7.11.2014

Pohjoismaiden opettajaopiskelijat vaativat turvallisia työoloja

NLS Studerandeforum tarjoaa yhteistyökanavan Pohjoismaiden opettajaopiskelijoille.

Soolibooli 5/14

NLS Studerandeforum 2014. Keskellä SOOLin puheenjohtajan Maiju Laurila sekä Armi Mikkola opetus- ja kulttuuriministeriöstä, vasemmalla NLS:n Anders Rusk.

Nordiska Lärarorganisationers Samrådetin (NLS) Studerandeforum eli pohjoismaisten opettajaopiskelijoiden vuotuinen keskustelufoorumi kokoontui Helsingissä viikonloppuna 10.–12. lokakuuta. Mukana oli tänä vuonna opettajaopiskelijoita Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Grönlannista ja Färsaarilta. Suomea viikonlopun aikana edusti SOOLin lisäksi ruotsinkielisessä opettajankoulutuksessa opiskelevien FSLF eli Finlands Svenska Lärarstuderandes Förening.

Viikonlopun aikana tutustuttiin opeopiskelijoiden järjestötoimintaan, organisaatioratkaisuihin ja käytäntöihin eri Pohjoismaissa sekä ideoitiin yhdessä tulevaisuutta. Keskusteluja käytiin muun muassa opettajien työajasta ja työehtosopimusten eroista eri maissa. Opetusneuvos Armi Mikkola opetus- ja kulttuuriministeriöstä kävi foorumin vieraana kertomassa suomalaisen opettajakoulutuksen erityispiirteistä.

Yksi viikonlopun tavoitteista oli edistää pohjoismaisten opettajaksi opiskelevien yhteistyötä ja vuorovaikutusta. Opettajien ja opettajaksi opiskelevien asema ja arvostus vaihtelee paljon eri Pohjoismaissa, mutta erityisen huolestuneita foorumin osallistujat olivat kuitenkin opiskelijakollegoidensa asemasta muualla maailmassa.

Meksikossa oli raportoitu 43 opettajaopiskelijan kadonneen jäljet­­tömiin mielenosoituksen ja ampumavälikohtauksen jälkeen. Studerandeforumin osallistujien allekirjoittamassa julkilausumassa vaadittiin sieppaajia vastuuseen ja turvallista työympäristöä opettajille sekä opettajaopiskelijoille kaikkialla maailmassa.

Nordiska Lärarorganisationers Samrådet NLS on pohjoismaisten opettajajärjestöjen yhteistyöelin. Siihen kuuluu 18 pohjoismaista järjestöä, jotka edustavat 600 000 opettajaa viidestä maasta ja kolmelta itsehallintoalueelta. NLS tarkoituksena on edistää vuorovaikutusta jäsenjärjestöjen välillä sekä tukea opettajien edunvalvontaa pohjoismaiden kesken. NLS listaa yhdeksi tärkeimmistä tehtävistään opettajien aseman vahvistamisen pohjoismaissa.


Lisää aiheesta

18.11.2024

Töissä opintojen ohella: Tasapainoilua arkihaasteiden pyörteissä

Moni opeopiskelija työskentelee opintojensa ohella erilaisissa osa-aikaisissa tehtävissä. Syitä on monenlaisia, mutta tärkein niistä on raha. Suomen hallituksen toimet puskevat opiskelijoita entistä enemmän työpaikoille ensisijaisen opiskelun ohella, mikä saattaa kuormittaa jo ennestään uupuneita opiskelijoita.

8.10.2024

Opettajarekisteri nyt – turvallisuus ja opettajan profession arvostus ei voi jäädä vain puheeksi

Opettajaopiskelijat eivät halua, että opettajan tutkinnon arvoa heikennetään antamalla olettaa opettajan profession olevan kenen tahansa hoidettavissa. Opettajarekisterin luominen ja opettajan ammattinimikkeen suojaaminen toisivat turvaa sijaisuustilanteeseen ja opettajaksi opiskelevan tulevaisuuden työllisyystilanteeseen.

24.9.2024

Hallitus leikkaamassa opettajien täydennyskoulutuksesta

Aikuiskoulutustuen lakkauttamisen jälkeen hallituksen budjettiesityksessä vaikeutetaan jatkuvaa oppimista taas erityisen haitallisella tavalla.

19.8.2024

Samasta työstä kuuluu saada sama palkka

Opettajien määräaikaisuuksia koskevat käytänteet ovat epäoikeudenmukaisia eivätkä toimi. Määräaikaiset opettajat eivät pääsääntöisesti ole oikeutettuja kesäloman aikaiseen palkkaan, ja koko kouluvuoden töissä ollut opettaja jää kesän ajaksi työttömäksi.

15.8.2024

Isoja muutoksia työttömyysturvaan – kassaan liittyminen kannattaa silti edelleen

Opettajan uran alussa työsuhteet ovat usein lyhyitä, ja välissä on työttömyysjaksoja. Liittymällä työttömyyskassan jäseneksi voi jo opiskeluaikaisilla työsuhteilla kartuttaa tulevaa työttömyysturvaansa. Tänä vuonna tulee voimaan useita ansiopäivärahan tasoon ja työssäoloehdon kertymiseen liittyviä muutoksia.

Jaa sivu somessa

Tweet