä sekä tukea opettajien edunvalvontaa pohjoismaiden kesken. NLS listaa yhdeksi tärkeimmistä tehtävistään opettajien aseman vahvistamisen pohjoismaissa.


Lisää aiheesta

17.2.2025

Opintojen ohella tehty työ voi myös tukea opettajuutta

Opiskelijoiden taloustilanteen heikentyessä yhä useampi päätyy tekemään töitä opintojen ohella.

17.2.2025

Riittävän hyvä työnhakuun – Parhaat vinkit työnhakijalle

Työnhaku on haastava taitolaji ja tästä jutusta saat kevään parhaat vinkit siihen!

13.2.2025

SOOLin kunta- ja aluevaalitavoitteet: "Laadukas opetus – hyvinvoiva tulevaisuus"

SOOLin kunta- ja aluevaalitavoitteissa nousee esille neljä kärkiteemaa: opettajien hyvinvointi, opetustoimen resurssit, oppilaiden osallisuus ja yhdenvertaisuus sekä kouluyhteisön hyvinvointi. Etenkin kuntavaalit ovat tulevan työelämän kannalta opeopiskelijoille merkittävä paikka vaikuttaa.

18.11.2024

Töissä opintojen ohella: Tasapainoilua arkihaasteiden pyörteissä

Moni opeopiskelija työskentelee opintojensa ohella erilaisissa osa-aikaisissa tehtävissä. Syitä on monenlaisia, mutta tärkein niistä on raha. Suomen hallituksen toimet puskevat opiskelijoita entistä enemmän työpaikoille ensisijaisen opiskelun ohella, mikä saattaa kuormittaa jo ennestään uupuneita opiskelijoita.

8.10.2024

Opettajarekisteri nyt – turvallisuus ja opettajan profession arvostus ei voi jäädä vain puheeksi

Opettajaopiskelijat eivät halua, että opettajan tutkinnon arvoa heikennetään antamalla olettaa opettajan profession olevan kenen tahansa hoidettavissa. Opettajarekisterin luominen ja opettajan ammattinimikkeen suojaaminen toisivat turvaa sijaisuustilanteeseen ja opettajaksi opiskelevan tulevaisuuden työllisyystilanteeseen.

Jaa sivu somessa

Tweet