17.2.2025

Opintojen ohella tehty työ voi myös tukea opettajuutta

Opiskelijoiden taloustilanteen heikentyessä yhä useampi päätyy tekemään töitä opintojen ohella.

SAARA VUORINEN
Opeopiskelija 1/25


Aino Kovalaisen mielestä opintojen ohella tehty työ on ollut hyödyksi myös opettajaopinnoissa ja toisin päin.

Työt tuovat tervetullutta helpotusta talouteen, mutta moni on huolissaan töiden kuormittavuudesta ja opintojen viivästymisestä töiden vuoksi. Opettajaksi opiskeleville opettajan sijaisuudet tukisivat loistavasti opintoja, mutta niiden ajoittuminen arkipäiviin aiheuttaa päällekkäisyyttä läsnäolopakollisten luentojen ja muiden opintojen kanssa. Sijaisuudet voivat myös kuormittaa entisestään hektistä arkea. 

Aino Kovalainen ja Marja Kaisanlahti ovat löytäneet opintojen oheen työt, jotka joustavat ja tukevat samalla myös opettajaopintoja. Ainon työt laivalla ovat alkaneet jo ennen opintojen aloittamista ja jatkuneet joustavasti kesä- ja viikonlopputöinä koko opiskeluajan. Marjalla kesällä tehdyt leiriohjaajan työt ovat olleet mukavaa kesäloman tekemistä, ja niistä on saanut hyvää vahvistusta omalle opettajaidentiteetille. Parhaimmillaan työt ovat tuoneet myös hyvää rajausta opintojen ja arjen välille.

Laivatyön monipuolisuus tuo taitoja myös opettajuuteen

Aino Kovalainen haki töitä jo ennen opintojen aloittamista ja päätyi hakemaan laivalle töihin, koska oli kuullut työn olevan taloudellisesti kannattavaa ja monipuolista. Alun perin hän haki avoimella hakemuksella myymäläpuolelle, mutta päätyi hyvin pian viihdepuolelle lasten leikki- ja viihdeohjaajaksi. 
Laivatyö on opettajaopiskelijalle kiehtovaa. Työpäivät ovat intensiivisiä, mutta vastapainona työympäristö on ainutlaatuinen. 

– Laivalla on ihanaa! Ihmiset aina luulee, että me nukutaan kakkoskannella ja juhlitaan koko ajan, mutta ei. Mulla on oma hytti ihan siellä yläkansilla ja työt on tarkkaan rajattu työaikana, ja vapaat tulee työpäivien mukaan. Jos olen seitsemän päivää töissä, saan siihen perään seitsemän päivää vapaata, Aino tiivistää.

Lukuvuoden aikana hän työskentelen enimmäkseen loma-aikoina ja satunnaisia viikonloppuja. Pitkien työputkien ansiosta palkkakin on hyvä verrattuna moneen muuhun opintojen kanssa sopivaan työhön.

Laivatyöhön kuuluu asiakaspalvelua sekä turvallisuustehtäviä, mutta myös mahdollisesti ravintola- ja myymäläpuolella auttamista. Nopeatempoinen ja kansainvälinen ympäristö kehittää organisointikykyä ja paineensietoa.

– On iso hyöty, että kohtaa paljon erilaisia perheitä ja taustoja. Kouluissa on samanlaista moninaisuutta. Laivan leikinohjaajana olen myös oppinut tunnistamaan tilanteita, joissa pitää puuttua asioihin ja missä menee oman osaamisen ja työtehtävien rajat. Etenkin turvallisuuskysymyksissä tämä taito tuntuu erityisen merkitykselliseltä opettajan työtä ajatellen, Aino pohtii.

Juuri turvallisuuskoulutus on hänen mukaansa merkittävin oppi ihmistenkohtaamisen ja esiintymiskokemuksen lisäksi. 

– Laivahan on turvallisuusorganisaatio. Meillä on todella laajat ja yksityiskohtaiset koulutukset. Tällä kokemuksella useiden satojen ihmisten ohjeistamisesta hätätilanteissa, ei parinkymmenen oppilaan hallinta luokkatilassa pelota enää ollenkaan, Aino toteaa laivatyön hyödyistä.

Oma opettajuus vahvistuu leiriohjaajana

Aktiivisena seurakuntanuorena Marja Kaisanlahdelle oli luontevaa hakeutua kotiseurakuntaansa leiriohjaajaksi jo heti opintojen alkupuolella. Vaikka arki luokanopettajaopinnoissa kuluu Rovaniemellä, loma-ajat on ollut luontevaa hyödyntää Tampereella työskentelyyn. 

– Mä oon kesät Tampereella vanhemmilla ja leirityön ansiosta saan myös lomailla, koska leiripäivien jälkeen saa suhteessa yhtä monta vapaata. Se on aika luksusta näin opiskelijana. Elän myös noilla kesän palkoilla aika pitkälle syksyyn, Marja tiivistää työarjestaan.

