25.8.2016

Opettajaksi opiskelu on elämän parasta aikaa

Opettajankoulutus tulee nähdä peruskoulutuksen, perehdytyskoulutuksen ja täydennyskoulutuksen jatkumona.

NOORA KORHONEN
Soolibooli 4/16 pääkirjoitus

Muistan vielä sen tunteen kun postin mukana saapui tavallista paksumpi kirjekuori, jota hypistellessäni ja silmäillessäni ymmärsin päässeeni opiskelemaan opettajaksi. Voi sitä pääkopassa surisevan ilon ja vatsanpohjassa kutkuttavan odotuksen määrää!

Olen kuullut monta kertaa sanottavan, että opiskelu on elämän parasta aikaa. Kulunut fraasi kaipaa mielestäni pientä viilausta seuraavasti: opettajaksi opiskelu on elämän parasta aikaa. Opettajaksi opiskeleminen alkaa fuksivuonna siitä hetkestä, kun uudet opiskelijat astuvat sisään kasvatustieteiden ihmeelliseen maailmaan samassa tilanteessa olevien tulevien kollegoidensa kanssa. Siinä hetkessä on jotain maagista, aivan kuin voisi tuntea tulevien vuosien kasvun paikat, oppimiskokemukset ja oivalluksen hetket kihelmöintinä iholla. Opettajankoulutuksen alkupiste on siis selvä, mutta se, mihin opettajankoulutus ja samalla opettajaksi opiskelu loppuu, ei olekaan niin yksiselitteistä. Ainakaan se ei lopu vielä valmistumiseen eikä vielä työelämässä. Ehkä se loppuu sitten, kun muutaman vuoden eläkkeellä oltuaan sisäistää vihdoin sen tosiasian, ettei koululle tule enää palattua.

Opettajankoulutus tulee nähdä peruskoulutuksen, perehdytyskoulutuksen ja täydennyskoulutuksen jatkumona. Peruskoulutuksen tulee olla joustavaa niin, että jokainen valmistunut opettaja voi työhön suunnatessaan tuntea olonsa varmaksi ja asiantuntevaksi. Opettajaksi kasvaminen vaatii aikaa; kaikessa opiskelutohinassa pitää olla aikaa itsereflektiolle, kriittisen ajattelun kehittämiselle sekä omien vahvuuksien ja kehityskohtien löytämiselle. Toisaalta aikaa tulee olla myös verkostoitumiseen, ajatuksien jakamiseen, uusien näkökulmien löytämiseen ja keskustelujen kautta asioiden oivaltamiseen. Peruskoulutus ei kuitenkaan kanna opettajaa työuran loppuun saakka, vaan työssä kehittymiseen tarvitaan lisää polttoainetta: perehdytystä ja täydennyskoulutusta.

Opettajuuteen kasvuun löytyy lisää ajatuksia tämän lehden sivuilta. Saamme lukea opintojensa alkuvaiheessa olevan mietteitä ensimmäisestä opiskeluvuodestaan sekä vastavalmistuneen ajatuksia opettajan ensimmäisistä työvuosista. Uskon, että molemmat voivat erilaisista tilanteistaan huolimatta todeta oppineensa kuluneen vuoden aikana paljon uutta. Toivottavasti sinäkin saat jutuista jotain vinkkejä tulevaa varten, olitpa sitten fuksi tai gradua vaille valmis.

Opettajankoulutuksessa vietetyt vuodet ovat olleet elämäni parasta aikaa – nautitaan opettajaksi opiskelemisesta, oppimisesta ja oivaltamisesta myös alkavana lukuvuonna. Antoisaa syksyä!


Lisää aiheesta

23.4.2025

Lakkovaroitus Tampereen yliopistoon – SOOL mukana

Yliopistojen työehtosopimuksesta ei ole saavutettu ratkaisua ja neuvottelujen vauhdittamiseksi työntekijöitä edustavat järjestöt ovat jättäneet Tampereen yliopistoa koskevan lakkovaroituksen. Lakko toteutuisi 7. toukokuuta.

13.4.2025

Kulttuuri on kaikkialla

Kulttuuriin kohdistuvien leikkausten johdosta musiikinopetuksen laatu peruskouluissa heikkenee. SOOLin liittokokous vaatii päättäjiltä kestäviä ja tulevaisuuteen katsovia päätöksiä kulttuuria kuluttaville, sitä harrastaville, opiskeleville ja opettaville.

13.4.2025

Jani Siirilä SOOLin puheenjohtajaksi

Helsingissä 12.–13. huhtikuuta kokoontunut opettajaksi opiskelevien liittokokous valitsi liitolle uuden puheenjohtajiston ja hallituksen sekä hyväksyi muun muassa uudistetun Tavoitteet opettajankoulutukselle -ohjelman.

17.3.2025

Rahoituksen pitää turvata tulevaisuutta, ei tilastoja

Opettajankoulutusta tarjoavat korkeakoulut leikkaavat jatkuvasti opetushenkilöstöstä sekä opetustiloista. Se voi pahimmillaan johtaa ammatilliseen osaamattomuuteen. Opettajankoulutuksen täytyy tuottaa osaavia, motivoituneita ja työelämässä kestäviä ammattilaisia, ei vain tutkintoja tilastojen täytteeksi.

17.2.2025

Vetovoimaisen opettajankoulutuksen asialla

Oslossa pidetyssä Pohjoismaiden opeopiskelijoiden vuotuisessa Studerandeforum-tapaamisessa keskusteltiin opettajankoulutuksesta eri maissa, liittojen rakenteista ja järjestäytymisestä sekä tulevan ammattimme veto- ja pitovoimasta.

Jaa sivu somessa

Tweet