16.5.2014

Parasta elämässä

Olen oppinut, kuinka perusteellista ja asiantuntevaa työtä SOOLissa tehdään.

JAAKKO SARMOLA
Soolibooli 3/14

Vuonna 2001 minusta tuli opettaja. Se oli monella tapaa hämmentävää, sillä vuotta aiemmin olin ollut opiskelija-aktiivi ja graduntekijä, eikä opettajan pedagogisia opintojakaan ollut vielä tehty minkään vertaa. Opintojeni alussa en ollut pitänyt opettajuutta edes mitenkään erityisen tavoiteltavana.

Viimeisen opiskeluvuoteni aluksi vakuutin itselleni, että valmistuminen on oikeasti edessä, ja ammattikin on tarjolla. Kuin vahvistaakseni tavoitettani liityin SOOLiin ja maksoin elämäni ensimmäisen kerran OAJ:n jäsenmaksun. SOOL-aktiivi en kyllä millään tavalla ollut. Sen sijaan pääsin toteuttamaan itseäni ylioppilaskunnassa, mutta kaikesta huolimatta sain opintoni valmiiksi. Vappuna 2001 luulinkin riisuneeni haalarini viimeisen kerran.

Ensimmäinen työpaikka pian valmistumisen jälkeen tuntui – niin kuin arvata sopii – huikealta. Kokonaisen vuoden ajan saisin toteuttaa käytännössä kaikkea juuri oppimaani. No, eihän se arki ollut ihan sellaista kuin opetusharjoittelussa olin ymmärtänyt. Totta puhuen ero oli huima. Eniten yllätyin kaikesta siitä työstä, josta auskuvuonna ei ollut puhuttu vahingossakaan. Ohjaavia opettajiani muistan vain hyvällä, aineenopettajaopintojen rakennetta en.

Kuten kuuluisa Siperia, myös työ itsessään opetti. Vähitellen opin olemaan tekemättä aivan kaikkea, minkä olisin voinut tehdä. Ymmärsin, että opettajalla täytyy olla myös omaa elämää. Hyvien työkavereiden ja mukavien oppilaiden (todellakin!) ansiosta en edes harkinnut alan vaihtoa, vaikka osa opiskelijakavereistani ei lopulta jäänytkään opettajan töihin.

Vakituinen työpaikka toi elämään kaivattua turvaa ja tulevaisuudenuskoa. Pian sen jälkeen löysin itseni OAJ:n paikallisyhdistyksen hallituksesta, ja erilaisten luottamustehtävien hoito on jatkunut nyt kymmenkunta vuotta. Erityisen kiinnostavana olen pitänyt tänä keväänä päättynyttä kauttani OAJ:n hallituksessa ja erityisesti opiskelijatoimikunnassa. Olen oppinut, kuinka perusteellista ja asiantuntevaa työtä SOOLissa tehdään. Samalla olen ollut otettu siitä, kuinka hyvin tällaisen myöhäisherännäisen ajatukset on otettu liitossanne vastaan.

Onnekseni olen saanut tehdä sitä työtä, joihin sain koulutuksen, ja samalla olen voinut hyödyntää opintojen aikana hankittuja kokemuksia yhteisten asioiden hoitamisesta. Tässä onkin tärkein viesti, jonka haluan välittää: Luota siihen, että olet oikealla alalla. Tee opiskeluaikanasi muutakin kuin opintojasi. Malta silti valmistua. Nauti siitä, että pääset tekemään hienoa työtä, jolla on oikea tarkoitus. Vaikka arki olisikin joskus raskasta, älä anna periksi.

Viime helmikuussa kaivoin haalarini esiin lähes 13 vuoden tauon jälkeen, kun osallistuin ensimmäistä kertaa elämässäni SOOLin Talvipäiville. Samassa yhteydessä löysin sattumalta SOOLin jäsenkorttini vuodelta 2000. Moni nostalginen muisto palautui mieleeni, mutta samalla sain kokea jotakin uutta ja unohtumatonta. Kiitos, SOOL!

Kirjoittaja on OAJ:n hallituksen jäsen ja opiskelijatoimikunnan puheenjohtaja.


Lisää aiheesta

18.11.2024

Töissä opintojen ohella: Tasapainoilua arkihaasteiden pyörteissä

Moni opeopiskelija työskentelee opintojensa ohella erilaisissa osa-aikaisissa tehtävissä. Syitä on monenlaisia, mutta tärkein niistä on raha. Suomen hallituksen toimet puskevat opiskelijoita entistä enemmän työpaikoille ensisijaisen opiskelun ohella, mikä saattaa kuormittaa jo ennestään uupuneita opiskelijoita.

8.10.2024

Opettajarekisteri nyt – turvallisuus ja opettajan profession arvostus ei voi jäädä vain puheeksi

Opettajaopiskelijat eivät halua, että opettajan tutkinnon arvoa heikennetään antamalla olettaa opettajan profession olevan kenen tahansa hoidettavissa. Opettajarekisterin luominen ja opettajan ammattinimikkeen suojaaminen toisivat turvaa sijaisuustilanteeseen ja opettajaksi opiskelevan tulevaisuuden työllisyystilanteeseen.

24.9.2024

Hallitus leikkaamassa opettajien täydennyskoulutuksesta

Aikuiskoulutustuen lakkauttamisen jälkeen hallituksen budjettiesityksessä vaikeutetaan jatkuvaa oppimista taas erityisen haitallisella tavalla.

19.8.2024

Samasta työstä kuuluu saada sama palkka

Opettajien määräaikaisuuksia koskevat käytänteet ovat epäoikeudenmukaisia eivätkä toimi. Määräaikaiset opettajat eivät pääsääntöisesti ole oikeutettuja kesäloman aikaiseen palkkaan, ja koko kouluvuoden töissä ollut opettaja jää kesän ajaksi työttömäksi.

15.8.2024

Isoja muutoksia työttömyysturvaan – kassaan liittyminen kannattaa silti edelleen

Opettajan uran alussa työsuhteet ovat usein lyhyitä, ja välissä on työttömyysjaksoja. Liittymällä työttömyyskassan jäseneksi voi jo opiskeluaikaisilla työsuhteilla kartuttaa tulevaa työttömyysturvaansa. Tänä vuonna tulee voimaan useita ansiopäivärahan tasoon ja työssäoloehdon kertymiseen liittyviä muutoksia.

Jaa sivu somessa

Tweet