”Tehtävänannoissa huomaan,
jos työkaveri on myös
alan opiskelija.”

Leireillä päivät täyttyvät retkistä, peleistä ja lasten ohjaamisesta, mutta vastuu on suuri. Ohjaajan tehtävänä on huolehtia leiriläisten turvallisuudesta, viihtyvyydestä ja ryhmädynamiikasta. Marja kokee, että parasta työssä on lasten kanssa työskentely. 

– Leiriympäristössä sä oot niin paljon enemmän niiden lasten kanssa läsnä, kuin mitä ajattelen opettajan pystyvän olemaan siellä kouluarjessa. Välillä toivon, että sitten joskus koulussakin pystyisi olemaan samalla tavalla jokaiselle turvallinen aikuinen, Marja summaa leiriohjaajan ja opettajuuden eroista. 

Suurin oppi leiriohjaajana on ollut ryhmänhallintataidot ja erilaisten ihmisten kohtaamisen taito. 

– Kyllä mä huomaan, että esimerkiksi leikkien ja tehtävien ohjeistamisen ja esiintyminen on kehittyneet tässä hommassa tosi paljon. Tässä ollaan koko ajan esillä ja ryhmää pitää myös osata hallita tarkkaan sen yksilön kohtaamisen lisäksi, Marja pohtii.

Työkokemuksesta on hyötyä tulevaisuudessa

Vaikka laivatyö ja leiriohjaajan tehtävät ovat hyvin erilaisia, niissä on paljon yhtäläisyyksiä: molemmissa työtehtävissä korostuvat muun muassa vastuullisuus ja tiimityö. Marja ja Aino kokevat molemmat, että opintojen ohella tehty työ on ollut hyödyksi myös opettajaopinnoissa ja toisin päin. Opinnoista saatu ymmärrys pedagogiikasta ja oman osaamisen harjoittelu, ovat molempien mielestä ollut iso ilo.

– Huomaan, että minä ja muut opettajaopiskelijat katsotaan esimerkiksi niitä leikkihuoneen leluja paljon kriittisemmin kuin ne työkaverit, jotka ei opiskele tätä alaa, summaa Aino.

Marja vahvistaa myös opintojen hyödyt. 

– Tehtävänannoissa ja päiväohjelmien suunnitellussa huomaan, jos työkaveri on myös alan opiskelija. Se pedagoginen ote on ihan eri tavalla hallussa.

Ennen kaikkea Marja kuitenkin tunnistaa, että leirityöstä saatu työkokemus on hyödyksi tulevaisuudessa opettajan työtä hakiessa, vaikka välillä ohjaajantyöhön jääminenkin houkuttelee.

Myös Aino kokee, että työelämässä saadut kokemukset antavat varmuutta tulevaisuuden ammattiin. 

– Opettajana ei riitä, että tuntee opetettavat oppiaineet – täytyy myös osata toimia erilaisten ihmisten kanssa, hallita ryhmää ja mukautua muuttuviin tilanteisiin. Laivatyö on ollut tähän loistava harjoitteluympäristö.

Aino pohtii myös, että opettajaksi opiskeleville käytännön työkokemus on suuri etu työmarkkinoilla. Kun opinnot ja työkokemus tukevat toisiaan, valmistuminen tuntuu paitsi helpommalta myös mielekkäämmältä – ja tulevaisuuden ammattiin astuminen sujuu varmemmalla otteella.


Muista nämä, kun haet ja teet töitä opintojen ohella:

  • Hae rohkeasti ja monipuolisesti erilaisiin paikkoihin. Avoimet hakemukset toimivat yllättävän usein!
  • Kun saat opintoihisi liittyvän palkkatyön, liity SOOLin kautta Opetus ja tiede -kassaan. Voit kerryttää ansiosidonnaiseen työttömyspäivärahaan oikeuttavaa työssäoloehtoa jo opintojen aikana: sool.fi/tk
  • Pysy kärryillä tulotasostasi ja varmista Kelan sivuilta, että opintotukioikeutesi säilyy.


Marja Kaisanlahti on oppinut leiriohjaajana toimimaan erilaisten ihmisten kanssa ja ottamaan vastuuta.


Opeopiskelijan printtilehti on hiilineutraali painotuote. Sataprosenttisesti hiilineutraali painotuote saadaan, kun päästöjä vähennetään tuotannon jokaisessa vaiheessa. Jäljelle jäävät päästöt on kompensoitu Verified Carbon Standard (VCS) -sertifioidun ilmastoprojektin kautta täysimääräisesti. Kokonaisuutta valvoo puolueeton kolmas osapuoli.


Lisää aiheesta

Jaa sivu somessa

Tweet