16.5.2014

Parasta elämässä

Olen oppinut, kuinka perusteellista ja asiantuntevaa työtä SOOLissa tehdään.

JAAKKO SARMOLA
Soolibooli 3/14

Vuonna 2001 minusta tuli opettaja. Se oli monella tapaa hämmentävää, sillä vuotta aiemmin olin ollut opiskelija-aktiivi ja graduntekijä, eikä opettajan pedagogisia opintojakaan ollut vielä tehty minkään vertaa. Opintojeni alussa en ollut pitänyt opettajuutta edes mitenkään erityisen tavoiteltavana.

Viimeisen opiskeluvuoteni aluksi vakuutin itselleni, että valmistuminen on oikeasti edessä, ja ammattikin on tarjolla. Kuin vahvistaakseni tavoitettani liityin SOOLiin ja maksoin elämäni ensimmäisen kerran OAJ:n jäsenmaksun. SOOL-aktiivi en kyllä millään tavalla ollut. Sen sijaan pääsin toteuttamaan itseäni ylioppilaskunnassa, mutta kaikesta huolimatta sain opintoni valmiiksi. Vappuna 2001 luulinkin riisuneeni haalarini viimeisen kerran.

Ensimmäinen työpaikka pian valmistumisen jälkeen tuntui – niin kuin arvata sopii – huikealta. Kokonaisen vuoden ajan saisin toteuttaa käytännössä kaikkea juuri oppimaani. No, eihän se arki ollut ihan sellaista kuin opetusharjoittelussa olin ymmärtänyt. Totta puhuen ero oli huima. Eniten yllätyin kaikesta siitä työstä, josta auskuvuonna ei ollut puhuttu vahingossakaan. Ohjaavia opettajiani muistan vain hyvällä, aineenopettajaopintojen rakennetta en.

Kuten kuuluisa Siperia, myös työ itsessään opetti. Vähitellen opin olemaan tekemättä aivan kaikkea, minkä olisin voinut tehdä. Ymmärsin, että opettajalla täytyy olla myös omaa elämää. Hyvien työkavereiden ja mukavien oppilaiden (todellakin!) ansiosta en edes harkinnut alan vaihtoa, vaikka osa opiskelijakavereistani ei lopulta jäänytkään opettajan töihin.

Vakituinen työpaikka toi elämään kaivattua turvaa ja tulevaisuudenuskoa. Pian sen jälkeen löysin itseni OAJ:n paikallisyhdistyksen hallituksesta, ja erilaisten luottamustehtävien hoito on jatkunut nyt kymmenkunta vuotta. Erityisen kiinnostavana olen pitänyt tänä keväänä päättynyttä kauttani OAJ:n hallituksessa ja erityisesti opiskelijatoimikunnassa. Olen oppinut, kuinka perusteellista ja asiantuntevaa työtä SOOLissa tehdään. Samalla olen ollut otettu siitä, kuinka hyvin tällaisen myöhäisherännäisen ajatukset on otettu liitossanne vastaan.

Onnekseni olen saanut tehdä sitä työtä, joihin sain koulutuksen, ja samalla olen voinut hyödyntää opintojen aikana hankittuja kokemuksia yhteisten asioiden hoitamisesta. Tässä onkin tärkein viesti, jonka haluan välittää: Luota siihen, että olet oikealla alalla. Tee opiskeluaikanasi muutakin kuin opintojasi. Malta silti valmistua. Nauti siitä, että pääset tekemään hienoa työtä, jolla on oikea tarkoitus. Vaikka arki olisikin joskus raskasta, älä anna periksi.

Viime helmikuussa kaivoin haalarini esiin lähes 13 vuoden tauon jälkeen, kun osallistuin ensimmäistä kertaa elämässäni SOOLin Talvipäiville. Samassa yhteydessä löysin sattumalta SOOLin jäsenkorttini vuodelta 2000. Moni nostalginen muisto palautui mieleeni, mutta samalla sain kokea jotakin uutta ja unohtumatonta. Kiitos, SOOL!

Kirjoittaja on OAJ:n hallituksen jäsen ja opiskelijatoimikunnan puheenjohtaja.


Lisää aiheesta

17.2.2025

Opintojen ohella tehty työ voi myös tukea opettajuutta

Opiskelijoiden taloustilanteen heikentyessä yhä useampi päätyy tekemään töitä opintojen ohella.

17.2.2025

Riittävän hyvä työnhakuun – Parhaat vinkit työnhakijalle

Työnhaku on haastava taitolaji ja tästä jutusta saat kevään parhaat vinkit siihen!

13.2.2025

SOOLin kunta- ja aluevaalitavoitteet: "Laadukas opetus – hyvinvoiva tulevaisuus"

SOOLin kunta- ja aluevaalitavoitteissa nousee esille neljä kärkiteemaa: opettajien hyvinvointi, opetustoimen resurssit, oppilaiden osallisuus ja yhdenvertaisuus sekä kouluyhteisön hyvinvointi. Etenkin kuntavaalit ovat tulevan työelämän kannalta opeopiskelijoille merkittävä paikka vaikuttaa.

18.11.2024

Töissä opintojen ohella: Tasapainoilua arkihaasteiden pyörteissä

Moni opeopiskelija työskentelee opintojensa ohella erilaisissa osa-aikaisissa tehtävissä. Syitä on monenlaisia, mutta tärkein niistä on raha. Suomen hallituksen toimet puskevat opiskelijoita entistä enemmän työpaikoille ensisijaisen opiskelun ohella, mikä saattaa kuormittaa jo ennestään uupuneita opiskelijoita.

8.10.2024

Opettajarekisteri nyt – turvallisuus ja opettajan profession arvostus ei voi jäädä vain puheeksi

Opettajaopiskelijat eivät halua, että opettajan tutkinnon arvoa heikennetään antamalla olettaa opettajan profession olevan kenen tahansa hoidettavissa. Opettajarekisterin luominen ja opettajan ammattinimikkeen suojaaminen toisivat turvaa sijaisuustilanteeseen ja opettajaksi opiskelevan tulevaisuuden työllisyystilanteeseen.

Jaa sivu somessa

Tweet