Opettajan ei tarvitse pukeutua mihinkään rooliin
SOOL on valinnut vuoden 2015 harjoittelunohjaajaksi Juha Ståhlbergin Rauman normaalikoulusta. Valinta tehtiin jäsenistöltä saatujen esitysten sekä SOOLin Suositukset opetusharjoittelulle -julkaisussa määriteltyjen hyvän harjoittelunohjauksen kriteereiden perusteella.
Soolibooli 3/15
Juha Ståhlberg toimii luokanopettajien harjoittelunohjaajana Rauman normaalikoulussa. Ståhlbergin ohjaamien harjoittelijoiden mukaan hänen tapansa ohjata ja opettaa on inspiroiva, energinen ja innostava. Hän ei toteuta työtään valmiiden kaavojen mukaan, vaan on rehellisesti oma itsensä ja kannustaa siihen myös ohjaamiaan opiskelijoita. Opiskelijat pitävät Ståhlbergin ohjaukseen pääsyä eräänlaisena lottovoittona.
Luokanopettajaopiskelija Anni Murtokankaan mukaan Ståhlberg kannustaa opiskelijoita heittäytymään ja ylittämään omat rajansa. "Tämän lisäksi hän painottaa sitä, ettei virheiden tekemistä kannata pelätä ja rohkaisee opiskelijoita tarttumaan haasteisiin. Tärkein Ståhlbergilta saamani ohje oli tehdä työtä omalla persoonalla ja tyylillä."
Juha Ståhlberg, mitä ajattelit, kun kuulit tulleesi valituksi vuoden 2015 harjoittelunohjaajaksi?
– Iso ja miellyttävä yllätys tämä oli! Puhelinsoiton tullessa olin valmistautunut vastaamaan lehtimyyjälle, mutta nyt saikin ottaa hienon uutisen vastaan. Tämä on suurin huomionosoitus, minkä olen koskaan saanut ja hienoa, että tämä tuli opiskelijoilta, eli juuri siltä porukalta, joiden kanssa työtä teen. Fiilis oli todella hyvä, koska olen panostanut harjoittelun ohjaukseen todella paljon. Tämä toi tähän loppukevääseen uutta potkua.
Millainen on oma koulutustaustasi?
– Olen KM, luokanopettaja. Sivuaineina olen lukenut musiikkia, liikuntaa ja draamakasvatusta. Minulla on lisäksi opetushallinnon tutkinto suoritettuna. Harjoittelun ohjaukseen liittyvistä koulutuksista olen suorittanut kaikki, mitä tällä hetkellä suoritettavissa on. Näiden lisäksi olen kouluttautunut ohjaajakouluttajaksi eli koulutan harjoittelunohjaajia. Päivitän omaa osaamistani jatkuvasti osallistumalla erilaisiin täydennyskoulutuksiin.
Miten päädyit Rauman normaalikouluun harjoittelunohjaajaksi?
– Olen itse opiskellut Raumalla ja sieltä valmistuttuani muutin Turkuun. Vannoin, että en enää koskaan palaa Raumalle, muuten kuin lyhyille vierailuille. Jo opiskeluaikana tein paljon sijaisuuksia Rauman norssissa ja harjoittelukoulun opettajan työ tuntui mielekkäältä. Päätin, että tulen ainakin hakemaan työpaikkaa harjoittelukoulusta. Työskentelin kahdeksan vuotta Turun kaupungilla ja tämä kokemus on tärkeää ajatellen harjoittelukoulun opettajan työtä.
– Kun viimein tuli mahdollisuus päästä normaalikouluun töihin, tarrasin mahdollisuuteen kiinni. Siirryin Turun norssiin musiikinopettajaksi. Sieltä matka jatkui Raumalle ja Rauman normaalikouluun luokanopettajaksi.
"Opiskelijan täytyy saada
kokeilla ja yrittää."
Miten tehdään hyvä opettaja? Millainen hyvä opettaja on?
– Hyvä opettaja kohtaa oppilaat aitona omana itsenään. Hänen ei tarvitse pukeutua mihinkään rooliin astuessaan luokan eteen. Hän hallitsee luokkansa ja saa oppilaat innostumaan. Hyvän opettajan ei tarvitse nipottaa, vaan hän osaa käyttää ns. pelisilmää. Hänellä on taito opettaa mielekkäällä tavalla. Hän haastaa ja laittaa lapset ajattelemaan. Hyvä opettaja on läsnä ja uskaltaa heittäytyä. Hän seuraa aikaansa ja kouluttaa ja kehittää itseään. Hyvä opettaja välittää oppilaistaan ja on ehdottoman oikeudenmukainen sekä tasapuolinen.
– Hyväksi opettajaksi kasvetaan kokemuksen myötä. Koulutusvaiheessa on tärkeää, että opiskelija saa riittävästi tukea tässä kasvussaan. Opiskelijan täytyy saada kokeilla ja yrittää. Opiskelija välillä onnistuu ja välillä epäonnistuu. Opiskelijaa tulee rohkaista olemaan oma itsensä ja uskaltaa heittäytyä opetukseensa.
Oletko törmännyt toivottomiin tapauksiin?
– Toivottomiin tapauksiin en ole törmännyt, mutta haastavia ohjattavia tulee kyllä eteen. Haastavat tapaukset ovat usein niitä, jotka jo osaavat homman. He tietävät kasvatuksesta ja opetuksesta jo kaiken eikä heidän enää tarvitse ottaa tukea vastaan. Opiskelijat eivät myöskään ihan aina ymmärrä, että tämä on oikea koulu ja meillä on oikeat oppilaat. Olen jopa kuullut kysymyksen, että mitä nämä lapset tekevät silloin, kun ei ole harjoittelua. Pääsääntöisesti opiskelijat ymmärtävät, miksi harjoitellaan ja he haluavat saada siitä kaiken mahdollisen hyödyn irti.
Terveisesi Suomen opettajaopiskelijoille?
– Teille opiskelijoille haluan vielä lopuksi sanoa, että opiskeluaika on monella tapaa elämän rikkainta aikaa. Ottakaa siitä kaikki mahdollinen irti. Olkaa uteliaita, rohkeita, kriittisiä, kokeilunhaluisia ja muistakaa, että epäonnistuakin saa. Teillä on opiskelijayhteisössä mieletön verkosto. Pitäkää siitä kiinni!