28.8.2023

Paha, pahempi, opinnäytetyö – vai onko sittenkään?

Tässä jutussa käymme läpi muutamia opinnäytetyön tekemiseen liittyviä kipukohtia, ja vinkkejä siihen, miten niistä voi päästä yli. Vinkkejä saa käyttää, olla käyttämättä tai poimia itselleen sopivat vinkit. Juttuun on haastateltu opettajaopiskelijoita, joille opinnäytetyön kirjoittaminen on ajankohtaista tai jo takana päin.

OONA KOSKINEN
Opeopiskelija 3/23


Opinnäytetyön tekeminen voi näyttää monenlaiselta – tässä kuva jutun kirjoittajan prosessista. Kuva: Oona Koskinen.

Kurssit kasassa, harjoittelut tehty, opintokokonaisuudet koottu. Ja sitten olisi vielä se. Opinnäytetyö. Tuo korkeakoulun kammoksuttu loppueste – final boss – jota ilman et saa papereita käteen. Monille ajatus on jo ennen aloitusta todella vastenmielinen, työn teon tylsyyden, laajuuden tai haastavuuden tähden. Toiset lähtevät prosessiin intoa uhkuen: tässä on nyt viimeinen näytön paikka! 

Se on asenteesta kiinni

Meillä on äärimmäisiä esimerkkejä ihmisistä, jotka tekivät pro gradu -tutkielmansa (ja hyvä etteivät koko maisterintutkintoa) pariin viikkoon, ja toisaalta joillain voi mennä toistakymmentä vuotta, ennen kuin työ on lopullisesti taputeltu. Joillain aloilla opintojen räätälöinti omiin tavoitteisiin on jokseenkin helppoa, mutta opetusalan opinnoissa on kuitenkin yleensä esimerkiksi harjoittelu, jonka takia tutkintoa ei voi suorittaa niin vapaasti aikataulut huomioon ottaen, kuin monilla muilla aloilla. 

Opinnäytetyön laatimiseen liittyykin monia narratiiveja, asenteita ja suuria tunteita. Prosessiin lähtiessä kannattaakin miettiä, että miksi itse kokee opinnäytetyön sellaisena, kuin sen on. Tiedämme oppimisen ammattilaisina jo, että ei oppilaidenkaan pelottelu jostain koulutyöstä auta heitä yhtään, joten miksi tekisimme saman itsellemme? Ja toisaalta, sättisimmekö oppilasta, joka ei kykene haastavaan tehtävään oitis? Omista asenteista tekemistä kohtaan pitää olla kriittinen, ja itselleen tulee olla armollinen.

Vinkit:

  • Mieti, mitä tämä opinnäytetyö sinulle merkitsee ja asennoidu tekemiseen sen mukaan.
  • Mieti, miten paljon aikaa ja resursseja sinulla on käytettävissä opinnäytetyön tekemiseen ja laadi sen mukainen aikataulu ja tavoite.

Löydä oma tyylisi

Korkeakouluopinnot, varsinkin yliopistossa, ovat lähtökohtaisesti akateemisia ja usein kuulee moitittavan opettajaopintojen etäisyyttä käytännön työstä. Kaikki, kuten aineenopettajaopiskelijat, eivät saa varsinaisesti koulusta valmistuessaan ammattitutkintoa, vaan akateemisen tutkinnon, jolla olet kelpoinen tiettyihin ammatteihin. Akateeminen jo sanana viittaa teorialähtöisyyteen, opiskeluun ja järkeilyyn, ja nämä ovat niitä taitoja, joita myös opinnäytetyössämme edellytetään, mitataan ja prosessin edetessä myös kehitetään.

Kirjallinen opinnäytetyö onkin yleinen tapa toteuttaa tämä viimeinen koitos, vaikka laajasta tutkimuksesta poiketen se voi olla myös esimerkiksi materiaalipaketti, kirjallisuuskatsaus, sekä sen voi tehdä monin paikoin pareittain, eri kielillä, ja luovuus on sallittua. Ota siis selvää vaihtoehdoistasi, ja voit löytää itsellesi mieluisan tavan tehdä opinnäytetyö.

”On ihan sinun omissa käsissäsi,
miten paljon haastetta
haluat ottaa.”

Aiheen valinnan tärkeyttä opinnäytetyön prosessin osana ei voi painottaa liikaa. Sekin heijastelee paljon sitä, miten asennoidut opinnäytetyön tekemiseen. Monille opetusalan opiskelijoille opinnäytetyö voi olla vain väliaskelma siihen unelma-ammattiin, mutta se on myös loistava tilaisuus oppia vielä vähän.

Haluatko, saada opinnäytetyöstä lisää ammattitaitoa, joka auttaa sinua työssäsi? Haluatko valita aiheen, joka sallii nopean ja vaivattoman tutkimuksen? Haluatko extrahaastavan tai luovan aiheen, jossa olet seuraava uraauurtava tutkija? On ihan sinun omissa käsissäsi, miten paljon haastetta haluat ottaa.

Vinkit:

  • Valitse kiinnostava aihe, jonka kanssa jaksat työskennellä.
  • Rajaa aihe siten, että resurssisi riittävät sen tutkimiseen.
  • Usko omaan asiantuntijuuteesi ja pyri laajentamaan sitä relevantilla aiheella.

Pidä pallo pyörimässä

Harjoittelun lisäksi opinnäytetyön laatiminen voi olla se osa opintoja, joka vaatii paljon huomiota, aika, ajatustyötä – ja myös sitä työtä. Monilla ei kuitenkaan ole saatavilla sitä luksusta, että voisi tehdä opinnäyteretriitin mökissä metsän siimeksessä täydellä fokuksella, koska onhan meillä elämäkin! Tässä kohtaa ohjaus ja itsensä johtaminen tulevat kuvioihin. 

