Opettajuuteen kuuluu paljon
Mitä opettajuus sinulle tarkoittaa?
ENNI KESKI-SAARI
Opeopiskelija 2/23 pääkirjoitus
OPETTAJA, OHJAAJA, kasvattaja. Nämä ovat monelle opeopiskelijalle keskeisessä osassa osana omaa opintojen aikana rakentuvaa ammatti-identiteettiä. Mutta mitä opettajuus, ohjaajuus ja kasvattajuus oikein tarkoittavatkaan?
Omalla kohdallani opettaja-identiteetin rakentuminen on johtanut kiinnostuksen nousuun koulutusta koskeviin päätöksiin politiikassa. Eduskuntavaalit ovat nyt ohi ja tämän lehden ilmestyessä ehkä hallitusneuvottelutkin jo käyty. Vielä vajaat puoli vuotta sitten oli epävarmaa, mitkä teemat tulevat olemaan vaalien kärkiteemoja ja tuleeko koulutus olemaan yksi niistä.
KOULUTUS PÄÄTYIKIN olemaan keskeisessä osassa vaaleja. Vaalien alla puolueet olivat hyvin yksimielisiä (keskustaa lukuunottamatta) siitä, että koulutuksesta ei tule leikata, ja monet puolueet olivat myös sitä mieltä, että siihen tulisi panostaa. Saa kuitenkin nähdä, jäävätkö koulutuslupaukset vaaliajan juhlapuheiksi vai pidetäänkö omista lupauksista kiinni.
Hallitustunnusteluissa esitetyissä kysymyksissä kysyttiin muun muassa puolueiden toimia suomalaisen osaamis- ja koulutustason nostamiseen sekä luku-, kirjoitus- ja laskutaidon vahvistamiseen. Suoraa kysymystä koulutukseen lisättävistä kohdennetusta rahoituksesta ei tullut, saati suoraa sitoumusta leikkaamattomuuteen. Vuosia sitten koulutukseen tehdyt suuret leikkaukset ovat tosin seurauksillaan toivottavasti avanneet poliitikkojen silmät ymmärtämään, että koulutuksesta ei ole varaa leikata – päinvastoin tulevalla vaalikaudella koulutukseen tulisi panostaa.
Tulevana opettajana on mielenkiintoista seurata, miten tuleva hallitus muotoutuu ja millaisia päätöksiä tehdään.
VOISIN SIIS sanoa, että osa opettajuuttani on kiinnostus koulutukseen liittyvästä päätöksenteosta. Opettajuus tarkoittaa minulle myös monia opettajuuteen liittämiäni asioita, kuten turvallisen ympäristön luomisen, välittämisen ja tukena olemisen auttaen lapsia ja nuoria oppimaan. Opeopiskelijuuden kautta liitän myös opettajuuteen yhteisöllisyyden tunteen.
Kirjoittaessani tätä on SOOLin liittokokouksessa juuri valittu liitolle uusi hallitus. Kun opeopiskelijat kokoontuvat yhteen, on se sitten Talvipäivillä tai muissa tapahtumissa, tunnelma on lämmin ja yhteisöllinen. Toivon tämän yhteisöllisyyden tunteen jatkuvan myös työelämään. Tulemme opettamaan lapsia ja nuoria eri koulupolun tasoilla ja sen ulkopuolella. Opettajina tuemme toistemme tehtäviä oppijoiden polulla seuraaviin elämänvaiheisiin. Se jos jokin on yhteisöllistä.
Mitä opettajuus sinulle tarkoittaa?