On tärkeää, että ohjaaja on sellainen, joka tukee sinua tavoitteissasi, pyritpä sitten saamaan hyvän arvosanan, tekemään opinnäytetyön nopeasti alta pois, taikka kehittämään omaa kirjoittamistasi. Älä pelkää pyytää ohjaajan vaihtamista, jos et tule nykyisen kanssa toimeen, jos siltä tuntuu.

Lisäksi vertaistuki ja muu tukiverkosto voi toimia valtavana apuna opinnäytetyötä kirjoittaessa; ystäviä voi pyytää lukemaan luonnoksia, aiheita ja ideoita voi pallotella ja oman tutkimuksen ongelmia ja kipukohtia voi pyrkiä ratkaisemaan ystävien kanssa. On hyvä saada palautetta koko ajan ja jatkuvasti, joten älä pelkää pyytää sitä.

On myös tärkeää, että löytää itselleen sopivan rytmin tekemiseen ja että sitä opinnäytetyötä tekee. Suurta, itsenäistä projektia tehdessä voi oppia myös ajanhallinnan ja itsensä johtamisen taitoja. Meillä kaikilla on myös erilaiset ajalliset rajoitteet, kuten valmistumisen määräaika, viikossa käytettävien tuntien rajallisuus tai muuta vastaavaa. Tässäkin on vain tärkeää kokeilla ja löytää itselleen sopivia tapoja, mutta alla muutama vinkki siihen, miten opinnäytetyön pallon saa pidettyä pyörimässä.

Vinkit:

  • Avaa opinnäytetyö joka päivä edes 10 minuutiksi, niin se pysyy muistissa koko ajan. Vielä parempi jos kirjoitat ja editoit tekstiä tai luet lähteitä joka päivä.
  • Tee realistinen, mutta tarpeeksi väljä aikataulu, jonka puitteissa saat homman valmiiksi, vaikka välillä tulisi mutkia matkaan.
  • Tarkasta, oletko aikataulussa esimerkiksi joka viikko, jotta pysyt tekemisestä kärryillä ja voit muokata aikatauluasi tarpeen mukaan /ottaa siinä kiinni.
  • Älä koskaan lopeta niin, että kirjoitat lauseen tai kappaleen loppuun, vaan jätä itsellesi tarkoituksella seuraavalle päivälle hyvä kohta, mistä jatkaa.
  • Käytä ajallisia intervalleja, eli niin sanottua pomodoro-tekniikkaa, jossa vuorottelet työskentelyä ja pieniä taukoja.
  • Lisäksi juhli pieniä onnistumisia aina välillä – epäsäännölliset dopamiinipiikit pitävät aivosi motivoituneina.

Se ei ole aina kivaa

Kuten sanottua, opinnäytetyö on tärkeä näytön paikka, mutta toisaalta se voi olla vain keino päästä haluamaansa ammattiin. Siksi se voi tuntua pakkopullalta ja kohtuuttoman isolta yksittäiseltä osalta omia opintoja, ja sitä se varmasti meille monille onkin. Lisäksi meistä löytyy paljon perfektionisteja, joille voi olla vaikeaa aloittaa tai jatkaa tekemistä epätäydellisyyden pelossa. 

Toisille taas opinnäytetyö on tilaisuus uppoutua itselleen haastavaan aiheeseen tai mahdollisuus haastaa itsensä eri tavalla, kuin aiemmin opinnoissa. Kuten sanottua, omalla tavoitteenasettelulla ja sen mukaan tekemällä pääsee jo pitkälle.

Mikä opinnäytetyön tekemisestä voi tehdä vielä vaikeampaa, on sen pitkittyminen. Jotta välttyy siltä ylimääräiseltä stressiltä, että miettii, että pitäisi tehdä, on tärkeää vain tehdä. Vanha viisaus kuuluukin, että paras työ on tehty työ. Lisäksi et pysty tekemään muuta kuin parhaasi. Näillä sanoilla ja vinkeillä toivotan onnea koetukseen, ja yhtään urakan vaikeutta väheksymättä sanon, että sinä pystyt siihen! 


Lisää aiheesta

18.11.2024

Koulu kaiken ratkaisuna

Korkeakoulujen autonomia suojaa opettajankoulutuksen kehitystä esimerkiksi poliittisilta erimielisyyksiltä.

18.11.2024

Parikandi – kirous vai siunaus?

Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa siirryttiin keväällä 2024 käytäntöön, jossa kandidaatintutkielma pitää kirjoittaa parin kanssa. Tieto tuli opiskelijoille melko yllättäen ja aiheutti hämmennystä. Mistä parin löytäisi, ja miten yhdistää ajatukset ja taidot tärkeään opinnäytetyöhön toisen kanssa?

14.11.2024

Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle

Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.

23.9.2024

Tärkeää tulevaisuuden työtä

MIRA LAURINANTTI | Blogi

27.8.2024

Vuoden harjoittelunohjaaja Pasi Sorjonen: Ei voi olla aidosti läsnä ellei kasva omaksi itsekseen

Helsingissä Viikin normaalikoulussa erityisopetuksen lehtorina toimiva Pasi Sorjonen on Vuoden harjoittelunohjaaja 2024. Opetusharjoittelijoiden mukaan hän kohtaa oppilaansa lämmöllä ja harjoittelijansa kollegoina. Pasi luo ympärilleen turvallisen tilan ja ympäristön missä kohdata, oppia, kokeilla ja epäonnistua. SOOL teki valinnan jäsenistöltä saatujen ehdotusten perusteella.

Jaa sivu somessa

Tweet